Zánik výkonu funkcie verzus skončenie pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce
Zákonom č. 102/2010 Z.z. Národná rada SR schválila
tzv. veľkú novelu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení v z. n. p. (ďalej len „novela"). Táto novela rozpútala jednu z najväčších diskusií vedených
v dvadsaťročnej histórii slovenskej obecnej samosprávy. Predmetom tohto článku však nie je analýza
jednotlivých zmien v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"), ktoré
sa zaviedli novelou s účinnosťou od 1. apríla 2010, príspevok upozorňuje iba na jednu zo zmien
vyplývajúcich z tejto novely.
Ide o novú úpravu v procese odvolávania hlavných kontrolórov obcí z ich funkcie. Kým podľa stavu
účinného do 1. apríla 2010 na odvolanie hlavného kontrolóra obce (ďalej len „hlavný kontrolór") z
funkcie postačovala nadpolovičná väčšina hlasov prítomných poslancov obecného zastupiteľstva, podľa
novely sa na odvolanie hlavného kontrolóra vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov
obecného zastupiteľstva. Táto, na prvý pohľad v porovnaní s inými novinkami v zákone o obecnom
zriadení, nevýrazná zmena, je však výsledkom dlhodobej kritiky zo strany odbornej verejnosti, ako aj
výsledkom volania po zmene zo strany Združenia hlavných kontrolórov miest a obcí Slovenskej
republiky (ďalej len „ZHK SR").
Sprísnenie podmienok odvolania hlavného kontrolóra z funkcie pri hlasovaní v obecnom
zastupiteľstve má posilniť jeho postavenie pri výkone kontrolnej činnosti. Možnosť odvolania
hlavného kontrolóra nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov obecného zastupiteľstva systémovo
odporovala pravidlám pri voľbe hlavného kontrolóra. Podľa
§ 18a ods. 3 zákona o obecnom zriadení je totiž
na zvolenie hlavného kontrolóra v prvom kole potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých
poslancov obecného zastupiteľstva. Až v prípade, ak ani jeden z kandidátov takú väčšinu nezíska,
obecné zastupiteľstvo ešte na tej istej schôdzi vykoná druhé kolo volieb, do ktorého postúpia dvaja
kandidáti, ktorí získali v prvom kole volieb najväčší počet platných hlasov. V prípade rovnosti
hlasov do druhého kola volieb postupujú všetci kandidáti s najväčším počtom platných hlasov.
V druhom kole volieb je zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov.
Pri rovno