Zákon č. 67/2020 Z. z. a jeho vplyv na samosprávu

Vydané: 5 minút čítania

Príspevok sa venuje aktuálne schválenému zákonu č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a tiež toho času schvaľovanej novele zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).

Poskytovanie záloh a preddavkov na tovary alebo služby

V zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len ,,zákon č. 523/2004 Z. z.“) sa pri poskytovaní zálohy dodávateľovi na obstaranie tovarov alebo výkonov (služieb) zmluvne takéto poskytnutie zálohy zabezpečí. 

Upozornenie pre súčasný mimoriadny stav: Preddavky pri dodávke výkonov a tovarov za účelom zamedzenia šírenia pandémie možno poskytovať počas obdobia pandémie bez obmedzení ustanovených osobitným predpisom (pozn. autora: § 19 ods. 8 až 10 zákona č.  523/2004 Z. z.) takáto úhrada preddavkov z verejných prostriedkov sa nepovažuje za porušenie finančnej disciplíny. 

Opatrenia pre územnú samosprávu

  • Ak obec alebo vyšší územný celok hospodári v rozpočtovom provizóriu, počas obdobia pandémie uhrádza výdavky bez obmedzení mesačného limitu výdavkov a poskytovania dotácií ustanovených osobitným predpisom.
  • Obec a vyšší územný celok môže počas obdobia pandémie až do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov prostriedky rezervného fondu, kapitálové príjmy a návratné zdroje financovania, pričom tento postup sa nepovažuje za porušenie osobitného predpisu.
  • Ak obec alebo vyšší územný celok hospodári v ozdravnom režime alebo v nútenej správe počas obdobia pandémie môže nad rámec schváleného ozdravného rozpočtu alebo krízového rozpočtu použiť finančné prostriedky na úhradu výdavkov vyvolaných negatívnymi následkami pandémie. 
  • V rozpočtovom roku, v ktorom začalo obdobie pandémie, môže obec a vyšší územný celok vykonávať zmeny rozpočtu, ktorými sa zvýši schodok rozpočtu aj po 31. auguste, pričom tento postup sa nepovažuje za porušenie osobitného predpisu.

Dodatok: Počas obdobia pandémie sa konania o uložení odvodu, penále a pokuty za porušenie finančnej disciplíny, ktoré začali pred obdobím pandémie, prerušujú; právne účinky úkonov vykonaných do dňa účinnosti tohto zákona zostávajú zachované. Konania o uložení odvodu, penále a pokuty za porušenie finančnej disciplíny, ktoré boli prerušené pred začatím obdobia pandémie, zostávajú prerušené až do skončenia obdobia pandémie, a to aj, ak počas obdobia pandémie pominuli dôvody, pre ktoré sa konanie prerušilo.  Ak konania o uložení odvodu, penále a pokuty za porušenie finančnej disciplíny začnú počas obdobia pandémie, konania sa prerušujú odo dňa nasledujúceho po dni začatia takéhoto konania. 

Aktuálne schvaľovaná novela zákona o obecnom zriadení – v schvaľovacom procese

Cieľom právnej úpravy je reakcia na krízovú situáciu v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19.  Okamihom vyhlásenia mimoriadnej situácie, prípadne núdzového stavu alebo výnimočného stavu až do ich odvolania sa prerušujú lehoty, ktorých plynutie je v súčasnej krízovej situácii vzhľadom na potrebu ochrany verejného zdravia účelné pozastaviť. Ide o lehotu na uskutočnenie miestneho referenda na základe petície doručenej obyvateľmi obce, minimálnu lehotu na uskutočnenie zasadnutia obecného zastupiteľstva a obecnej rady a lehoty súvisiace s vyhlásením a uskutočnením voľby hlavného kontrolóra.    Prerušenie týchto lehôt nebude znamenať ohrozenie výkonu samosprávy ani verejného záujmu.

Vzhľadom na potrebu operatívneho zabezpečenia výkonu územnej samosprávy sa umožňuje uskutočniť rokovanie obecného zastupiteľstva prostredníctvom videokonferencie prístupnej verejnosti, prípadne iným vhodným spôsobom prostredníctvom komunikačnej technológie, ktorá zachytáva zvukový alebo obrazový záznam. V odôvodnených prípadoch, najmä v prípade nedostupnosti a nemožnosti realizácie vhodného technického riešenia, je možné uskutočniť toto rokovanie aj bez účasti verejnosti. V oboch prípadoch obec vyhotoví z rokovania zastupiteľstva záznam a tento zverejní na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce.  Zároveň sa umožňuje v krízovej situácii uskutočniť hlasovanie obecného zastupiteľstva aj bez konania jeho zasadnutia a rokovania. Hlasovať možno korešpondenčnou formou bez zvolania zasadnutia obecného zastupiteľstva, a to v listinnej podobe alebo elektronicky. Tento inštitút hlasovania možno uskutočniť iba vo výnimočných prípadoch, a to vo veciach, ktoré bezprostredne súvisia s realizáciou opatrení a úkonov na riešenie krízovej situácie, a vo veciach, ktoré neznesú odklad, a ktorých neuskutočnenie by mohlo mať pre obec za následok vznik škody.

V prípadoch korešpondenčného hlasovania je obec povinná zabezpečiť zverejnenie navrhovaného uznesenia na úradnej tabuli obce a na svojom webovom sídle a zároveň jeho doručenie poslancom obecného zastupiteľstva na oboznámenie najneskôr tri dni pred uskutočnením tohto hlasovania. Na prijatie uznesenia korešpondenčnou formou je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva.

Vzhľadom na aktuálne vzniknutú neočakávanú situáciu sa v tomto kalendárnom roku posúva termín na predloženie správy o činnosti a hospodárení spoločného obecného úradu za predchádzajúce dva roky na 30. september 2020.