Novely zákonov vyhlásené dňa 17. júna 2020

Vydané: 8 minút čítania

Prehľad novelizovaných zákonov, ktoré boli vyhlásené dňa 17.6.2020.

Novela zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 155/2020 Z.z. v čiastke 64/2020

Účinnosť: 17. 6. 2020

Anotácia: v súvislosti s COVID-19: poskytovanie podpory podnikateľom vykonávajúcim podnikateľskú činnosť alebo poskytujúcim služby zákazníkom na základe nájomnej zmluvy

Popis: Cieľom návrhu zákona je zmiernenie negatívnych dopadov obmedzení súvisiacich s opatreniami proti pandémii choroby COVID-19 na podnikateľské subjekty v Slovenskej republike.Návrhom zákona sa ustanovuje zákonný rámec pre poskytovanie podpory podnikateľom vykonávajúcim podnikateľskú činnosť alebo poskytujúcim služby zákazníkom na základe nájomnej zmluvy, ktorým bola v dôsledku prijatých mimoriadnych opatrení podstatne obmedzená možnosť predaja tovaru alebo poskytovania služieb, a tým znížená schopnosť tvoriť zisk a platiť nájomné. Návrhom zákona sa ustanovuje mechanizmus, ktorý má zabezpečiť poskytovanie dotácií transparentným a efektívnym spôsobom, a to tak, aby sa dotácia dostala k adresátovi podpory v čo najkratšom čase. V článku II návrhu zákona sa s cieľom udržania prevádzky podnikov dopĺňa § 17 ods. 11 zákona č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 92/2020 Z. z.

Novela zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 156/2020 Z.z. v čiastke 64/2020

Účinnosť: 17. 6. 2020

Anotácia: v súvislosti s COVID-19: rozšírenie finančného opatrenie v oblasti hazardných hier týkajúce sa úhrady odvodov z hazardných hier

Popis: Cieľom predloženého návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, je rozšíriť finančné opatrenia na zmiernenie vplyvov koronakrízy o ďalšie opatrenie, ktorým je opatrenie v oblasti hazardných hier týkajúce sa úhrady odvodov z hazardných hier, a vyriešiť určité aplikačné problémy pri realizácii už prijatých finančných opatrení na zmiernenie následkov koronakrízy.Z údajov Úradu pre reguláciu hazardných hier vyplýva, že celkovo by prevádzkovatelia hazardných hier, ktorí prevádzkujú také hazardné hry, z ktorých sa platia paušálne odvody (prevádzkujú technické zariadenia, pri ktorých sa platia odvody podľa počtu takýchto zariadení), mali za rok 2020 zaplatiť na odvodoch do štátneho rozpočtu takmer 100 mil. eur. K 30. aprílu 2020 mali povinnosť zaplatiť polovicu z tohto predpisu odvodu (cca 50 mil. eur), pričom vzhľadom na zatvorenie prevádzok skutočne uhradili len 25 mil. eur. Druhú polovicu z predpisu odvodu do štátneho rozpočtu musia zaplatiť do 31. augusta 2020. Technické zariadenia sa môžu prevádzkovať výlučne v kamenných prevádzkach, konkrétne len v herniach a v kasínach. Z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov pandémie na prevádzkovateľov hazardných hier sa preto navrhuje odklad úhrady odvodov tak, že termíny úhrady odvodov, ktorých splatnosť nastala počas obdobia pandémie do účinnosti tohto zákona (tejto novely zákona č. 67/2020 Z. z.), sa posúvajú do konca septembra 2020, a termíny úhrady odvodov, ktorých splatnosť nastane od účinnosti tohto zákona do 31. augusta 2020, sa posúvajú do konca decembra 2020. Odklad úhrady odvodov však bude umožnený všetkým prevádzkovateľom hazardných hier za komerčných podmienok, to znamená, že za obdobie odkladu budú povinní zaplatiť úrok podľa Oznámenia Komisie o revízii spôsobu stanovenia referenčných a diskontných sadzieb. Návrh opatrenia bol posudzovaný Protimonopolným úradom SR (PMÚ SR) ako koordinátorom štátnej pomoci z pohľadu pravidiel štátnej pomoci a minimálnej pomoci. Z oficiálneho stanoviska PMÚ SR vyplýva, že cit. „na základe uvedeného by odklad odvodu do štátneho rozpočtu mal byť umožnený za podmienok, ktoré budú zodpovedať trhovým (komerčným) podmienkam, t. j. predmetným opatrením by nemala byť poskytovaná štátna ani minimálna pomoc“.Predpokladá sa, že odklad úhrady odvodov využijú len tí prevádzkovatelia hazardných hier, ktorí majú absolútny výpadok tržieb z dôvodu zatvorenia prevádzok, v ktorých sa prevádzkujú technické zariadenia (platia paušálne odvody). Prevádzkovatelia hazardných hier, ktorí prevádzkujú hazardné hry, z prevádzkovania ktorých sa platia percentuálne odvody z pohyblivého základu (väčšinou z hernej istiny), odvody doteraz zaplatili v plnej výške, avšak niektorí nie načas. V ich prípade totiž platí, že nižšia intenzita hrania hazardných hier automaticky znamená nižšiu úhradu odvodu, pričom platenie úroku navyše za obdobie odkladu by im zvyšovalo náklady. Z pohľadu porovnania vplyvu odkladu odvodov na cash flow príjmov štátneho rozpočtu a príjmov rozpočtu obcí v priebehu roka 2020 (opatrením sa odkladajú tak odvody do štátneho rozpočtu ako aj odvody do rozpočtu obcí) je dôležité uviesť, že odklad odvodov sa z tohto pohľadu dotkne obcí v oveľa menšej miere ako štátneho rozpočtu, pretože druhá splátka paušálnych odvodov do rozpočtov obcí je aj podľa zákona o hazardných hrách ustanovená na koniec decembra príslušného kalendárneho roka. Návrhom zákona sa riešia aj aplikačné problémy pri realizácii už prijatých finančných opatrení na zmiernenie následkov koronakrízy, a to úprava vymedzenia dlžníka v prípade odkladu splácania úveru malému alebo strednému podnikateľovi a zmena právnej formy záruky z bankovej záruky (§ 313 až 322 Obchodného zákonníka) na všeobecné ručenie podľa § 303 až 312 Obchodného zákonníka v prípade finančnej pomoci malým, stredným a veľkým podnikom v podobe záruk za úvery poskytované prostredníctvom komerčných bánk.

