Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Záverečný účet obce podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) obec spracuje po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení do záverečného účtu obce.

Finančné usporiadanie hospodárenia a finančných vzťahov obce

Po skončení rozpočtového roka obec finančne usporiada svoje hospodárenie a finančné vzťahy k:

  • Zriadeným organizáciám, ktorými sú ním zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie podľa § 21 ods. 5 písm. b) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej zákon č. 523/2004 Z .z.“).
  • Založeným právnickým osobám podľa osobitného predpisu, napr. § 56 Obchodného zákonníka, zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p., ktorým poskytla dotácie na konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce.
  • Iným právnickým osobám nezaloženým obcou, ktoré majú sídlo na území obce a fyzickej osobe – podnikateľovi s trvalým pobytom na území obce, ak tieto osoby pôsobia a vykonávajú činnosť na území obce, poskytujú služby obyvateľom obce, a ktorým obec poskytla prostriedky zo svojho rozpočtu na podporu všeobecne prospešných služieb, všeobecne prospešných alebo verejnoprospešných účelov, na podporu podnikania a zamestnanosti.

Všeobecne prospešné služby definuje ustanovenie § 2 ods. 2 zákona č. 513/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p. najmä ako:

  • poskytovanie zdravotnej starostlivosti, sociálnej pomoci a humanitárnej starostlivosti,
  • tvorbu, rozvoj, ochranu, obnovu a prezentáciu duchovných a kultúrnych hodnôt,
  • ochranu ľudských práv a základných slobôd,
  • vzdelávanie, výchovu a rozvoj telesnej kultúry,
  • výskum, vývoj, vedecko-technické a informačné služby,
  • tvorbu a ochranu životného prostredia a ochranu zdravia obyvateľstva,
  • služby na podporu regionálneho rozvoja a zamestnanosti,
  • zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu.

Verejnoprospešné účely definuje napríklad ustanovenie § 2 ods. 3 zákona č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v z. n. p. najmä ako:

  • rozvoj a ochrana duchovných a kultúrnych hodnôt,
  • ochrana a realizácia ľudských práv alebo iných humanitných cieľov,
  • ochrana a tvorba životného prostredia, zachovanie prírodných hodnôt,
  • ochrana zdravia, ochrana práv detí a mládeže,
  • rozvoj vedy, vzdelávania, telovýchovy,
  • individuálna humanitná pomoc jednotlivcovi alebo skupine osôb, ktoré sa ocitli v ohrození života alebo potrebujú naliehavú pomoc pri postihnutí živelnou pohromou.
  • Štátnemu rozpočtu a k štátnym fondom; finančné vzťahy štátu k rozpočtom obcí sú:
    • podiely na daniach v správe štátu, ktoré upravuje zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov v územnej samospráve v z. n. p. a zabezpečuje daňová správa prostredníctvom daňových úradov,
    • dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, ktoré sa zabezpečujú prostredníctvom správcu kapitoly štátneho rozpočtu, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, prenesený na obec; dotácie na prenesený výkon štátnej správy sa poskytujú obciam podľa § 8a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok,
    • ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok sa poskytujú na základe žiadosti a dokladov preukazujúcich splnenie podmienok na poskytnutie dotácie stanovených zákonom č. 523/2004 Z. z. alebo osobitným predpisom.

Použitie dotácií, ktoré boli poskytnuté v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, podlieha povinnému zúčtovaniu so štátnym rozpočtom. Spôsob zúčtovania finančných vzťahov so štátnym rozpočtom určuje Ministerstvo financií SR. Nevyčerpané prostriedky z týchto dotácií sa nevracajú, ak ich suma nepresiahne 5 eur spolu za všetky nevyčerpané dotácie.

Uvedené sa nevzťahuje na dotácie poskytnuté z prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré sú určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a na dotácie poskytované zo štátneho rozpočtu určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi SR a inými štátmi a tiež sa nevzťahuje na dotácie poskytované z rozpočtovej rezervy predsedu vlády.

Poznámka: Výnosy (úroky) z prostriedkov štátneho rozpočtu sú príjmom štátneho rozpočtu. Termín odvodu výnosov z prostriedkov štátneho rozpočtu určí poskytovateľ, a to najneskôr k termínu zúčtovania so štátnym rozpočtom.

  • Rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov, ak obec poskytla prostriedky na zabezpečenie niektorých úloh pre obec alebo išlo o poskytnutie pomoci pri likvidácii následkov živelnej pohromy, havárie alebo inej podobnej udalosti na území obce.

Povinnosť usporiadania finančných vzťahov obce vyplýva z ust. § 16 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám alebo k založeným právnickým osobám, fyzickej osobe – podnikateľovi a nezaloženým právnickým osobám, ktorým sa poskytli prostriedky z rozpočtu obce. Poskytovanie dotácií z rozpočtu obce upravuje ustanovenie § 7 ods. 2 až 4 a ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Poskytnutím dotácie nemožno zvýšiť celkový dlh obce, a preto dotácie môže obec poskytovať len z vlastných zdrojov a nie návratných zdrojov financovania. Právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi a sú povinné pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Dotácie poskytnuté z rozpočtu obce finančne usporiada obec v termíne, rozsahu a spôsobom, ktorý si určí.

Záverečný účet obce

Záverečný účet obce je súhrnný dokument, ktorý prezentuje výsledky rozpočtového hospodárenia obce za príslušný rozpočtový rok a majetkovú situáciu. Návrh záverečného účtu musí byť zostavený v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, tzn. v stanovenej štruktúre a v súlade so všeobecne záväzným predpisom. Podľa rozhodnutia obce návrh záverečného účtu môže obsahovať aj iné údaje na doplnenie rozpočtového hospodárenia obce alebo celkovej finančnej situácie obce.

Podkladom pre vypracovanie záverečného účtu, ako súhrnného dokumentu, je účtovníctvo a iná evidencia vedená mimo účtovníctva o hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami a účtovné a finančné výkazy za hodnotené obdobie.

Ďalej sa budem venovať údajom, ktoré má záverečný účet obce obsahovať.

Údaje o plnení rozpočtu

Podľa § 10 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, v súlade s rozpočtovou klasifikáciou, sa rozpočet obce členní na bežné príjmy, bežné výdavky, kapitálové príjmy, kapitálové výdavky a finančné operácie. Tieto údaje sa preberajú z podkladov finančných výkazov obce a z finančných výkazov zriadených rozpočtových organizácií. Rozpočet je nástrojom pre finančné riadenie, ktorý zároveň poskytuje prehľad o finančnom rozsahu činností v podrobnom členení podľa kódov zdroja, funkčnej klasifikácie a ekonomickej klasifikácie. Podľa § 4 ods. 4 cit. zákona obec schvaľuje, sleduje a vyhodnocuje rozpočet ako jeden celok vrátane rozpočtov zriadených rozpočtových organizácií.

Vyrovnanosť celkového rozpočtu (bežného rozpočtu, kapitálového rozpočtu a finančných operácií) sa zisťuje spočítaním rozpočtových príjmov a rozpočtových výdavkov obce vrátane príjmov a výdavkov rozpočtov rozpočtových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti obce. Ak súčet príjmov rozpočtu obce vrátane príjmov rozpočtových organizácií sa rovná alebo je vyšší ako súčet rozpočtových výdavkov obce a rozpočtových organizácií, rozpočet je zostavený v súlade s § 10 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. S účinnosťou od 1. 3. 2009 bol novelizovaný zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy zákonom č. 54/2009 Z. z., ktorým bolo doplnené nové ustanovenie – § 21c, ktoré umožňuje obci do 31. 12. 2010 mať zostavený schválený bežný rozpočet ako schodkový, pričom schodok bežného rozpočtu môže byť krytý okrem prebytku kapitálového rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku aj zostatkami finančných prostriedkov minulých rokov, tzn. peňažnými fondmi. Na krytie schodku bežného rozpočtu nie je povolené podľa § 17 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy použiť návratné zdroje financovania (napr. úvery, pôžičky). Výnimočne je možné použiť návratné zdroje financovania na vyrovnanie nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu počas rozpočtového roka za podmienky, že do konca rozpočtového roka budú splatené z príjmov bežného rozpočtu.

Záverečný účet v časti Údaje o plnení rozpočtu obsahuje porovnanie údajov skutočnosti vo vzťahu k schválenému rozpočtu a k upravenému rozpočtu. Upravený rozpočet predstavuje schválený rozpočet zmenený rozpočtovými opatreniami podľa § 14 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Súčasťou je prehľad o operatívnej evidencii vykonaných rozpočtových opatrení v priebehu rozpočtového roka a vysvetlenie významných rozdielov vyplývajúcich zo zmien rozpočtu.

Rozpočtové príjmy a rozpočtové výdavky sa vykazujú vo

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály