Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska

Publikované: Autor/i: Ing. Uršula Pomfyová

Analýzy triedeného zberu v mestách a obciach môžu poskytnúť informácie o behaviorálnom správaní obyvateľov, obsahu zbernej nádoby, teda zložkách, ktoré patria/nepatria do zbernej nádoby, tiež o podiele odpadov z obalov a neobalových výrobkov, materiálovom zložení odpadov a ďalších ukazovateľoch. NATUR-PACK, a. s. ako organizácia zodpovednosti výrobcov (ďalej len „OZV“) na základe dostupných metodológií pre odber vzoriek komunálnych odpadov, ich štruktúry, zloženia a spôsobu zberu najmä v SR a ČR vypracovala vlastnú Metodiku na kontrolu znečistenia triedeného odpadu v zberných nádobách a na stanovenie podielu obalov a neobalových výrobkov v zberných nádobách na triedený zber. Využitím tejto metodiky sme chceli zistiť, ako je na tom Slovensko s triedeným zberom.

Čo je za tým?

Aplikácia metodiky, ktorá sa realizovala vo vybraných zmluvných mestách a obciach na Slovensku bola zameraná na:

• vykonanie priebežnej kontroly skutočného zloženia oddelene zbieranej zložky komunálneho odpadu v zbernej nádobe (ďalej len „ZN“) pre ňu určenej, teda na papier a lepenku, sklo, plasty, kovové obaly a viacvrstvové kombinované materiály na báze lepenky – kompozitné obaly (ďalej len „VKM“) [názov viacvrstvové kombinované materiály na báze lepenky bol aplikačnou novelou zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. nahradený názvom „kompozitné obaly“ s účinnosťou k 27. decembru 2019],

• overenie funkčnosti triedeného zberu,

• určenie podielu obalov a neobalových výrobkov v plastoch, skle a papieri,

• určenie znečistenia obsahu ZN inou zložkou,

• určenie poddruhov plastov a kovových obalov podľa materiálového zloženia,

• poukázanie na chyby pri triedení,

• využitie údajov pre ďalšiu propagáciu triedeného zberu a informovanie a vzdelávanie obyvateľov.

V čom metodika pomohla nám ako OZV

• Získané údaje nám pomáhajú určiť percentá jednotlivých podielov obalov a neobalových výrobkov.

• Zároveň nám údaje z výsledkov triedenia zrkadlia druhy odpadov, ktoré nepatria pod vyhradený prúd odpadov, pre ktoré nie je určená rozšírená zodpovednosť výrobcov, ale v triedenom zbere sa nachádzajú, na základe čoho sa vieme lepšie zamerať na vzdelávanie obyvateľov (nie len „čo kam patrí“, ale aj prečo je správne triedenie dôležité).

• Na základe výsledkov môžeme ako OZV obci/mestu navrhnúť vhodné opatrenia zmeny systému triedeného zberu, napríklad zmeny v kombinácii triedených zložiek do jednej spoločnej nádoby, označovanie ZN, úpravy frekvencií zberu, optimalizáciu počtu ZN.

V čom metodika pomohla obciam a mestám

• Výsledky z triedenia s údajmi v tabuľkách a grafoch, s popisom zistení a s reálnou fotodokumentáciou vo forme protokolu obdržia jednotlivé obce a mestá, pričom ich môžu použiť na aktualizovanie údajov pre svoje web stránky, úradné tabule, obecné noviny a podobne.

• Príklady druhov odpadov vhodných a nevhodných na triedenie môžu obce a mestá uviesť v rámci podrobností zberu do všeobecne záväzného nariadenia.

• Základným výstupom z analýz je vyhodnotenie efektívnosti triedeného zberu, a teda ako občania daného mesta/obce triedia, ich „disciplína“ (či sa v nádobách nachádzajú druhy odpadov, ktoré tam patria alebo obsahujú tzv. nečistoty). Na základe uvedeného sa vie v meste/obci následne zvoliť stratégia na podporu a zvýšenie efektívnosti triedeného zberu.

• Pomer „čistej vzorky verzus nečistoty“ je pre obec dôležitý aj z toho pohľadu, že nad určité zákonom stanovené percento znečistenia už je zodpovednosť za daný

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?