Novela zákona o sociálnom poistení a Zákonníka práce

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 157/2020 Z.z. v čiastke 64/2020

Účinnosť: 17. 6. 2020

Anotácia: zabezpečenie nároku na pandemické ošetrovné tým rodičom, ktorí i naďalej, po otvorení škôl, budú poskytovať dieťaťu osobnú a celodennú starostlivosť z dôvodu neumiestnenia dieťaťa do školy; umožnenie predĺženia alebo opätovného dohodnutia pracovného pomeru na dobu určitú aj nad rámec existujúcej právnej úpravy

Popis: V čl. I sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v nadväznosti na zlepšenie epidemiologickej situácie v súvislosti s COVID-19 v Slovenskej republike a v súlade s postupným plánom otvárania prevádzok vydal opatrenie, ktorým umožnil za splnenia prísnych hygienických a ochranných opatrení otvorenie zariadení starostlivosti o deti do 3 rokov veku, materských škôl, materských škôl pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základných škôl na účel výchovy a vzdelávania žiakov prvého až piateho ročníka, a základných škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na účel výchovy a vzdelávania žiakov prvého až piateho ročníka.Reflektujúc obmedzené kapacitné možnosti predškolských zariadení a škôl a súčasne rešpektujúc princíp dobrovoľnosti, pokiaľ ide o zapojenie dieťaťa do výchovno-vzdelávacieho procesu, sa navrhuje právna úprava, ktorá by kontinuálne zabezpečila nárok na pandemické ošetrovné tým rodičom, ktorí i naďalej, po otvorení škôl, budú poskytovať dieťaťu osobnú a celodennú starostlivosť z dôvodu neumiestnenia dieťaťa do školy z objektívnych dôvodov (kapacitné možnosti) alebo subjektívnych dôvodov (obava o zdravie). Vzhľadom na postupné otvorenie zariadení sociálnych služieb (jasle od 1. júna 2020) sa obdobná právna úprava navrhuje aj vo vzťahu k týmto zariadeniam.V záujme zachovania získaného nároku sa navrhuje špecifikovať podmienky poskytovania nemocenského po skončení krízovej situácie vo vzťahu k poistencovi, ktorému dočasná pracovná neschopnosť vznikla z dôvodu karanténneho opatrenia a izolácie nariadeného/nariadenej počas trvania krízovej situácie, ak tento nárok trvá aj ku dňu skončenia krízovej situácie.S cieľom udržania zamestnanosti sa v čl. II navrhuje na prechodnú dobu umožniť predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na dobu určitú aj nad rámec existujúcej právnej úpravy.