Zostavenie viacročného rozpočtu obce na roky 2020 – 2022

Vydané: 6 minút čítania

Obce si do 30. júna 2019 mali splniť svoju zákonnú povinnosť, a to prerokovať návrh záverečného účtu za rok 2018 v obecných zastupiteľstvách. Termín splnenia tejto povinnosti znamená, že po krátkom období letných dovoleniek sa začne na obciach príprava na zostavenie návrhu viacročného rozpočtu obce na roky 2020 – 2022 (ďalej len „rozpočet“).

Pri zostavení rozpočtu sa obec riadi rozpočtovými pravidlami ustanovenými zákonom č. 583/2004 Z. z. Okrem zákona č. 583/2004 Z. z. má obec povinnosť pri zostavovaní rozpočtu dodržiavať aj pravidlá rozpočtovej zodpovednosti vymedzené v Čl. 5, 12 a 13 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti.

Pri zostavení rozpočtu obciam pomôže aj „Príručka na zostavenie rozpočtu na roky 2020 až 2022“ (ďalej len „príručka“), ktorú vydalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/009168/2019-411; pre obce je dôležitá najmä príloha č. 1, ktorá obsahuje kódy zdrojov.

Obec zostaví rozpočet ako viacročný rozpočet, ktorý budú tvoriť:

  1. rozpočet obce na rok 2020,
  2. rozpočet obce na rok 2021,
  3. rozpočet obce na rok 2022.

Obec zostaví rozpočet ako programový rozpočet. To neplatí pre obce, ktoré sa rozhodli na základe uznesenia neuplatňovať programové rozpočtovanie (§ 4 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy).

Rozpočet obce musí byť zostavený v členení:

  1. bežné príjmy a bežné výdavky (ďalej len „bežný rozpočet“),
  2. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (ďalej len „kapitálový rozpočet“),
  3. finančné operácie.

Okrem rozpočtových pravidiel uvedených v zákone č. 583/2004 Z. z. je obec povinná podľa Čl. 9 ods. 1 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti zostavovať svoj rozpočet najmenej na tri rozpočtové roky, pričom súčasťou návrhu rozpočtu je aj schválený rozpočet na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky.

Otázka č. 1: Je povinnosťou obce zostavovať rozpočet podľa rozpočtovej klasifikácie?

Odpoveď: V súlade s § 4 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. obec musí pri zostavovaní rozpočtu uplatniť rozpočtovú klasifikáciu, ktorá bola schválená opatrením MF SR z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v z. n. p. (ďalej len „opatrenie č. MF/010175/2004-42“). Rovnako musí výdavky rozpočtu klasifikovať v zmysle vyhlášky Štatistického úradu SR č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy (SK COFOG). Obec musí používať rozpočtovú klasifikáciu nielen pri zostavovaní rozpočtu, ale aj pri jeho rozpise, spracovaní podrobného rozpočtu, sledovaní a vykazovaní údajov o jeho realizácii, rozpočtovaní a sledovaní finančných operácií.

V zákone č. 583/2004 Z. z. v § 10 ods. 4 je stanovená povinnosť obce predložiť návrh rozpočtu obecnému zastupiteľstvu na schválenie v členení minimálne na úrovni hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie. Súčasne sa predkladá na schválenie aj rozpočet výdavkov podľa programu obce.

Minimálna úroveň uplatnenia ekonomickej klasifikácie – prvá úroveň v číselnom kóde ekonomickej klasifikácie označená trojmiestnym kódom končiacim dvoma nulami:

a) v rámci príjmov - položky hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie:

               100 – daňové príjmy,

               200 – nedaňové príjmy

               300 – granty a transfery,

b) v rámci výdavkov - položky hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie:

               600 – bežné výdavky,

               700 – kapitálové výdavky.

Poznámka: V aplikačnej praxi máloktorá obec schvaľuje rozpočet minimálne na úrovni hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie. Obvyklým pravidlom je schvaľovať rozpočet na úrovni rozpočtových položiek, resp. rozpočtových podpoložiek ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie.

Po zostavení rozpočtu sa jeho návrh predkladá na verejnú diskusiu. Táto povinnosť obci vyplýva z § 16 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z. z. a z § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení.

V súvislosti so zverejňovaním návrhu rozpočtu sa už druhý rok bude uplatňovať povinnosť obce nielen zverejniť návrh rozpočtu najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce, ale aj uskutočniť tzv. pripomienkové konanie k návrhu rozpočtu tak, ako je tomu pri všeobecne záväzných nariadeniach.

Otázka č. 2: Čo znamená pripomienkové konanie k návrhu rozpočtu podľa zákona o obecnom zriadení?

Odpoveď: Dňom vyvesenia návrhu rozpočtu začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu rozpočtu v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu, a to doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí navrhovateľ rozpočtu prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené. Vyhodnotenie pripomienok uskutoční navrhovateľ rozpočtu s príslušnou komisiou, ak je zriadená. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov. Vyhodnotenie pripomienok sa musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu rozpočtu.

Otázka č. 3: Musí byť návrh rozpočtu na základe novely zákona o obecnom zriadení od 1. 4. 2018 zverejnený aj 15 dní po rokovaní obecného zastupiteľstva, na ktorom bol rozpočet schválený?

Po novele zákona o obecnom zriadení od 1. 4. 2018 platí, že podľa § 9 ods. 2 cit. právneho predpisu obec zverejní návrh rozpočtu obce najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce; ustanovenia § 6 ods. 4 až 7 zákona o obecnom zriadení platia rovnako.

Nesprávnou interpretáciou novely zákona o obecnom zriadení vznikol názor, že návrh rozpočtu musí byť zverejnený aj 15 dní po rokovaní obecného zastupiteľstva, na ktorom bol rozpočet schválený. Tento názor je nesprávny. Návrh rozpočtu nemusí byť zverejnený 15 dní po rokovaní obecného zastupiteľstva, na ktorom bol rozpočet schválený. Táto povinnosť platí len pre účinnosť VZN a nie pre účinnosť alebo zverejnenie návrhu rozpočtu (podľa § 6 ods. 8 zákona o obecnom zriadení, pre účinnosť VZN platí, že sa musí vyhlásiť, pričom vyhlásenie sa vykoná vyvesením VZN na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní a účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia). Citovanou novelou sa zavádza pripomienkové konanie k návrhu rozpočtu aplikovaním ustanovení § 6 ods. 4 až 7, nie odseku 8.

Upozornenie: V tejto súvislosti dávame do pozornosti povinnosť obce zverejňovať údaje o schválenom rozpočte na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky do 30 dní po schválení rozpočtu a do 60 dní po skončení rozpočtového roka. Táto povinnosť subjektom verejnej správy, a teda aj obciam a rozpočtovým a príspevkovým organizáciám vyplýva z ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti.