Záverečný účet obce za rozpočtový rok 2008

Vydáno: 19 minút čítania

Rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a schvaľovanie záverečného účtu obce upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Okrem iného upravuje aj finančné vzťahy medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami obcí, finančné vzťahy medzi rozpočtami obcí a rozpočtami vyšších územných celkov navzájom, ako aj finančné vzťahy rozpočtov obcí k iným právnickým osobám a fyzickým osobám. Záverečný účet obce upravuje ustanovenie § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, v zmysle ktorého vzniká obci po skončení rozpočtového roka povinnosť spracovať súhrnné údaje o rozpočtovom hospodárení obce do záverečného účtu obce.

Usporiadanie finančných vzťahov obce

Pred spracovaním záverečného účtu obec finančne usporiada svoje hospodárenie a zároveň usporiada svoje finančné vzťahy k zriadeným rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám, k založeným právnickým osobám (k obchodným spoločnostiam a neziskovým organizáciám, ktorých je zakladateľom), fyzickým osobám – podnikateľom a iným právnickým osobám, ak im v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy poskytla prostriedky zo svojho rozpočtu.

Ďalej obec usporiada svoje finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.

Právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi a sú pri ich používaní povinné zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.

Poskytovanie dotácií z rozpočtu obce upravuje ustanovenie § 7 ods. 2 až 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Ide o účelové dotácie, ktoré sa rozpočtujú a poskytujú na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov. Tieto dotácie sa môžu poskytovať len za podmienky, ak nezvýšia celkový dlh obce. Podliehajú ročnému zúčtovaniu s rozpočtom obce, pričom termín, rozsah a spôsob finančného zúčtovania so subjektom, ktorému bola dotácia z rozpočtu obce poskytnutá, je v plnom rozsahu v kompetencii obce. Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov obce k zriadeným organizáciám alebo založeným právnickým osobám, k fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým sa poskytli prostriedky z rozpočtu obce vyplýva z ustanovenia § 16 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Finančné vzťahy obce k štátnemu rozpočtu, z ktorého boli poskytnuté dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, sa zabezpečujú prostredníctvom príslušného správcu kapitoly štátneho rozpočtu, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, ktorý sa preniesol na obec. Napríklad prenesený výkon štátnej správy v matričnej činnosti patrí do pôsobnosti správcu kapitoly štátneho rozpočtu, ktorým je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, oblasť školstva a vzdelávania patrí do pôsobnosti správcu kapitoly Ministerstva školstva Slovenskej republiky a pod.