Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Záverečný účet obce za rok 2010

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Vzhľadom na skutočnosť, že po komunálnych voľbách v decembri minulého roka došlo v mnohých obciach k zmenám vo funkcii starostu, ale aj k zmene poslancov obecného zastupiteľstva, v článku uvádzam aj širšie súvislosti, ktoré predchádzajú zostaveniu záverečného účtu.

Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) ukladá obciam a vyšším územným celkom povinnosť po skončení rozpočtového roka spracovať záverečný účet obce a záverečný účet vyššieho územného celku (VÚC). Spôsob, zostavenie a obsah záverečného účtu obce a záverečného účtu VÚC určuje ustanovenie § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Záverečný účet obce je súhrnný dokument, ktorý prezentuje výsledky rozpočtového hospodárenia za príslušný rozpočtový rok a majetkovú situáciu obce. Záverečný účet obce musí byť zostavený v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy minimálne v rozsahu určenom § 16 tohto zákona. Podľa rozhodnutia obce návrh záverečného účtu môže obsahovať aj iné údaje na doplnenie rozpočtového hospodárenia obce alebo celkovej finančnej situácie obce.

Záverečný účet obsahuje v úvodnej časti identifikáciu organizácie a všeobecné údaje, ktorými sú: názov obce, sídlo, právna forma, IČO, DIČ, štatutárny orgán a iné informácie dôležité pre obyvateľov, ďalej údaje riadnej účtovnej závierky a údaje o rozpočtovom hospodárení za rozpočtový rok vykázané vo finančných výkazoch obcí a ňou zriadených rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií.

Usporiadanie finančného hospodárenia a finančného zúčtovania

Samosprávne kompetencie zabezpečujú obce predovšetkým z vlastných príjmov, ktorými sú:

  • daňové príjmy,
  • nedaňové príjmy,
  • príjmy z vlastníctva majetku,
  • príjmy z činností obce a jej rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií,
  • výnosy z finančných prostriedkov obce,
  • podiely na daniach v správe štátu (tzv. „podielové dane“) a
  • príjmy zo sankcií za porušenie finančnej disciplíny uložené obcou.

V rámci decentralizácie verejnej správy bol na obce v niektorých oblastiach prenesený výkon štátnej správy, ktorý je v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok financovaný z výdavkov štátneho rozpočtu. Okrem dotácií na prenesený výkon štátnej správy na samosprávu obec môže na základe osobitného zákona a žiadosti žiadateľa z výdavkov štátneho rozpočtu v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok dostať aj ďalšie dotácie. Ďalej môže byť príjemcom prostriedkov zo štátneho fondu rozvoja bývania, z VÚC alebo z iných obcí. Takto prijaté prostriedky sa poskytujú za vopred stanovených podmienok, tzn. že môžu byť použité len na určený účel. Použitie prostriedkov v rozpore s ich účelovým určením sa považuje za porušenie finančnej disciplíny.

Obec však nie je len príjemcom dotácií zo štátneho rozpočtu, ale aj poskytovateľom dotácií. Dotácie môže poskytovať zo svojho rozpočtu právnickým osobám a fyzickým osobám za podmienok stanovených v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Poskytované dotácie musia byť rozpočtované v rozpočte obce na príslušný rozpočtový rok na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia a môžu sa poskytovať len z vlastných zdrojov obce. Tzn., že sa nemôžu poskytovať z návratných zdrojov financovania a ich poskytnutím sa nemôže zvýšiť dlh obce.

Keďže prijaté dotácie, ako aj poskytnuté dotácie obcou, sú účelovo určené prostriedky, podliehajú ročnému zúčtovaniu. Použitie dotácií poskytnutých zo štátneho rozpočtu podlieha povinnému zúčtovaniu so štátnym rozpočtom, pričom spôsob a termín zúčtovania určuje ministerstvo financií. Nevyčerpané prostriedky sa nevracajú, ak suma nevyčerpaných prostriedkov za všetky dotácie nepresiahne 5 eur.

Upozornenie: Výnosy z prostriedkov štátneho rozpočtu sú príjmom štátneho rozpočtu. Výnos z prostriedkov štátneho rozpočtu po odpočítaní poplatkov za vedenie bankového účtu (iné poplatky banke sa neodpočítavajú) sa odvedie v termíne určenom poskytovateľom prostriedkov zo štátneho rozpočtu, najneskôr však k termínu povinného zúčtovania so štátnym rozpočtom. Výnosy z prostriedkov štátneho rozpočtu po odpočítaní poplatkov za vedenie účtu sa posudzujú osobitne za každý bankový účet.

Po skončení rozpočtového roka obec má povinnosť usporiadať svoje hospodárenie a finančné vzťahy nielen so štátnym rozpočtom, štátnym fondom, VÚC alebo inou obcou, ak jej boli poskytnuté prostriedky z ich rozpočtu, ale tiež so zriadenými organizáciami, ktorými sú rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie. Ďalej obec usporiada finančné vzťahy k založeným právnickým osobám, tzn. k obchodným spoločnostiam a neziskovým organizáciám, ktorých je zakladateľom, fyzickým osobám – podnikateľom a

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály