Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obchodná verejná súťaž a dražba

Dátum: Rubrika: Právo pre verejnú správu

Ak sa rozhodne obec odpredať svoj majetok prostredníctvom obchodnej verejnej súťaže alebo dražby, podmienky obchodnej verejnej súťaže, resp. dražby by mali byť zo strany obce/zastupiteľstva stanovené všeobecne a mali by sa vzťahovať na neurčitý počet účastníkov, aby nedošlo k diskriminácii žiadneho z účastníkov obchodnej verejnej súťaže, príp. dražby. V praxi obec/zastupiteľstvo nevyužíva inštitút odpredaja nehnuteľnosti vo vlastníctve obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa (priamo) , preto často dochádza k zdeformovaniu inštitútu obchodnej verejnej súťaže a vytvára sa tak zdanie transparentnosti pri nakladaní s majetkom obce, pretože podmienky obchodnej verejnej súťaže nie sú všeobecne formulované, ale obsahujú podmienku, ktorú je schopný splniť iba vopred určený uchádzač.

V ust. § 9a ods. 1 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“) sú uvedené tri základné spôsoby odpredaja obecného majetku, a to formou:

  1. obchodnej verejnej súťaže v zmysle ust. § 281 až § 288 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p., (ďalej len „Obchodný zákonník“),
  2. dobrovoľnej verejnej dražby vykonanej v súlade so zákonom č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v z. n. p. (ďalej len „zákon o dobrovoľných dražbách“),
  3. priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v z. n. p.

Štvrtý spôsob prevodu majetku obce

V zmysle ust. § 9a ods. 8 písm. e) zákona o majetku obcí možno tiež previesť majetok obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený. Zámer previesť majetok týmto spôsobom je obec povinná zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu obecným zastupiteľstvom na svojej úradnej tabuli a na svojej webovej stránke, ak ju má obec zriadenú, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.

Zákon o majetku obci neurčuje, ktorý zo spôsobov prevodu svojho vlastníctva má obec použiť – či obchodnú verejnú súťaž alebo dobrovoľnú verejnú dražbu.

Poslanci obecného zastupiteľstva by pri schvaľovaní jedného zo spôsobov prevodu vlastníctva majetku obce mali brať do úvahy najmä základné zásady nakladania s majetkom obce uvedené v ust. § 7 ods. 2 zákona o majetku obcí a to, že obce sú povinné majetok obce zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. Sú povinné najmä:

  • udržiavať a užívať majetok,
  • chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
  • používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi.

Spôsoby prevodu majetku uvedené v ust. § 9a ods. 1 písm. a) a b) zákona o majetku obcí, t. j. obchodná verejná súťaž a dražba sú rovnocenné a prestavujú základný nástroj transparentného výkonu sam

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály