Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Záverečný účet obce za rozpočtový rok 2008

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a schvaľovanie záverečného účtu obce upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Okrem iného upravuje aj finančné vzťahy medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami obcí, finančné vzťahy medzi rozpočtami obcí a rozpočtami vyšších územných celkov navzájom, ako aj finančné vzťahy rozpočtov obcí k iným právnickým osobám a fyzickým osobám. Záverečný účet obce upravuje ustanovenie § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, v zmysle ktorého vzniká obci po skončení rozpočtového roka povinnosť spracovať súhrnné údaje o rozpočtovom hospodárení obce do záverečného účtu obce.

Usporiadanie finančných vzťahov obce

Pred spracovaním záverečného účtu obec finančne usporiada svoje hospodárenie a zároveň usporiada svoje finančné vzťahy k zriadeným rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám, k založeným právnickým osobám (k obchodným spoločnostiam a neziskovým organizáciám, ktorých je zakladateľom), fyzickým osobám – podnikateľom a iným právnickým osobám, ak im v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy poskytla prostriedky zo svojho rozpočtu.

Ďalej obec usporiada svoje finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.

Právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi a sú pri ich používaní povinné zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.

Poskytovanie dotácií z rozpočtu obce upravuje ustanovenie § 7 ods. 2 až 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Ide o účelové dotácie, ktoré sa rozpočtujú a poskytujú na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov. Tieto dotácie sa môžu poskytovať len za podmienky, ak nezvýšia celkový dlh obce. Podliehajú ročnému zúčtovaniu s rozpočtom obce, pričom termín, rozsah a spôsob finančného zúčtovania so subjektom, ktorému bola dotácia z rozpočtu obce poskytnutá, je v plnom rozsahu v kompetencii obce. Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov obce k zriadeným organizáciám alebo založeným právnickým osobám, k fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým sa poskytli prostriedky z rozpočtu obce vyplýva z ustanovenia § 16 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Finančné vzťahy obce k štátnemu rozpočtu, z ktorého boli poskytnuté dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, sa zabezpečujú prostredníctvom príslušného správcu kapitoly štátneho rozpočtu, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, ktorý sa preniesol na obec. Napríklad prenesený výkon štátnej správy v matričnej činnosti patrí do pôsobnosti správcu kapitoly štátneho rozpočtu, ktorým je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, oblasť školstva a vzdelávania patrí do pôsobnosti správcu kapitoly Ministerstva školstva Slovenskej republiky a pod. Finančné zúčtovanie vzťahov štátneho rozpočtu k rozpočtom obcí sa uskutoční s poskytovateľom prostriedkov, to znamená s príslušným správcom kapitoly štátneho rozpočtu.

Finančné vzťahy obce k štátnemu rozpočtu vyplývajúce z ďalších poskytnutých dotácií obciam z kapitoly štátneho rozpočtu Všeobecná pokladničná správa v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na rok 2008, napríklad dotácie na individuálne potreby obcí, sa zúčtujú prostredníctvom Ministerstva financií Slovenskej republiky.

V zmysle § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) použitie dotácií poskytnutých zo štátneho rozpočtu podliehajú povinnému zúčtovaniu so štátnym rozpočtom, ktorého spôsob určuje Ministerstvo financií SR. Za hospodárenie s verejnými prostriedkami zodpovedá štatutárny orgán subjektu verejnej správy.

Záverečný účet

Záverečný účet je dokument, ktorý prezentuje výsledky rozpočtového hospodárenia obce za rozpočtový rok a majetkovú situáciu za účtovné obdobie. Návrh záverečného účtu musí byť zostavený v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, to znamená v stanovenej štruktúre a v súlade so všeobecne záväzným predpisom. Podľa rozhodnutia obce návrh záverečného účtu môže obsahovať aj iné údaje na doplnenie rozpočtového hospodárenia obce alebo celkovej finančnej situácie obce.

Podkladom pre vypracovanie záverečného účtu je účtovná závierka, ktorá obsahuje účtovné výkazy Súvahu Úč ROPO SFOV 1-01, Výkaz ziskov a strát Úč ROPO SFOV 2-01 a Poznámky, ďalej finančný výkaz o plnení rozpočtu subjektu verejnej správy, finančné výkazy o členení finančných aktív a finančných pasív podľa sektorov a finančné výkazy o štruktúre dlhu subjektu verejnej správy. Z dôvodu zavedenia „nového účtovníctva“ subjekty verejnej správy od 1. 1. 2008 vedú účtovníctvo na akruálnom princípe na rozdiel od rozpočtu, ktorý sa naďalej zostavuje a sleduje na hotovostnom princípe.

Záverečný účet obce podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obsahuje najmä údaje o plnení rozpočtu podľa § 10 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v sú

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály