Prvá konsolidácia verenej správy a ústrednej správy sa blíži do cieľa

Vydáno: 19 minút čítania

Proces konsolidácie tak, ako sa o ňom písalo v predchádzajúcich príspevkoch, nadobudol finálnu podobu, keď ako príloha k opatreniu Ministerstva financií SR zo dňa 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe (ďalej len „opatrenie č. MF/27526/2008-31“) boli zverejnené výkazy konsolidovanej účtovnej závierky verejnej správy a poznámky, ako aj konsolidované výkazy a poznámky ústrednej správy. V tomto príspevku sa budem venovať výkazom verejnej správy a poznámkam.

Výkazy konsolidovanej účtovnej závierky sú verejne prístupné na internetovej stránke Ministerstva financií SR (www.finance.gov.sk), v časti štátne výkazníctvo, a dá sa priamo do týchto výkazov zapísať výsledok konsolidácie, a to tak v súvahe, ako aj vo výkaze ziskov a strát.

Samotné výkazy – súvaha s označením Kons uj Úč ROPO OV 1-01 a konsolidovaný výkaz ziskov a strát Kons uj Úč ROPO OV 1-02 ziskov a strát – sú určené pre konsolidáciu účtovných jednotiek verejnej správy a spolu s poznámkami budú tvoriť konsolidovanú účtovnú závierku účtovných jednotiek verejnej správy. Uvedené členenie na verejnú správu a ústrednú správu nie je celkom v súlade s mojím ponímaním rozdelenia verejnej správy na Slovensku, nakoľko aj ústredná správa je súčasťou verejnej správy, a tak to definuje aj zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Modely verejnej správy

Na Slovensku existuje tzv. paralelný model, v ktorom je štátna správa úplne oddelenou, samostatnou zložkou verejnej správy. V iných štátoch sa uplatňuje tzv. integrovaný model verejnej správy, pri ktorom sú niektoré orgány verejnej správy súčasne orgánom štátnej správy aj orgánom samosprávy.

Verejná správa na Slovensku

Verejná správa na Slovensku je organizovaná na troch úrovniach:

  • Štát
  • Kraj
  • Obec.

Slovenská republika je územnosprávne rozdelená na 8 krajov a 2 891 obcí. Krajská samospráva vznikla v rámci decentralizácie verejnej správy od 1. januára 2002.

Rozdelenie verejnej správy na Slovensku:

Štátna správa

Ústredná štátna správa

vláda

ministerstvá

Miestna štátna správa

obvodné úrady

Špecializovaná miestna štátna správa

  • na úsekoch dopravy
  • pozemkového a lesného hospodárstva
  • sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
  • ochrany životného prostredia školstva

Samospráva

Územná samospráva

Miestna – obce, mestá

Regionálna – VÚC

Záujmová

  • súdna samospráva
  • školská
  • životné prostredie
  • zdravotníctvo
  • a pod.

Aj napriek takémuto deleniu verejnej správy,  pre potreby konsolidácie vo verejnej správe za rok 2009, je nasledovné zaradenie účtovných jednotiek:

  • medzi konsolidované jednotky verejnej správy patria predovšetkým
    • účtovné jednotky miestnej samosprávy a obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie, účtovné jednotky, ktoré sú dcérskymi spoločnosťami, obcí a VÚC, účtovné jednotky, ktoré sú spoločnými, alebo pridruženými spoločnosťami týchto účtovných jednotiek,