Minimálne bezpečnostné opatrenia

Vydané: 18 minút čítania

Pred vydaním nových vyhlášok alebo samotného zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, je vhodné priblížiť si určité opatrenia a povinnosti, ktoré je potrebné čo najskôr aplikovať v rámci organizácie. Tieto opatrenia vychádzajú z výsledkov kontrol vykonaných MIRRI. Nadväzujeme na predošlý článok a Minimálne bezpečnostné opatrenia, kde je kľúčovým aspektom určenie MKB/MKIB.

Z doposiaľ vykonaných kontrol realizovaných MIRRI je možné vyhodnotiť aj najčastejšie kontrolné zistenia, ktorými sú predovšetkým nedostatočné vzdelávanie zamestnancov v oblasti bezpečnosti informačných technológií verejnej správy, neodstraňovanie zraniteľností v informačných technológiách verejnej správy, neuvedenie kontaktného miesta na nahlasovanie incidentov kybernetickej bezpečnosti, neexistencia postupov na riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov, a neustanovenie pracovníka zodpovedného za koordináciu kybernetickej a informačnej bezpečnosti, teda manažéra kybernetickej a informačnej bezpečnosti alebo bezpečnostného výboru.

Je potrebné si uvedomiť, že konečnú zodpovednosť za bezpečnosť a ochranu kybernetickej bezpečnosti v organizácii nesie vždy a len štatutár. Centrálny portál kybernetickej bezpečnosti (CPKB) ponúka politiky pre kybernetickú bezpečnosť a ich popis. Prinášame výsledok z vygenerovaného dokumentu „Politika kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti pre kategóriu I. podľa vyhlášky č. 179/2020 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob kategorizácie a obsah bezpečnostných opatrení informačných technológií verejnej správy.“

Aké sú povinnosti manažéra kybernetickej bezpečnosti/manažéra kybernetickej a informačnej bezpečnosti MKB/MKIB?

Určiť pracovníka zodpovedného za koordináciu kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti a určenie jeho povinnosti, zodpovednosti a právomoci

Tento pracovník je zodpovedný za predchádzanie kybernetickým bezpečnostným incidentom a minimalizáciu ich vplyvu na kontinuitu prevádzkovania služieb organizácie. Musí spĺňať znalostné štandardy pre túto funkciu a byť nezávislý od riadenia prevádzky a vývoja IT služieb.

Pracovník zodpovedný za koordináciu KB a IB najmä:

  • Spolupracuje pri príprave východiskového strategického dokumentu, ktorý určuje prístup k zabezpečovaniu kybernetickej a informačnej bezpečnosti, t. j. dokumentu „Stratégia kybernetickej bezpečnosti“, a zodpovedá za jeho pravidelnú revíziu a aktualizáciu.
  • Spolupracuje na vyhodnocovaní bezpečnostných cieľov v súlade s periodicitou definovanou dokumentom „Stratégia kybernetickej bezpečnosti“.
  • Tvorí návrhy politík, smerníc a pravidiel pre oblasť KB a IB.
  • Spolupracuje na príprave rozpočtu pre KB a IB.
  • Zúčastňuje sa na analýze rizík a zabezpečuje jej aktualizáciu (riziká týkajúce sa KB/IB).
  • V rámci procesu klasifikácie a evidencie informácií posudzuje odôvodnenia spracovateľov informácií a odsúhlasuje zverejnenie informácií v súlade so zákonom č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
  • Predkladá návrhy a oznamuje informácie v oblasti KB/IB priamo vedeniu organizácie.
  • Spolupracuje pri implementácii nových technických riešení (IT architektúra, riadenie zmien, riadenie projektov a pod.) z pohľadu vplyvu na oblasť kybernetickej a informačnej bezpečnosti.
  • Dohliada na prijímanie, dodržiavanie a preverovanie účinnosti prijatých opatrení v oblasti KB a IB.
  • Spolupracuje pri uzatváraní zmlúv o zabezpečení plnenia bezpečnostných opatrení a notifikačných povinností s externým dodávateľom, ktorý poskytuje služby týkajúce sa vývoja, implementácie a prevádzky informačných systémov v správe organizácie.
  • Zaisťuje, že ak dôjde ku kybernetickým bezpečnostným incidentom alebo k narušeniu dôvernosti, integrity alebo dostupnosti informačných aktív, tieto incidenty budú pohotovo a účinne vyriešené a budú ohlásené v súlade s platnou legislatívou.
  • Zaisťuje, že budú prijaté opatrenia minimalizujúce možnosť opakovania kybernetických bezpečnostných incidentov.

Pracovník zodpovedný za koordináciu KB a IB spolupracuje s inými oddeleniami v mnohých oblastiach. Medzi tieto oblasti patrí vyšetrovanie a forenzné analýzy. Zaoberá sa sociálnymi a personálnymi aspektmi, napr. tzv. „background checks“. Zohráva úlohu aj pri IT architektúre, najmä z pohľadu KB/IB. Odpovedá za bezpečnostné nástroje a kontroly plnenia bezpečnostných opatrení. Riadi prístupové práva, spravuje zmeny a projekty a zodpovedá za konfiguračný manažment. Zaoberá sa riadením rizík v oblasti KB/IB. Identifikuje možné dopady relevantných hrozieb a pravdepodobnosť ich uplatnenia. Vykonáva analýzy funkčného dopadu. Riadi vzťahy s dodávateľmi, pričom dbá na dodržiavanie pravidiel KB/IB. Stanovuje a kontroluje dodržiavanie týchto pravidiel zo strany zamestnancov a dodávateľov. Zvyšuje povedomie o KB/IB a zaškoľuje či preškoľuje všetkých zamestnancov a dodávateľov. Venuje sa tiež inováciám v oblasti KB, IB a podobným činnostiam.

Pracovník zodpovedný za koordináciu KB/IB je ďalej povinný:

  • pravidelne reportovať stav a výkonnosť KB/IB vedeniu organizácie,
  • riadiť riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov,
  • bezodkladne hlásiť závažný kybernetický bezpečnostný incident prostredníctvom Jednotného informačného systému kybernetickej bezpečnosti,
  • spolupracovať s Národným bezpečnostným úradom pri riešení hláseného kybernetického bezpečnostného incidentu a na tento účel poskytnúť potrebnú súčinnosť, ako aj vlastné informácie dôležité pre riešenie kybernetického bezpečnostného incidentu,
  • v čase kybernetického bezpečnostného incidentu zabezpečiť dôkaz alebo dôkazný prostriedok tak, aby mohol byť použitý v trestnom konaní,
  • oznámiť orgánu činnému v trestnom konaní alebo Policajnému zboru SR skutočnosti, že bol spáchaný trestný čin, ktorého sa kybernetický bezpečnostný incident týka,
  • oznámiť a preukázať Národnému bezpečnostnému úradu vykonanie reaktívneho opatrenia a jeho výsledok v prípade, ak bolo prijaté reaktívne opatrenie,
  • informovať v nevyhnutnom rozsahu tretiu stranu o hlásenom kybernetickom bezpečnostnom incidente, za predpokladu, že by sa plnenie zmluvy s treťou stranou stalo nemožným.

Tento pracovník má právo od iných organizačných útvarov organizácie žiadať doplňujúce informácie, logy, akúkoľvek súvisiacu podpornú dokumentáciu, umožnenie kontroly dodržiavania prijatých bezpečnostných opatrení kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti.

Základné zásady a opatrenia kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti

Na účely organizácie kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti sa uplatňuje zásada: určenia pracovníka zodpovedného za koordináciu kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti

  • najnižších privilégií, podľa ktorej sú každému používateľovi obmedzené privilégiá v maximálnom rozsahu potrebnom na splnenie pridelených úloh,
  • oddeľovania zodpovedností, podľa ktorej žiaden používateľ nemá oprávnenie pristupovať, upravovať alebo používať informačné aktíva prevádzkovateľa základnej služby bez autorizácie alebo overenia identity,
  • dodržiavania a vykonávania nezávislého hodnotenia, merania a preskúmavania efektivity a účinnosti prijatých opatrení na ošetrenie rizík,
  • jasného vymedzenia právomoci, povinnosti a zodpovednosti, ktoré sú súčasťou pracovnej náplne alebo obdobného opisu pracovných činností.

