Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Financovanie výdavkov spojených s uplatnením prijatých opatrení vlády na zmiernenie vplyvov pandémie ochorenia COVID-19

Publikované: Autor/i: Ingrid Konečná Veverková

V súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. (ďalej len ,,zákon o civilnej ochrane obyvateľstva“) a vyhlásením núdzového stavu uznesením vlády SR č. 114 z 15. marca 2020 a č. 115 z 18. marca 2020 podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v z. n. p. je dôležité upriamiť pozornosť na financovanie výdavkov spojených s uplatnením prijatých opatrení vlády na zmiernenie vplyvov pandémie ochorenia COVID-19 spôsobeným vírusom SARS-CoV-2 na území SR.

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť 20. marca 2020 zverejnila materiál, ktorého cieľom je informovať o potenciálnych vplyvoch pandémie na ekonomický vývoj a verejné financie v roku 2020. Tento materiál má vzhľadom na rýchlo sa meniacu situáciu predbežný charakter a Rada pre rozpočtovú zodpovednosť ho bude aktualizovať v závislosti od dostupnosti nových informácií o ekonomickom vývoji a na základe opatrení prijatých vládou.

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť predstavila tri scenáre vývoja ekonomiky, v ktorých uvažuje s medziročným poklesom reálneho HDP v roku 2020 o 1,3 % (scenár 1), o 5 % (scenár 2) alebo 10 % (scenár 3). V každom scenári medziročný pokles reálneho HDP znamená negatívny vplyv na vývoj výnosu dane z príjmov fyzických osôb (DPFO) pre rok 2020. Pre celú územnú samosprávu to znamená pokles výnosu DPFO, a tým aj pokles celkových príjmov rozpočtov miest a obcí.

V tejto situácii, keď sa očakáva pokles celkových príjmov rozpočtov miest a obcí, sa celá územná samospráva musí vysporiadať aj s realizáciou prijatých opatrení vlády na zmiernenie vplyvov pandémie ochorenia COVID-19, ktoré budú mať veľký vplyv na výdavkovú časť rozpočtov miest a obcí.

Legislatívnym východiskom pre úhradu výdavkov spojených s realizáciou prijatých opatrení vlády na zmiernenie vplyvov pandémie ochorenia COVID-19 je zákon o civilnej ochrane obyvateľstva, ktorý v § 2 vymedzuje, čo je civilná ochrana a čo je jej pos

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?