Legislatívne zmeny vyhlásené dňa 25.4.2020

Vydané: 20 minút čítania

V príspevku nájdete súhrn legislatívnych zmien, ktoré boli vyhlásené dňa 25.4.2020. V príspevku nájdete opis 8 vyhlásených zákonov týkajúcich sa najmä obcí a samospráv, ale aj širokej verejnosti.

Novela zákona o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 89/2020 Z. z. v čiastke 40/2020.

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: zabezpečenie výkonu štátnej správy, samosprávnej pôsobnosti, zabezpečenie plnenia úloh zariadení sociálnych služieb, zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zabezpečenie poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu
Popis: Cieľom návrhu zákona, je vytvorenie podmienok na zabezpečenie výkonu štátnej správy, samosprávnej pôsobnosti, zabezpečenie plnenia úloh zariadení sociálnych služieb, zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zabezpečenie poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Návrh zákona je reakciou na aktuálne vyhlásenú mimoriadnu situáciu (uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov) a núdzový stav (uznesením vlády SR č. 114 z 15. marca 2020 a uznesením vlády SR č. 169 z 27. marca 2020). Aktuálna situácia vyžaduje vytvorenie priestoru na operatívnu reakciu príslušných subjektov, čo však vzhľadom na fakt, že v príslušných právnych predpisoch sú taxatívne upravené mnohé povinnosti jednotlivých subjektov, ako aj ich klientov, nie je možné. Príkladom môžu byť termíny na prehodnocovanie trvania nárokov na jednotlivé dávky a príspevky a s tým súvisiace potrebné podklady pre rozhodnutia orgánov, či ustanovené pravidlá prijímania klientov do zariadení, zákonné podmienky k uzatváraniu zmlúv a pod. Navrhuje sa utvoriť právne podmienky na operatívne reagovanie na stále sa vyvíjajúcu situáciu v praxi formou nariadenia vlády alebo v prípade sociálnoprávnej právnej ochrany detí a mládeže aj formou vykonávacieho predpisu (v častiach, ktoré už aktuálne upravuje vykonávací predpis). V čl. I návrhu zákona sa navrhuje doplnenie zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 453/2003 Z. z.“), ktorým sa navrhuje doplniť ustanovenie na splnomocnenie vlády na vydanie nariadenia vlády, ktorým sa upravia postupy, činnosti, nároky a lehoty v konaniach na úsekoch štátnych sociálnych dávok, pomoci v hmotnej núdzi, náhradného výživného a kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia tak, aby sa zabezpečilo plynulé konanie o nárokoch, aby získané nároky zostali zachované v prípadoch, v ktorých objektívne nie je možné posúdiť trvanie nároku a pod. Návrhom sa sleduje hmotné zabezpečenie poberateľov dávok a príspevkov aj v sťažených podmienkach v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Čl. II návrhu zákona obsahuje návrh na doplnenie zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon. č. 305/2005 Z. z.“). Zákon č. 305/2005 Z. z. upravuje prísne a spravidla taxatívne podmienky výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a obsahuje jednoznačné splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho predpisu zákona – vyhlášky. V aktuálnej situácii však nie je reálne očakávať plnenie všetkých ustanovených povinností, postupov a pod. K 31. marcu 2020 bolo v centrách pre deti a rodiny (CDR) umiestnených na základe rozhodnutia súdu 4666 detí (z toho v 712 profesionálnych náhradných rodinách 1360 detí) a starostlivosť bola poskytovaná 277 mladým dospelým. V CDR s resocializačným programom bolo umiestnených celkom 38 detí (z toho 24 na súdne rozhodnutie) a 305 plnoletých. V roku 2019 vykonávali orgány sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately opatrenia pre takmer 75 000 detí (cca 50 000 rodín) a len v mesiaci marec 2020 bolo v CDR prijatých na základe súdneho rozhodnutia celkom 156 detí. Z uvedeného je zrejmé, že výkon sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately je potrebné udržať, a to aj v obmedzenom rozsahu, o to viac, že súčasná situácia umožňuje iným subjektom (školy, lekári) plniť svoje úlohy v oblasti ochrany detí len limitovane. Zároveň je potrebné naďalej zabezpečovať nepretržitú 24-hodinovú starostlivosť o deti, ktoré sú na základe rozhodnutia súdu alebo odporúčania úradu a dohody s rodičom umiestnené v centre pre deti a rodiny. Navrhuje sa na zabezpečenie krízového chodu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately utvoriť podmienky na operatívne reagovanie na vývoj situácie v praxi formou nariadenia vlády a formou vykonávacieho predpisu (v častiach, ktoré aktuálne upravuje vykonávací predpis). Čl. III návrhu zákona obsahuje návrh na doplnenie zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej iba „zákon o sociálnych službách“). Dôvodom pre potrebu prijatia navrhovaného doplnenia právnej úpravy je na jednej strane skutočnosť, že počas krízovej situácie (spôsobenej v dôsledku mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu), nie je z objektívnych dôvodov možné zo strany poskytovateľov sociálnych služieb plniť vybrané podmienky a povinnosti ustanovené zákonom o sociálnych službách, rovnako je sťažená aj situácia orgánov územnej samosprávy pri výkone ich samosprávnej pôsobnosti pri poskytovaní sociálnych služieb. Na strane druhej, je potrebné počas krízovej situácie zabezpečiť nevyhnutnú pomoc a znížiť riziko ohrozenia života a zdravia občanov, ktorí sa v jej dôsledku ocitnú bez nevyhnutnej pomoci a podpory, prijímateľov sociálnej služby, ale aj zamestnancov poskytujúcich sociálnej služby. Doplnenie zákona o sociálnych službách obsahuje splnomocňovacie ustanovenie pre vládu, aby v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu mohla vydať vykonávací predpis, nariadenie vlády, ktorým dočasne osobitne upraví zmenu v oblasti práv a povinností pri poskytovaní sociálnej služby, neuplatňovanie právnych dôvodov výmazu z registra poskytovateľov, zmenu podmienok poskytovania sociálnej služby, v rozsahu nevyhnutnom na predchádzanie alebo znižovanie rizika ohrozenia života alebo zdravia prijímateľov sociálnej služby a zamestnancov poskytovateľa sociálnej služby, podmienky poskytovania finančných príspevkov na spolufinancovania sociálnej služby zo strany samospráv, predĺženie, odpustenie alebo spočívanie lehôt v správnych konaniach vedených príslušnými orgánmi územnej samosprávy vo veciach odkázanosti a zániku odkázanosti na sociálnu službu a o zmene stupňa odkázanosti na sociálnu službu. Ďalej sa navrhuje, aby bolo možné v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu nariadením vlády zmeniť aj zákonom o sociálnych službách ustanovené kvalifikačné predpoklady potrebné na vykonávanie pracovných činností v oblasti sociálnych služieb. Zároveň sa v rámci pôsobnosti orgánov územnej samosprávy pri poskytovaní sociálnych služieb novo ustanovuje aj povinnosť obcí a vyšších územných celkov poskytnúť alebo zabezpečiť poskytnutie pomoci pri zabezpečovaní nevyhnutných podmienok na uspokojovanie základných životných potrieb a pri nevyhnutných úkonoch sebaobsluhy fyzickým osobám, ktoré sa v dôsledku vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu ocitnú v situácii ohrozenia života alebo zdravia; ak pôjde o prijímateľov sociálnej služby, ktorí budú dotknutí krízovými opatreniami s dôsledkami pozastavenia alebo obmedzenia doposiaľ im poskytovanej sociálnej služby, resp. zmenou podmienok poskytovania sociálnej služby. Túto pôsobnosť budú obce a vyššie územné celky vykonávať v súčinnosti s poskytovateľom sociálnej služby, s ktorým má takáto fyzická osoba uzatvorenú zmluvu o poskytovaní sociálnej služby V prípade vyhlásenej pandémie sa navrhuje ustanoviť poskytovateľom pobytových sociálnych služieb (popri plnení hygienických podmienok vydaných v tejto krízovej situácií príslušným orgánom verejného zdravotníctva) aj povinnosť vyčleniť v zariadení obytné priestory, v ktorých bude sociálna služba poskytovaná novým prijímateľom sociálnej služby a prijímateľom prepusteným s ústavnej zdravotnej starostlivosti oddelene od ostatných prijímateľov sociálnej služby, ako aj povinnosť samosprávnych orgánov, aby určili zariadenia sociálnych služieb s pobytovou formou sociálnej služby, ktoré budú určené na prijímanie nových prijímateľov sociálnych služieb vyžadujúcich preventívne oddelenie od ostatných prijímateľov sociálnej služby. V čl. IV sa navrhuje doplnenie zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov tak, aby sa vzhľadom na aktuálne potreby v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu mohli upravovať podmienky výška, spôsob účel poskytnutia dotácie ako aj jej zúčtovania tak, aby dotácie mohli byť operatívne, účelne a efektívne poskytnuté na riešenie mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu.

 

Zákon, ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 90/2020 Z. z. v čiastke 40/2020.

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: legislatívne opatrenia v oblasti pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby SR - zníženie rizika ohrozenia verejného zdravia a zmiernenie negatívnych dopadov na oblasti cestnej, železničnej, vodnej a leteckej dopravy, výstavby, bytovej politiky a cestovného ruchu
Popis: Účelom návrhu zákona je reakcia na vyhlásenie mimoriadnej situácie uznesením vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a vyhlásenia núdzového stavu uznesením vlády Slovenskej republiky č. 114 z 15. marca 2020 a č. 115 z 18. marca 2020 podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky. V nadväznosti na uvedené sa navrhujú legislatívne opatrenia v oblasti pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky tak, aby bolo možné vhodným spôsobom znížiť riziko ohrozenia verejného zdravia a zmierniť negatívne dopady na oblasti cestnej, železničnej, vodnej a leteckej dopravy, výstavby, bytovej politiky a cestovného ruchu.

 

Novela zákona o pozemkových spoločenstvách

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 91/2020 Z.z. v čiastke 40/2020.

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: zamedzenie zhromažďovania veľkého počtu členov spoločenstiev; právo výboru schváliť účtovnú závierku namiesto valného zhromaždenia a robiť úkony, na ktoré je inak potrebné schválenie valným zhromaždením
Popis: Cieľom návrhu zákona je realizovať úlohu C.1. z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11. marca 2020, ktorým vláda Slovenskej republiky podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov 12. marca 2020 od 06:00 hod. vyhlasuje mimoriadnu situáciu pre územie Slovenskej republiky. V rezorte pôdohospodárstva sa ukázalo ako potrebné riešiť situáciu neštátnych vlastníkov poľnohospodárskych a lesných pozemkov, konkrétne pozemkových spoločenstiev (ďalej len „spoločenstvo“). V situácii, kedy je vyhlásená mimoriadna situácia, resp. núdzový stav alebo výnimočný stav a kedy je obmedzená sloboda pohybu a pobytu a právo na pokojné zhromažďovanie sa, je pre spoločenstvá problematické plniť niektoré ich úlohy a zákonmi uložené povinnosti, pretože sa nemôžu, resp. nedokážu schádzať ich valné zhromaždenia. Väčšina spoločenstiev v tomto období (prvý štvrťrok) obvykle zvoláva zasadnutia valného zhromaždenia na účely schválenia účtovnej závierky za predchádzajúci rok, ktorú musia zostaviť a odoslať do 6 mesiacov od skončenia účtovného roka. Za súčasnej situácie nie sú schopné túto povinnosť splniť. Zároveň treba počítať aj s plnením rôznych ďalších úloh, ktoré vyžaduje inak bežná prevádzka spoločenstiev a ktoré sú internými aktmi spoločenstiev zverené práve valnému zhromaždeniu. Situáciu komplikuje aj skutočnosť, že vo viacerých spoločenstvách nie je t. č. k dispozícii funkčný výbor ako štatutárny orgán spoločenstva, ktorého sfunkčnenie je v mnohých prípadoch práve cieľom tých valných zhromaždení, ktoré sa v súčasnej situácii nedokážu realizovať. Všetky tieto okolnosti predstavujú vážne komplikácie v činnosti spoločenstiev a v dôsledku toho môžu mať aj negatívny vplyv na ich činnosť ako obhospodarovateľov lesa a poľnohospodárskej pôdy (úhrnom asi 475 tisíc ha pôdy) ako aj na ich ekonomickú situáciu, ktorá sa priamo či nepriamo môže týkať aj ich členov (takmer 1 milión osôb), a to aj po stránke ochrany verejného zdravia, keďže značná časť členov spoločenstiev je tvorená osobami v dôchodkovom veku. S cieľom jednak predísť zhromažďovaniu veľkého počtu členov spoločenstiev a tým predísť ohrozeniu verejného zdravia a jednak predísť škodám na lesnom a poľnohospodárskom majetku členov spoločenstiev a na majetku spoločenstiev samotných sa navrhuje, aby a) dočasne prešlo na výbor právo - schváliť účtovnú závierku namiesto valného zhromaždenia; - robiť úkony, na ktoré je inak potrebné schválenie valným zhromaždením podľa interných predpisov spoločenstva, za podmienky, že nevykonaním takých úkonov by hrozilo zmeškanie rôznych zákonom ustanovených lehôt alebo by spoločenstvu hrozilo uloženie sankcie za nesplnenie zákonnej povinnosti, b) v prípade nefunkčnosti výboru tieto oprávnenia patrili dočasne dozornej rade, a to aj v prípade, že sama je nefunkčná, c) tzv. nefunkčné výbory mali medzi svojimi obmedzenými oprávneniami aj právo robiť úkony nevyhnutné na odvrátenie ohrozenia života, zdravia, bezpečnosti alebo značnej škody, d) okresné úrady neukladali dočasne spoločenstvám sankcie za porušenie dvoch zákonných povinností, konkrétne za nezvolanie valného zhromaždenia aspoň raz za rok a za nesplnenie povinnosti zvoliť výbor alebo dozornú radu v súlade s ich volebným obdobím.

 

Novela zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 92/2020 Z.z. v čiastke 40/2020.

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: poskytnutie dočasnej ochrany podnikateľom, ktorí majú sídlo alebo miesto podnikania v SR a sú zasiahnutí negatívnymi dopadmi šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
Popis: Cieľom zákona je vytvorenie právneho rámca pre poskytnutie dočasnej ochrany podnikateľom, ktorí majú sídlo alebo miesto podnikania v Slovenskej republike a sú zasiahnutí negatívnymi dopadmi šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19. Viacero v súčasnosti prijímaných opatrení má plošný charakter. Návrh zákona je však naproti tomu postavený na „opt in“ modeli poskytovania dočasnej ochrany podnikateľom. Využitie dočasnej ochrany prichádza do úvahy v prípadoch, ak podnikatelia takúto úpravu budú potrebovať najmä z dôvodu tlaku ich veriteľov. Návrh vychádza z premisy značnej komplexnosti súčasných ekonomických vzťahov dodávateľov a odberateľov, ako aj financujúcich subjektov, pričom súčasná situácia spôsobila obmedzenia v prevádzkovaní značného množstva podnikov. Pokým takéto prevádzkovanie nebude môcť byť úplne obnovené a vývoj pandémie nebude možné efektívne predpokladať, je namieste obmedziť najmä pôsobnosť (v bežnej situácii) inak prísne povinnosti súvisiace s insolvenciou. Navrhované účinky dočasnej ochrany sú však vyvážené aj s ohľadom na záujmy veriteľov a zachovanie hodnoty podniku.

 

Novela zákona o vysokých školách

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: v súvislosti s COVID-19: zabezpečenie elektronickej verzie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov; úprava dištančného vzdelávania v dennej forme štúdia a slovného hodnotenia; úprava činnosti kolektívnych orgánov; úprava prezenčnej metódy (akceptovaná aj elektronická komunikácia); úprava mimoriadneho predĺženia štúdia; operatívne riešenia financovania projektov v oblasti výskumu a vývoja
Popis: Návrh upravuje okruhy riešení - v oblasti regionálneho školstva: zabezpečenie elektronickej verzie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov ako aj snaha o otvorenie trhu s učebnicami, učebnými textami a pracovnými zošitmi, ktorá súvisí s potrebou skvalitnenia procesu zabezpečenia týchto materiálov vzhľadom na ich nedostatok, úprava činnosti orgánov školskej samosprávy (funkčné obdobia, zásada verejnosti, videokonferencie), možnosť použiť finančné prostriedky na školy v prírode a na kurz pohybových aktivít v prírode na súčasných štvrtákov aj v ďalšom školskom roku do konca roka 2020, úprava dištančného vzdelávania v dennej forme štúdia a slovného hodnotenia, - v oblasti vysokého školstva: úprava činnosti kolektívnych orgánov (funkčné obdobia, zásada verejnosti, videokonferencie), úprava prezenčnej metódy tak, aby bola akceptovaná aj elektronická komunikácia (napr. online prenos), úprava mimoriadneho predĺženia štúdia, - v oblasti výskumu a vývoja: operatívne riešenia financovania projektov a doby ich riešenia počas krízovej situácie.

 

Novela zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 94/2020 Z.z. v čiastke 40/2020.

