Určenie vhodnej metódy stanovenia ceny medzi závislými osobami

Vydáno: 20 minút čítania

Ako už bolo vysvetlené v prvej časti článku, problematika transferového oceňovania sa dotýka len veľmi obmedzeného okruhu obcí a právnických osôb, ktoré majú majetkový alebo osobný vzťah k obciam. Dodržanie povinností spojených s problematikou transferového oceňovania sa teda dotýka len obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií, ktoré sú daňovníkmi podľa § 12 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) a postupujú teda podľa § 17 až § 29 cit. zákona. Táto situácia nastane, len keď tieto subjekty dosahujú zdaniteľné príjmy, alebo by takéto príjmy dosiahli, pokiaľ by transakcie medzi závislými osobami boli realizované na základe princípov nezávislého vzťahu.

Z uvedeného teda vyplýva, že osoba (v tomto prípade obec alebo ROPO), ktorá nevykazuje základ dane alebo daňovú stratu podľa § 17 až § 29 ZDP, (t. j. má, alebo by mala len príjmy, ktoré nie sú predmetom dane podľa § 12 ods. 7 ZDP, alebo sú od dane oslobodené podľa § 13 ZDP) neznižuje základ dane, alebo nezvyšuje daňovú stratu podľa § 17 ods. 5 ZDP, a z toho dôvodu nie je povinná preukazovať súlad s princípom nezávislého vzťahu a viesť dokumentáciu podľa § 18 ods. 1 cit. zákona.

Cieľom článku je priblížiť čitateľom aplikáciu základných metód stanovenia cien medzi závislými osobami. Tieto metódy sú stanovené v § 18 ZDP a podrobné vysvetlenie je tiež obsiahnuté v metodickom pokyne k aplikácii metód transferového oceňovania, ktorý vydalo Finančné riaditeľstvo SR v decembri 2013.

Prečo metódy transferového oceňovania?

Účelom metód transferového oceňovania je poskytnutie alternatívneho určenia cien, ktoré by mali byť v súlade s princípom nezávislého vzťahu. V situáciách, keď sú ceny stanovené medzi závislými osobami, často nie sú stanovené na základe trhových podmienok, ako keď prebieha komerčné vyjednávanie medzi dvomi nezávislými partnermi, ktorých cieľom je maximalizovať výsledok každý pre seba.

Dôvodov pre absenciu stanovenia cien na základe princípu nezávislého vzťahu môže byť viac. Jedným z dôvodov môže byť nedbalosť, ale tiež úmysel neúčtovať trhové ceny za poskytnuté tovary, majetok alebo služby. V oboch situáciach sa na určenie základu dane dane uplatní § 17 ods. 5 ZDP a o rozdiel medzi účtovanými a trhovými cenami sa upraví základ dane smerom nahor, tak aby nedošlo ku kráteniu dane z príjmu.

Metódy transferového oceňovania majú teda za cieľ použiť alternatívne spôsoby určenia ceny tak, aby sa preukázal súlad s princípom nezávislého vzťahu. Na zistenie vyššie spomínaného rozdielu sa použije niektorá z metód transferového oceňovania alebo ich kombinácia, pričom možno použiť len takú metódu, ktorá je v súlade s princípom nezávislého vzťahu.

Tento princíp je tiež objasnený v § 18 ods. 1 ZDP, ktorý ustanovuje, že princíp nezávislého vzťahu je založený na porovnávaní podmienok dohodnutých v kontrolovaných transakciách medzi závislými osobami s podmienkami, ktoré by medzi sebou dohodli nezávislé osoby v porovnateľných transakciách za porovnateľných okolností v príslušných obdobiach. Pri porovnávaní sa zohľadňujú činnosti vykonávané porovnávanými osobami, a to najmä výroba, montážne práce, výskum a vývoj, nákup, predaj a podobne, ako aj rozsah podnikateľských rizík, vlastnosti porovnávaného majetku alebo služby, dohodnuté zmluvné podmienky, ekonomické prostredie trhu a obchodná stratégia. Po

Související dokumenty

Súvisiace články

Aplikácia pravidiel transferového oceňovania pre obce a ich závislé subjekty
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Účtovanie transferov rozpočtových a príspevkových organizácií a obcí v praxi
Ocenenie majetku obce
Účet cudzích prostriedkov v rozpočtových organizáciách
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Účtovanie obstarania majetku zo štrukturálnych fondov Európskej únie
Ocenenie pozemkov obce
Združené prostriedky obce
Príspevok poskytnutý na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu
Dlhodobý majetok nadobudnutý bezodplatne
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Účtová skupina 35 – Zúčtovanie medzi subjektami verejnej správy (III.)
Účtová skupina 35 – Zúčtovanie medzi subjektmi verejnej správy (IV.)
Účtovanie odpisovania a základná finančná kontrola v praxi
Aplikácia IPSAS v transferoch
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom

Súvisiace otázky a odpovede

Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Účtovanie úveru
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Predaj akcií a kúpa dlhopisov
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Zníženie základného imania
Správne zaúčtovanie záväzku obce
Zaradenie majetku do obchodného majetku s.r.o.
Obstaranie dochádzkového systému
Účtovanie spoločného stavebného úradu u správcu združenia
Zmena metódy ocenenia výrobkov a jej daňový dopad
Preradenie motorového vozidla
Predaj elektriny výnosový účet