Podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) obec spracuje po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení do záverečného účtu obce.
Finančné usporiadanie hospodárenia a finančných vzťahov obce
Po skončení rozpočtového roka obec finančne usporiada svoje hospodárenie a finančné vzťahy k:
- Zriadeným organizáciám, ktorými sú ním zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie podľa § 21 ods. 5 písm. b) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej zákon č. 523/2004 Z .z.“).
- Založeným právnickým osobám podľa osobitného predpisu, napr. § 56 Obchodného zákonníka, zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p., ktorým poskytla dotácie na konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce.
- Iným právnickým osobám nezaloženým obcou, ktoré majú sídlo na území obce a fyzickej osobe – podnikateľovi s trvalým pobytom na území obce, ak tieto osoby pôsobia a vykonávajú činnosť na území obce, poskytujú služby obyvateľom obce, a ktorým obec poskytla prostriedky zo svojho rozpočtu na podporu všeobecne prospešných služieb, všeobecne prospešných alebo verejnoprospešných účelov, na podporu podnikania a zamestnanosti.
|
Všeobecne prospešné služby definuje ustanovenie § 2 ods. 2 zákona č. 513/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p. najmä ako:
Verejnoprospešné účely definuje napríklad ustanovenie § 2 ods. 3 zákona č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v z. n. p. najmä ako:
|
- Štátnemu rozpočtu a k štátnym fondom; finančné vzťahy štátu k rozpočtom obcí sú:
- podiely na daniach v správe štátu, ktoré upravuje zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov v územnej samospráve v z. n. p. a zabezpečuje daňová správa prostredníctvom daňových úradov,
- dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, ktoré sa zabezpečujú prostredníctvom správcu kapitoly štátneho rozpočtu, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, prenesený na obec; dotácie na prenesený výkon štátnej správy sa poskytujú obciam podľa § 8a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok,
- ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok sa poskytujú na základe žiadosti a dokladov preukazujúcich splnenie podmienok na poskytnutie dotácie stanovených zákonom č. 523/2004 Z. z. alebo osobitným predpisom.
Použitie dotácií, ktoré boli poskytnuté v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, podlieha povinnému zúčtovaniu so štátnym rozpočtom. Spôsob zúčtovania finančných vzťahov so štátnym rozpočtom určuje Ministerstvo financií SR. Nevyčerpané prostriedky z týchto dotácií sa nevracajú, ak ich suma nepresiahne 5 eur spolu za všetky nevyčerpané dotácie.
Uvedené sa nevzťahuje na dotácie poskytnuté z prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré sú určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a na dotácie poskytované zo štátneho rozpočtu určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi SR a inými štátmi a tiež sa nevzťahuje na dotácie poskytované z rozpočtovej rezervy predsedu vlády.
Pozn