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: v súvislosti s COVID-19: úprava niektorých podmienok získavania štatútu registrovaného sociálneho podniku; zavedenie alternatívnych spôsobov plnenia niektorých povinností registrovaného sociálneho podniku
Popis: Návrhom zákona sa v reakcii na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia ochorenia Covid-19 navrhuje upraviť niektoré podmienky získavania štatútu registrovaného sociálneho podniku ako aj zaviesť alternatívne spôsoby plnenia niektorých povinností registrovaného sociálneho podniku. Keďže registrované sociálne podniky v tejto zložitej krízovej situácii prechádzajú častými personálnymi a inými zmenami, navrhujú sa opatrenia ústretové voči týmto špecifickým subjektom na trhu práce. Prijatím návrhu možno očakávať pozitívny vplyv na subjekty sociálnej ekonomiky, a to uvoľnením podmienok získania štatútu registrovaného sociálneho podniku, predĺžením lehôt oznamovacích povinností, odložením zasadnutia poradného výboru ako aj predĺženie preklenovacieho obdobia nevyhnutného na doplnenie stavu znevýhodnených alebo zraniteľných osôb do povinného podielu zamestnávania v integračnom podniku.

 

Novela zákona o sociálnom poistení

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 95/2020 Z.z. v čiastke 40/2020.

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: v súvislosti s COVID-19: odpustenie povinnosti zaplatiť poistné zamestnávateľom alebo povinne nemocensky poistenou a povinne dôchodkovo poistenou SZČO za apríl 2020; rozšírenie okruhu žiadateľov o príspevok v rámci projektu na podporu udržania pracovných miest; oslobodenie od povinnosti platenia príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie
Popis: V čl. I sa novelizuje zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení a v čl. III sa novelizuje zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení. Účelom je zmiernenie ekonomických dopadov na odvádzateľov poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie (ďalej len „poistné“) ako reakcia na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia ochorenia Covid-19. Navrhuje sa odpustenie povinnosti zaplatiť poistné zamestnávateľom alebo povinne nemocensky poistenou a povinne dôchodkovo poistenou samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO) za apríl 2020, prípadne za ďalšie obdobie, ktoré môže ustanoviť vláda Slovenskej republiky svojim nariadením. Poistného, ktoré platí zamestnanec, a odvádza ho zamestnávateľ, sa uvedené netýka. Zamestnávateľ je naďalej povinný odviesť ho v pôvodnom termíne splatnosti. Uzatvorenie prevádzky preukáže zamestnávateľ alebo SZČO Sociálnej poisťovni čestným vyhlásením. Táto výnimka sa bude týkať zamestnávateľov alebo povinne poistených SZČO, ktorí v mesiaci apríl 2020 najmenej na 15 dní uzatvorili prevádzky napr. na základe Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR pri ohrození verejného zdravia č. OLP/2777/2020 z 29. marca 2020. V čl. II sa navrhuje novela zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, ktorou sa navrhuje rozšíriť okruh žiadateľov o príspevok v rámci projektu na podporu udržania pracovných miest vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť, a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov, realizovaný podľa § 54 ods. 1 písm. e), aj o tých žiadateľov, ktorí si svoje daňové a odvodové povinnosti, resp. pohľadávky voči úradu práce, sociálnych vecí a rodiny plnia aj dodatočne formou povolenia platby dlžných súm v splátkach (prostredníctvom splátkového kalendára), alebo z dôvodu straty tržieb v mesiaci marec 2020 neboli schopní splniť si tieto povinnosti za mesiac február 2020. V čl. IV sa novelizuje zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení. V nadväznosti na zmeny v I. a II. pilieri je potrebné oslobodiť aj od povinnosti platenia príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré povinne platí zamestnávateľ za zamestnanca vykonávajúceho tzv. rizikovú prácu – zaradenú na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie. Aj v prípade zatvorenej prevádzky môže nastať situácia, že zamestnávateľ musí prostredníctvom takýchto zamestnancov zabezpečiť nepretržitý chod procesov, aby po uvoľnení reštriktívnych opatrení mohlo dôjsť k otvoreniu a výrobe, prípadne k poskytovaniu služieb.

 

Novela zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19

Zákon vyšiel v Zbierke zákonov pod č. 96/2020 Z.z. v čiastke 40/2020.

Účinnosť: 25. apríl 2020
Anotácia: v súvislosti s COVID-19: prijatie ďalších mimoriadnych opatrení vo finančnej oblasti
Popis: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z. sa vypracováva nadväzne na situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s pandémiou spôsobenou ochorením COVID19, ktorá je následkom šírenia koronavírusu. V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa navrhuje prijatie ďalších mimoriadnych opatrení vo finančnej oblasti.