Anna Ľalíková
Počet vyhľadaných dokumentov: 19
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 19
Zoradiť podľa:
Mesto poskytlo dotáciu právnickej osobe založenej mestom - 100 % vlastník mesto. Právnická osoba použila dotáciu na úhradu splátky svojho úveru (úver bol minulé roky poskytnutý na výstavbu). Z pohľadu mesta poskytnutá dotácia na splátku úveru - ide o kapitálovú alebo bežnú dotáciu?
Aký je postup pri účtovaní nespotrebovaných finančných prostriedkov, ktoré obec vráti poskytovateľovi (štátny rozpočet) až v nasledujúcom účtovnom období (napr. finančné prostriedky na voľby)?
Náklady na verejné obstarávanie zákazky (prípravné činnosti a vyhodnotenie verejného obstarávania) na obstaranie dlhodobého hmotného majetku v obci sa účtujú do nákladov na 518 alebo sú súčasťou obstarávacej ceny tohto majetku na 042 a financujú sa z kapitálových výdavkov?
Obec predáva svojim obyvateľom vodu z obecného vodovodu, ktorý je pod jej správou a prenajíma vodomery. Na prevádzkovanie vodovodu má živnostenské oprávnenie. Na ktoré účty treba účtovať tieto účtovné prípady: predaj vody, náklady na úpravu vôd, údržbu vodovodu, kontrolu kvality vody?
Môže obec poskytnúť príspevok na spoločenské akcie, napr. do tomboly, na športové súťaže?
Obec tvorí rezervný fond aj z úveru, ktorý sa použije aj na kapitálové výdavky. Nemusím odpočítať aj výdavkovú časť finančného rozpočtu vo výške splatených istín úveru? Alebo sa berie do úvahy len príjmová časť rezervného fondu, lebo bol použitý na krytie výdavkovej časti v kapitálového rozpočtu?
V roku 2007 prebytok hospodárenia ostal na učte 933. Prevodovým mostíkom v roku 2008 je prebytok na účte 428 D. Obecné zastupiteľstvo rozhodlo o prerozdelení prebytku hospodárenia nasledovne:
10 % do rezervného fondu a
90 % zapojiť do rozpočtu obce.
Ako správne zaúčtovať rezervný fond a 90% prebytku zapojiť do rozpočtu - príjmovej časti?
Ako má byť správne zaúčtovaný prenájom majetku, resp. ktoré kritérium je rozhodujúce či sa bude účtovať v rámci rozpočtových príjmov a výdavkov alebo ako podnikateľská činnosť:
v obci
v rozpočtovej organizácii v zriaďovateľskej pôsobnosti obce (škola prenajíma priestory na športové účely mimo vyučovacej doby) - v zriaďovacej listine má aj podnikateľskú činnosť a má na túto činnosť aj živnostenský list. Príjmy z prenájmu uvádza ako rozpočtové príjmy. Je takýto postup v súlade s platnou legislatívou? Ak nie, ako by mala základná škola v spolupráci so zriaďovateľom postupovať?
Obec je príjemcom nenávratného finančného príspevku (NFP) z Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) na rekonštrukciu kultúrneho domu a obecného úradu. V zmluve sú prostriedky 75 % je z fondov Európskej únie a 25 % je zo štátneho rozpočtu (ŠR). Aké bude účtovné riešenie týchto prípadov, ale hlavne rozpočtového účtovníctva? Túto rekonštrukciu obec financovala z dlhodobého úveru a teraz čaká na financie z PPA.
prijatá faktúra od dodávateľa 119 000 eur
úhrada faktúry z úveru 119 000 eur
splátka úrokov
splátka istiny
zaradenie do užívania 119 000 eur (A ako odpisovať túto rekonštrukciu, keď 75 % je z fondov EÚ, 25 % je zo ŠR a obec spolufinancuje rekonštrukciu z vlastných prostriedkov vo výške 19 % DPH).
prijatý NFP z PPA.
Hospodárenie obce a základnej školy, ktorá je v zriaďovateľskej pôsobnosti. Za rok 2009 bolo nasledovne:
Čerpanie rozpočtu r. 2009 Príjmy Výdavky Rozdiel
Bežný rozpočet (BR)
613 074,12
572 258,27
40 815,85
Kapitálový rozpočet (KR)
0,00
23 940,97
-23 940,97
BR + KR
613 074,12
596 199,24
16 874,88
z toho nevyčerpané účelovo určené prostriedky štátneho rozpočtu
12 409,34
-
-12 409,34
Prebytok rozpočtu na rozdelenie RF
-
-
4 465,54
Finančné operácie (FO)
36 017,66
14 072,39
21 945,27
SPOLU BR+KR+FO
649 091,78
610 271,63
38 820,15
Príjmové finančné operácie pozostávali:
Nevyčerpané účelovo určené dotácie z roku 2008
17 109,66
(EK 453)
Prostriedky z rezervného fondu
18 908,00
(EK 454001)
FO príjmové spolu:
36 017,66
Výdavkové finančné operácie pozostávali:
Splátky úveru
11 055,80
(EK 821005)
Splátok za finančný prenájom
3 016,59
(EK 824)
FO výdavkové spolu
14 072,39
Prostriedky rezervného fondu obec v roku 2009 použila na kapitálové výdavky.
