Zánik výkonu funkcie verzus skončenie pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce

Vydáno: 18 minút čítania
Zánik výkonu funkcie verzus skončenie pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce
Zákonom č. 102/2010 Z.z. Národná rada SR schválila tzv. veľkú novelu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „novela"). Táto novela rozpútala jednu z najväčších diskusií vedených v dvadsaťročnej histórii slovenskej obecnej samosprávy. Predmetom tohto článku však nie je analýza jednotlivých zmien v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"), ktoré sa zaviedli novelou s účinnosťou od 1. apríla 2010, príspevok upozorňuje iba na jednu zo zmien vyplývajúcich z tejto novely.
Ide o novú úpravu v procese odvolávania hlavných kontrolórov obcí z ich funkcie. Kým podľa stavu účinného do 1. apríla 2010 na odvolanie hlavného kontrolóra obce (ďalej len „hlavný kontrolór") z funkcie postačovala nadpolovičná väčšina hlasov prítomných poslancov obecného zastupiteľstva, podľa novely sa na odvolanie hlavného kontrolóra vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva. Táto, na prvý pohľad v porovnaní s inými novinkami v zákone o obecnom zriadení, nevýrazná zmena, je však výsledkom dlhodobej kritiky zo strany odbornej verejnosti, ako aj výsledkom volania po zmene zo strany Združenia hlavných kontrolórov miest a obcí Slovenskej republiky (ďalej len „ZHK SR").
Sprísnenie podmienok odvolania hlavného kontrolóra z funkcie pri hlasovaní v obecnom zastupiteľstve má posilniť jeho postavenie pri výkone kontrolnej činnosti. Možnosť odvolania hlavného kontrolóra nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov obecného zastupiteľstva systémovo odporovala pravidlám pri voľbe hlavného kontrolóra. Podľa § 18a ods. 3 zákona o obecnom zriadení je totiž na zvolenie hlavného kontrolóra v prvom kole potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva. Až v prípade, ak ani jeden z kandidátov takú väčšinu nezíska, obecné zastupiteľstvo ešte na tej istej schôdzi vykoná druhé kolo volieb, do ktorého postúpia dvaja kandidáti, ktorí získali v prvom kole volieb najväčší počet platných hlasov. V prípade rovnosti hlasov do druhého kola volieb postupujú všetci kandidáti s najväčším počtom platných hlasov.
V druhom kole volieb je zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov. Pri rovno