Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Zmeny zmlúv uzavretých s verejným sektorom v kontexte pandémie COVID-19

Publikované: Autor/i: RUŽIČKA AND PARTNERS s. r. o., RUŽIČKA AND PARTNERS s. r. o.

Pandémia COVID-19 má nepochybne zásadný dopad na plnenie uzavretých zmluvných záväzkov. Absencia pracovnej sily, nedostatok materiálu z dôvodu jeho pôvodu v najviac zasiahnutých oblastiach, zákaz vykonávať určité činnosti alebo navštevovať určité oblasti alebo nevyhnutné neočakávané výdavky v súvislosti s rôznymi režimovými opatreniami, to všetko môže mať významný vplyv na Vaše zmluvné záväzky najmä na včasné splnenie Vašich povinností. Povinnosti na základe zmlúv s verejným sektorom nie sú v tomto smere žiadnou výnimkou.

Zatiaľ čo pri zmluvách uzatváraných medzi komerčnými subjektami existuje široká zmluvná voľnosť a tak aj možnosť pružne reagovať na vzniknuté okolnosti na základe vzájomnej dohody, zmluvy s verejným sektorom uzatvárané na základe zákona o verejnom obstarávaní sú tradične pomerne nepružné, ak ide o ich zmeny. Zákon vychádza z toho, že raz uzavretá zmluva sa v princípe meniť nemá. Preto obsahuje len niekoľko výnimiek, ktoré umožňujú zmluvu počas jej trvania zmeniť na základe dohody jej strán. Tieto výnimky sa navyše musia vykladať reštriktívne, pričom zmena zmluvy v rozpore so zákonom je zároveň správnym deliktom, ktorý je spojený s pokutou. Verejný sektor je preto tradične pri uzatváraní dodatkov k zmluvám veľmi opatrný.
Pandémia COVID-19 však nepochybne prináša množstvo situácií, v ktorých je potrebné upraviť zmluvné záväzky vzniknuté so zákaziek udelených prostredníctvom verejného obstarávania. Dopady súčasnej krízy majú totiž na verejné zákazky výrazný vplyv. Hospodársky subjekt, ktorý vykonáva zákazku, môže napríklad čeliť komplikáciám pri výkone prác odsúhlasených v zmluve a poskytovaní služ

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?