Rezervný fond j treba vytvoriť zo sumy 4.465,54 + 21.945,27 = 26. 410,91 €?
Je vypočítaný ako rozdiel bežného a kapitálového rozpočtu a zostatku finančných operácii? Treba previesť tieto prostriedky na samostatný bankový účet a ako následne, keď ich budem používať, budem postupovať z hľadiska rozpočtových položiek Ekonomickej klasifikácie? Ako sa táto skutočnosť odzrkadli v rozpočte?
Sme obec a chceli by sme požiadať o radu v tejto otázke. Rozdiel bežných a kapitálových príjmov a bežných a kapitálových výdavkov je schodok (fondy sa tvoriť nebudú), ale rozdiel príjmových a výdavkových finančných operácií je prebytkový. Ako zapojiť tento prebytok do hospodárenia v r. 2010 a v akej výške?
Rekapitulácia rozpočtu za r. 2009:
Príjmy Uprav.rozpočet Plnenie Výdavky Uprav. rozpočet Plnenie Rozdiel + prebytok - schodok
Bežné príjmy
1 697 969
1 785 451
Bežné výdavky
952 607
915 802
+869 649
Vlastné príjmy rozpočtovej organizácie (RO)
16597
16180
Dotácie RO -bežné
672 731
675 827
-659 647
Kapitálové príjmy
187 339
205 347
Kapitálové výdavky
776 811
743 668
-538 321
Dotácie RO- kapitálové
22 000
8 481
-8 481
Bežné príjmy + kapitálové príjmy + vlastné príjmy RO spolu:
1 901 905
2 006 978
Bežné výdavky + kapitálové výdavky + dotácie RO spolu:
2 424 149
2 343 778
-336 800
Príjmy- finančné operácie
566 346
537 922
Výdavky – finančné operácie
38 102
38 102
+499 820
Celkom:
2 468 251
2 544 900
Celkom:
2 462 251
2 381 880
+163 020
V schodku 336 800 € sú zahrnuté účelové prostriedky zo štátneho rozpočtu, ktoré boli prenesené do rozpočtu r. 2010 podľa §16 ods. 6 zákona č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách") vo výške 19 969 €.
Obecné zastupiteľstvo schvaľuje schodok vo výške 336 800 € , ktorý je krytý kladným rozdielom finančných operácií v r. 2009 a prebytok vo výške 163 020 € bude použitý v r. 2010 – položka 453 kód zdroja 46 (143 051 €) a 1319 (19 969 €)?
Tento prebytok je zároveň zostatkom finančných prostriedkov na účtoch s vylúčením zostatku účtu sociálneho fondu, rezervného fondu a fondu rozvoja.
Príjmové operácie plnenie v r. 2009 vo výške 537 922 € tvoria:
prenesené z r.2008 podľa § 16 ods.6 zákona o rozpočtových pravidlách vo výške 5692 €
úver vo výške 132 780 €
čerpanie fondu rezerv 10 377 €
čerpanie fondu rozvoje 389 073 €.
Obec je podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o doplnení niektorých zákonov v z. n. p. povinná zostavovať záverečný účet a podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. je povinná zostavovať výročnú správu (účtovnú závierku by mala mať overenú audítorom). Ako má obec postupovať – vyhotoviť obidve správy, resp. ktorej dať prednosť?
Ako zaúčtovať dodávateľské faktúry, ktoré:
prišli v roku 2007, patria aj do obdobia roku 2007, ale obec ich do konca roku 2007 nezaplatila,
prišli v januári 2008, ale patria do roku 2007.
V decembri 2007 obec uhradila faktúru za predplatné na rok 2008, faktúra bola zaúčtovaná do nákladov. Má sa zaúčtovať v prevodovom mostíku ako časové rozlíšenie a potom v januári 2008 do nákladov, keďže táto faktúra patrí do roku 2008?
Príspevková organizácia mesta má hlavnú a podnikateľskú činnosť. Za hlavnú činnosť dostáva príspevok, ktorý mesačne vyúčtováva. Za rok 2007 organizácia vykázala viac vykonaných činností, ako jej bol poskytnutý celoročný príspevok. Má zaúčtovať organizácia pohľadávku a mesto záväzok?
Obec si zaobstarala automobil a verejné osvetlenie formou lízingu (finančného prenájmu). Ako postupovať pri zaúčtovaní tohto prípadu?
Zamestnávateľ - rozpočtová organizácia, tvorí okrem povinného prídelu do sociálneho fondu, ďalší prídel vo výške 0,25 % z úhrnu hrubých miezd. Má uzatvorenú kolektívnu zmluvu so zamestnancami. Je zamestnávateľ povinný poskytnúť príspevok na dopravu len zamestnancom, ktorým priemerný mesačný zárobok v zmysle ustanovenia § 134 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p nepresahuje limit stanovený v § 7 ods. 5 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde, alebo si môže na poskytnutie príspevku na dopravu určiť v kolektívnej zmluve aj vlastné kritériá?
Príspevková organizácia previedla ešte neodpísanú budovu, ktorú získala bezodplatne, na inú príspevkovú organizáciu, rovnako formou bezodplatného prevodu. Aký bude postup zaúčtovania v prvej príspevkovej organizácii, t. j. vyradenie ešte neodpísanej budovy? Aký bude postup zaúčtovania v druhej príspevkovej organizácii, t. j. zaradenie budovy získanej bezodplatne do užívania?
Obec obstarala dlhodobý hmotný majetok vo výške 1 eura a úhradu uskutočnila z kapitálových výdavkov. Vzhľadom na to, že reprodukčná cena tohto majetku je 30 000 eur, ako sa má správne zaúčtovať zaradenie majetku do evidencie?
Prebytok a schodok rozpočtu sa vypočíta ako rozdiel medzi príjmami bežného rozpočtu a príjmami kapitálového rozpočtu a výdavkami bežného rozpočtu a výdavkami kapitálového rozpočtu obce vrátane príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií. Príjmové finančné operácie a výdavkové finančné operácie neovplyvňujú prebytok a schodok rozpočtu obce. V prípade obce ide o príjmové finančné operácie – úver zo štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB), ktoré by sa nemali započítať do príjmov. Výdavkovou finančnou operáciou je len splátka úveru, avšak výdavky na obstaranie bytov zo ŠFRB sú kapitálové výdavky, čím vznikne schodok o prijatý úver, ktorý je príjmovou finančnou operáciou.
Obec uvádza tieto údaje rozpočtového roku 2008 pre výpočet výsledku hospodárenia:
Bežné príjmy 55 721 tis. Sk
Kapitálové príjmy 7 301 tis. Sk
Spolu 63 022 tis. Sk
Bežné výdavky 48 540 tis. Sk
Kapitálové výdavky 23 637 tis. Sk
Spolu 72 177 tis. Sk
Rozdiel medzi príjmami a výdavkami by bol schodok rozpočtového hospodárenia vo výške 9 155 tis. Sk.
Finančné operácie príjmové 11 140 tis. Sk
Finančné operácie výdavkové 979 tis Sk
Rozdiel 10 161 tis Sk
Rozdiel medzi finančnými operáciami 10 161 tis. Sk
Schodok medzi príjmami a výdavkami 9 155 tis. Sk
Rozdiel 1 006 tis Sk (zostatok na účte).
Príjmová finančná operácia (úver zo ŠFRB) vo výške 11 140 tis. Sk bola vyčerpaná na kapitálové výdavky v plnej výške, t. j. 11 140 tis. Sk. Tieto výdavky sú zahrnuté v kapitálových výdavkoch v sume 23 637 tis. Sk. To znamená, že nám nezostali žiadne cudzie zdroje, ktoré by sme mali vrátiť veriteľovi. Vykázané príjmy a výdavky sa týkajú len rozpočtového roka 2008.
Prosíme o usmernenie, aký výsledok z uvedených údajov máme v záverečnom účte vykázať, schodok vo výške 9 155 tis Sk alebo prebytok vo výške 1 006 tis. Sk.
V prípade, ak má obec vykázať schodok a príjmové a výdavkové finančné operácie neovplyvňujú prebytok a schodok rozpočtu obce, ako sa má „preniesť" zostatok finančných prostriedkov vo výške 1 006 tis Sk do rozpočtu obce v nasledujúcom rozpočtovom roku?
Ak výsledok rozpočtového hospodárenia sa má vykázať ako schodok vo výške 9 155 tis. Sk, ako treba tento schodok vysporiadať, keď sa príjmové finančné operácie v celej výške použili na kapitálové výdavky?
Akým spôsobom sa zahrnie rozdiel medzi celkovými príjmami a celkovými výdavkami za rok 2008 vo výške 1 006 tis Sk, ktorý je krytý zostatkom finančných prostriedkov na účte do príjmov rozpočtu v roku 2009.