Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Zmeny v zákone o pedagogických a odborných zamestnancoch

Publikované: Autor/i: Mgr. Ing. Zdenka Matulová Juríková

V aktuálnom príspevku z oblasti legislatívy sumarizujeme zmeny, ktoré nastali v roku 2022 v zákone č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Venujeme sa téme pracovnej činnosti, nadčasov, vzdelávania, bezúhonnosti, dohody, mlčanlivosti. V článku informujeme napr. o kariérovom stupni, špecializovanej činnosti, profesijnom rozvoji.

Zákon č. 138/2019 Z. z. bol v roku 2022 výrazne zmenený prijatím zákona č. 414/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“), ktorý je platný od 19. novembra 2021 a nadobudol účinnosť 1. januára 2022. V roku 2022 bol ešte doplnený zákonom č.128/2022 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý je platný od 13. apríla 2022 a účinnosť nadobudol od 1. septembra 2022.

Pracovná činnosť – S cieľom zjednotiť prístup rôznych subjektov k otázke plnenia kvalifikačných predpokladov a bezúhonnosti došlo k jednoznačnejšiemu vymedzeniu spôsobu výkonu pracovnej činnosti pedagogického a odborného zamestnanca.

Nadčas – Zákonník práce upravuje prácu nadčas vo všeobecnej rovine a zákon č. 138/2019 Z. z. upravuje prácu nadčas v špecifických podmienkach výkonu pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov, kde je rozvrhnutý základný úväzok. Podľa aktuálnej úpravy sa očakáva, že najskôr bude odpracovaný základný úväzok a následne budú odpracované nadčasové hodiny. Nadčasové hodiny preto musia byť plánované ako posledné v pracovnom týždni. Zákon hovorí, že k práci nadčas dochádza vtedy, ak je splnený základný úväzok.

Doplnenie základného úväzku – Rozšírila sa možnosť dopĺňania si základného úväzku pracovnou činnosťou v ďalšej kategórii alebo podkategórii pre pedagogických zamestnancov na strednej odbornej škole, ktorá poskytuje praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania. Cieľom je rozšíriť možnosť pôsobenia odborníkov z praxe v odbornom vzdelávaní. Sformulovala sa požiadavka na kvalifikáciu pedagogického asistenta, ktorý si dopĺňa pracovne základný úväzok výkonom pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa, majstra odbornej výchovy. Táto úprava predpokladá dostatok pedagogických asistentov, ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v uvedených kategóriách pedagogického zamestnanca.

Dohody – Nedostatok učiteľov možno riešiť aj uzatváraním dohôd o prácach mimo pracovný pomer, napr. so študentmi učiteľských študijných programov. Treba však dbať na to, aby to nemalo vplyv na kvalitu vzdelávania. Táto možnosť by mala byť využívaná v krajných prípadoch. Pracovný pomer na dobu určitú možno dohodnúť najkratšie na jeden školský rok, to sa netýka pracovného pomeru dohodnutého na určitú dobu z dôvodu zastupovania zamestnanca podľa § 48 odsek 4 písmeno a) zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce: zastupovanie počas materskej, otcovskej, rodičovskej dovolenky, dovolenky bezprostredne nadväzujúcej na materskú, otcovskú alebo rodičovskú dovolenku, zastupovanie počas dočasnej pracovnej neschopnosti alebo zastupovanie zamestnanca, ktorý bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie alebo odborovej funkcie a z dôvodu výkonu práce podľa § 48 odsek 4 písmeno b) Zákonníka práce (z dôvodu vykonávania prác, pri ktorých treba podstatne zvýšiť počet zamestnancov na prechodný čas nepresahujúci osem mesiacov v kalendárnom roku).

Jazyk národnostnej menšiny – V školách s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny je v nutnej miere potrebné ovládať jazyk národnostnej menšiny z dôvodu schopnosti viesť pedagogickú dokumentáciu.

Vzdelanie – Pre potreby plnenia kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti v kategóriách pedagogických a odborných zamestnancov možno zvoliť rôzne vzdelávacie cesty. Uvedenú skutočnosť zohľadnila úprava zákona tým, že zrovnoprávnila všetky vzdelávacie cesty, ktoré si možno vybrať pre potreby plnenia kvalifikačných predpokladov. Zároveň bolo treba roz

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?