V oblasti organizačných zásad KB/IB je primerane aplikovaný princíp oddeľovania výkonných a kontrolných funkcií, s cieľom minimalizovať riziko zneužitia privilégií.

Základnými opatreniami sú:

  • dodržiavanie všetkých pravidiel informačnej bezpečnosti definovaných Politikou kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti a prípadne aj inými súvisiacimi predpismi,
  • nakladať s osobnými údajmi v zmysle platných právnych predpisov,
  • zachovávať mlčanlivosť o všetkých chránených skutočnostiach,
  • bezpečne nakladať s IKT a ochraňovať informácie vo svojej pôsobnosti,
  • zodpovedne používať pridelené prístupy v súlade s touto Politikou kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti a inými súvisiacimi predpismi,
  • povinnosť zachovávať všetky heslá a prihlasovacie kódy v tajnosti,
  • zákaz zdieľania pridelených používateľských hesiel,
  • neinštalovať akýkoľvek software na hociktorý prostriedok IKT bez schválenia príslušného vedúceho zamestnanca alebo pracovníka zodpovedného za koordináciu kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti; platí to aj pre legálne zakúpený software alebo software zadarmo (napr. freeware),
  • nekopírovať a neposielať dokumenty obsahujúce interné a dôverné informácie (vrátane osobných údajov) na súkromné a iné adresy (pokiaľ to nesúvisí s oznamovacími povinnosťami vyplývajúcimi z výkonu práce).

Zdroj: „Politika kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti pre kategóriu I. podľa vyhlášky č. 179/2020 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob kategorizácie a obsah bezpečnostných opatrení informačných technológií verejnej správy.“ – CPKB

V praxi overený dokument pre Klasifikáciu a označovanie tried dôvernosti

Označovanie informácií a informačných médií

Označovanie informácií sa VYKONÁVA len z pohľadu dôvernosti, označovanie z pohľadu dostupnosti a integrity sa nevykonáva. Informácie sa podľa stupňa dôvernosti označujú nasledovne: verejné – neoznačuje sa, interné – neoznačuje sa, chránené – „CH“ alebo „Chránené“, vysoko chránené – „VCH“ alebo „Vysoko chránené“.

Tab. 1: Pravidlá označovania informácií

Forma informácií

Označovanie informácií - uvedenie stupňa dôvernosti

Papierový dokument

Každý nezviazaný list, popis fixkou, samolepiaci štítok, pečiatka (platí len pre CH a VCH).

Elektronický dokument (PDF, XLSX, DOCX)

Päta/ záhlavie dokumentu, ak je to technologicky možné.

Prenosné média (CD, DVD, USB kľúče)

Popis fixkou, samolepiaci štítok, pečiatka (platí len pre CH a VCH).

Informačné systémy (aplikácie)

Len ak je to technologicky možné (platí len pre CH a VCH).

Za označovanie informácií v súlade so stanovenými pravidlami a v súlade so schválenými inventarizačnými zoznamami zodpovedá: a) zamestnanec, ktorý informáciu vytvoril, b) adresát alebo zamestnanec, ktorému informácia bola pridelená na vybavenie, v prípade že ide o informáciu prijatú od tretej strany. Ak zamestnanec nedokáže informáciu zaradiť do stupňa dôvernosti, rozhoduje o stupni dôvernosti MKB.

Ochrana informácií

Vlastník informácií je v odôvodnených prípadoch oprávnený rozhodnúť o použití prísnejších pravidiel (silnejších bezpečnostných mechanizmov) na manipuláciu s informáciami. Za pravidelné prehodnocovanie a aktualizáciu pravidiel uvedených v „Minimálne bezpečnostné požiadavky na ochranu informácií“ zodpovedá MKB. Za implementáciu technických bezpečnostných opatrení zodpovedá MKB (zdroje vyčleňuje štatutár). Za zavedenie organizačných bezpečnostných opatrení zodpovedajú vlastníci informácií v spolupráci so MKB.

 Tab. 2: Minimálne bezpečnostné požiadavky na ochranu informácií z hľadiska dôvernosti

 

Klasifikačný stupeň informácií

Označenie

VCH

CH

I

Prístup zamestnancov k informáciám

–     schválenie vlastníka informácií + MKB

–     vedenie distribučného zoznamu (asistentka štatutárneho zástupcu)

prístup na základe potreby vyplývajúcej z pracovnej náplne; ostatné prístupy vyžadujú schválenie vlastníka informácií

prístup na základe potreby vyplývajúcej z pracovnej náplne; ostatné prístupy vyžadujú schválenie vedúceho zamestnanca

Prístup tretích strán k informáciám

–     schválenie vlastníka informácií + MKB

–     záznam o sprístupnení – podľa potreby (asistentka štatutárneho zástupcu)

schválenie vlastníka informácií

schválenie vedúcim úseku

Poskytovanie informácií tretím stranám

–     schválenie vlastníka informácií + MKB

–     vedenie distribučného zoznamu (asistentka štatutárneho zástupcu)

schválenie vlastníka informácií

schválenie vedúcim úseku

Kopírovanie informácií

–     schválenie vlastníka informácií + MKB

–     vedenie distribučného zoznamu (asistentka štatutárneho zástupcu)

X

X

Uchovávanie informácií v papierovej forme

uchovávanie v trezore

–     uchovávanie na takom mieste, aby

bol vylúčený neautorizovaný

prístup (napr. uzamykateľná skriňa/zásuvka/priestor do ktorého

majú prístup osoby oprávnené pristupovať k chráneným dokumentom)

uchovávanie na takom mieste, aby bolo vylúčené náhodné zverejnenie

Uchovávanie informácií v elektronickej forme

–     riadenie prístupu na základe mena a hesla

–     šifrovanie informácií

–     uchovávanie informačného média v trezore

–     riadenie prístupu na základe mena a hesla

–     šifrovanie informácií uchovávaných na notebookoch a prenosných zariadeniach, alebo uchovávanie informačného média na takom

mieste, aby bola vylúčená

možnosť neautorizovaného sprístupnenia (napr. uzamykateľná skriňa, uzamykateľná zásuvka

alebo iný uzamykateľný priestor v miestnosti s riadeným fyzickým prístupom)

–     zabezpečenie ochrany informácií spôsobom, pri ktorom je vylúčená možnosť ich náhodného zverejnenia 

–     odporúčaná je ochrana riadením prístupu na základe mena a hesla

Prenos informácií

fax

neprípustné

pod dohľadom pri prijímajúcom faxe

X

telefón

neprípustné

neprípustné

X

el. pošta

šifrovanie

–     šifrovanie el. pošty zasielanej mimo spoločnosti

–     šifrovanie internej el. pošty obsahujúcej osobné údaje, šifrovanie ostatnej internej el. pošty je odporúčané

X

ostatné el. kanály

šifrovanie

–     šifrovanie externých el. kanálov

–     šifrovanie interných el. kanálov pri prenose osobných údajov, pri ostatných údajoch je šifrovanie odporúčané

X

ústne

–     upozorniť prijímateľa, že ide o mimoriadne citlivé informácie

–     neodovzdávať informácie vo verejných priestoroch

–     upozorniť prijímateľa, že ide o citlivé informácie

–     neodovzdávať informácie vo verejných priestoroch

X

Vynášanie informačných médií mimo organizácie

–     schválenie vlastníka informácií + MKB

–     vedenie distribučného zoznamu (asistentka štatutárneho zástupcu)

–     na základe potreby vyplývajúcej z pracovnej náplne; v opačnom prípade

–     schválenie vlastníka informácií

–     na základe potreby vyplývajúcej z pracovnej náplne; v opačnom prípade

–     schválenie vedúceho zamestnanca

Doručovanie informačných médií mimo priestorov organizácie

–     doručovanie povereným zamestnancom alebo autorizovaným kuriérom

–     vyžaduje sa potvrdenie o doručení s identifikáciou príjemcu

–     informačné médium musí byť uložené v obálke (resp. obale), ktorá obsahuje minimálne meno a adresu prijímateľa a odosielateľa, a označenie „Do vlastných rúk“

–     šifrovanie informácií prenášaných v elektronickej forme

–     doručovanie povereným zamestnancom, autorizovaným kuriérom alebo doporučenou zásielkou prostredníctvom verejného prepravcu

–     informačné médium musí byť uložené v obálke (resp. obale), ktorá obsahuje meno a adresu prijímateľa a odosielateľa

–     šifrovanie informácií prenášaných v elektronickej forme

– doručovanie zamestnancom spoločnosti, kuriérom alebo zásielkou prostredníctvom verejného prepravcu

– informačné médium musí byť uložené v obálke, resp. obale

Doručovanie informačných médií v priestoroch organizácie

doručovanie osobne konkrétnemu zamestnancovi

–     doručovanie osobne konkrétnemu zamestnancovi alebo prostredníctvom zalepenej obálky/obalu s menom konkrétnej osoby, pre ktorú sú informácie určené

–     osobné údaje doručovať osobne konkrétnemu zamestnancovi

X

Opätovné použitie prenosného média na iný účel (elektronická forma)

bezpečné sformátovanie média

–     vymazanie a následné prepísanie informácií

–     alebo

–     bezpečné sformátovanie média v prípade, ak je plánované použitie média mimo priestorov spoločnosti

vymazanie informácií

Likvidácia informácií v elektronickej forme

–     likvidované demagnetizácia informačného obsahu

–     alebo

–     fyzickým zničením nosiča informácií prekračujúcim možnosť obnovy informačného obsahu.

–     likvidácia sa odporúča vykonávať v spolupráci s MKB.

–     protokolárna likvidácia pod dohľadom povereného zamestnanca

–     likvidované bezpečným prepísaním informačného obsahu (napr. viacnásobné prepísanie informačného obsahu, použitím nízkoúrovňového formátovania)

–     alebo fyzickým zničením nosiča informácií prekračujúcim možnosť obnovy informačného obsahu.

–     likvidácia sa odporúča vykonávať v spolupráci s MKB

–     poznámka: správy el. pošty sa likvidujú vymazaním a následným odstránením z vymazanej pošty (Odstránené položky)

prepísanie alebo vymazanie informačného obsahu alebo fyzické zničenie nosiča informácií, prekračujúce možnosť obnovy informačného obsahu

Likvidácia papierových médií

–     likvidácia zničením papierového média prekračujúcim možnosť obnovy informačného obsahu (napr. skartovaním, šrotovaním, spálením)

–     protokolárna likvidácia pod dohľadom povereného zamestnanca

likvidácia zničením papierového média prekračujúcim možnosť obnovy informačného obsahu (napr. skartovaním, šrotovaním, spálením)

odporúča sa likvidovať prostredníctvom skratkovacích zariadení

Likvidácia informačných médií (napr. disky, magnetické pásky)

–     demagnetizácia informačného obsahu alebo fyzické zničenie nosiča informácií, prekračujúce možnosť obnovy informačného obsahu (napr. skartácia)

–     protokolárna likvidácia pod dohľadom povereného zamestnanca

demagnetizácia alebo prepísanie informačného obsahu alebo fyzické zničenie nosiča informácií, prekračujúce možnosť obnovy informačného obsahu (napr. skartácia)

prepísanie alebo vymazanie informačného obsahu alebo fyzické zničenie nosiča informácií, prekračujúce možnosť obnovy informačného obsahu

Použitie informácií na testovanie

–     nesmú sa používať v testovacom prostredí,

–     výnimku schvaľuje vlastník                    

–     nesmú sa používať v testovacom prostredí,

–     výnimku schvaľuje vlastník

môžu byť použité na testovanie

Tab. 3: Minimálne bezpečnostné požiadavky na ochranu informácií z hľadiska dostupnosti

Klasifikačný stupeň

Veľmi vysoká

Vysoká

Stredná

Nízka

Obnova činností

vypracované havarijné plány / plány obnovy IS

vypracované havarijné plány / plány obnovy IS

vypracované plány obnovy IS

 

X

 

Záložná lokalita

Hot-Site / Mirror-Site

Warm-Site

X

X

Zálohovanie

on-line zálohovanie celého systému vrátane údajov

on-line zálohovanie celého systému vrátane údajov

off-line zálohovanie celého systému vrátane údajov

 

zálohovanie údajov

Uloženie záložných informačných médií

geograficky dostatočne vzdialená záložná lokalita

geograficky dostatočne vzdialená záložná lokalita

mimo technologických priestorov, v ktorých sú spracúvané zálohované údaje

 

X

Náhradné zdroje elektrickej energie

ochrana pred výpadkami el. energie naftovým agregátom a UPS

ochrana pred výpadkami el. energie UPS

ochrana pred výpadkami el. energie UPS

 

X

Ochrana voči škodlivému kódu

zavedené opatrenia proti škodlivému kódu

zavedené opatrenia proti škodlivému kódu

zavedené opatrenia proti škodlivému kódu

zavedené opatrenia proti škodlivému kódu

Správa systému zabezpečená treťou stranou

s treťou stranou uzatvorená SLA

s treťou stranou uzatvorená SLA

s treťou stranou uzatvorená SLA

s treťou stranou sa odporúča uzatvorenie SLA

Ochrana technologických priestorov – server aplikácie

ochrana proti ohňu aktívnym hasiacim systémom a ochrana proti záplavám, klimatizácia

ochrana proti ohňu a záplavám, klimatizácia

ochrana proti ohňu a záplavám, klimatizácia

 

riadený vstup, odporúčaná klimatizácia

Ochrana priestorov – klient aplikácie

priestor s riadeným vstupom

priestor s riadeným vstupom

priestor s riadeným vstupom

 

X

Zastupiteľnosť

zastupiteľnosť správcu / správcov systému a kritických používateľov

zastupiteľnosť správcu / správcov systému

zastupiteľnosť správcu / správcov systému

 

X

Tab. 4: Minimálne bezpečnostné požiadavky na ochranu informácií z hľadiska integrity

Klasifikačný stupeň

Vysoká

Stredná

Nízka

Kontrola úplnosti a presnosti údajov

kontrola viacerých očí a automatizované kontrolné prostriedky

kontrola viacerých očí alebo automatizované kontrolné prostriedky

 

X

Identifikácia zmeny prenášaných údajov

elektronický podpis alebo iné ochranné opatrenia integrity

X

 

X

Ochrana voči škodlivému kódu

zavedené opatrenia proti škodlivému kódu

zavedené opatrenia proti škodlivému kódu

zavedené opatrenia proti škodlivému kódu

Identifikácia modifikácie údajov

vytváranie záznamov zmien údajov

vytváranie záznamov minimálne o prístupe k údajom

 

X

Kontrola záznamov

priebežné sledovanie auditných záznamov

sledovanie auditných záznamov v určenom intervale nepresahujúcom 5 pracovných dní

 

X

Príklady zaradenia informácií do tried dôvernosti:

  • Vysoko chránené – môžu tu byť zaradené informácie spracúvané v súlade so zákonom č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností.
  • Chránené – patria tu všetky údaje, ktoré sú chránené príslušnou legislatívou SR alebo je ochrana ich dôvernosti potrebná z dôvodu ochrany obchodných záujmov spoločnosti, najmä: osobné údaje zamestnancov spoločnosti (zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
  • Interné – patria tu všetky údaje, ktoré neboli zaradené do žiadnej triedy dôvernosti (všetky nezaradené a neoznačené údaje), najmä organizačná štruktúra organizácie, interná riadená dokumentácia (štatút, smernice, postupy, formuláre...), interné materiály spoločnosti (interné oznamy, údaje na Intranete).
  • Verejné – údaje sú určené na verejnú prezentáciu, patria sem najmä povinné zverejňovanie zmlúv, faktúr a pod.

LITERATÚRA:

  1. www.cybercompetence.sk
  2. Centrálny portál kybernetickej bezpečnosti. Dostupný na: https://kyberportal.slovensko.sk/
  3. Zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  4. Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  5. Vyhláška č. 179/2020 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob kategorizácie a obsah bezpečnostných opatrení informačných technológií verejnej správy