Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Infraštruktúrny majetok vo verejnom sektore

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Medzinárodné účtovné štandardy pre verejný sektor IPSAS vychádzajú primárne z medzinárodných účtovných štandardov IAS. Boli modifikované pre potreby účtovných jednotiek verejného sektora. Problematiku infraštruktúrneho majetku zaraďujeme k rozdielom, ktorými sa štandardy IPSAS líšia od štandardov IAS.

Infraštruktúrny majetok v riešení podľa IPSAS 17

Infraštruktúrny majetok v riešení podľa IPSAS 17 Infraštruktúrny majetok rieši v samostatnej časti štandard IPSAS 17 Dlhodobý hmotný majetok (Property, Plant and Equipment). Hoci vlastníctvo takého majetku nie je výlučne spojené so subjektmi verejného sektora, značná časť takéhoto majetku sa nachádza práve vo verejnom sektore. Ako príklad štandard uvádza cestné siete, kanalizačné siete, vodné a energetické rozvodné siete a komunikačné siete. Štandard (IPSAS 17 ods. 17.12) uvádza, že hoci nie je všeobecne prijatá definícia infraštruktúrneho majetku, takýto majetok sa zvyčajne vyznačuje týmito znakmi:

  1. je súčasťou systému alebo siete,
  2. má špecifický účel bez alternatívy využitia,
  3. je nehnuteľný,
  4. môžu existovať obmedzenia s disponovaním takého majetku.

Podľa IPSAS 17 infraštruktúrny majetok spĺňa definíciu dlhodobého hmotného majetku a malo by sa o ňom účtovať v súlade s týmto štandardom.

Infraštruktúrny majetok podľa slovenskej právnej úpravy

Podobne ako medzinárodné účtovné štandardy pre verejný sektor, ani slovenská legislatíva nemá presne vymedzený pojem infraštruktúrny majetok. Priamo v Čl. 20 ods. 2 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. je uvedené, že zákon ustanoví, ktorý majetok je nevyhnutný na zabezpečovanie potrieb spoločnosti, rozvoja národného hospodárstva a verejného záujmu a môže byť iba vo vlastníctve štátu, obce alebo určených právnických osôb. Zákon tiež môže ustanoviť, že určité veci môžu byť iba vo vlastníctve občanov alebo právnických osôb so sídlom v Slovenskej republike.

V jednotlivých zákonoch, ktoré upravujú majetok považovaný za infraštruktúrny majetok (ako sú napr. letiská, diaľnice, kanalizácia atď.), sa už uvádzajú presné definície opisujúce takýto majetok a zároveň definície, ktoré vymedzujú tzv. prioritný infraštruktúrny majetok.

Ako príklady možno uviesť zákon č. 136/2004 Z. z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z. z. (ďalej len „zákon o letiskových spoločnostiach“). Tento zákon v ust. § 2 pís. a) definuje letiskovú infraštruktúru ako nehnuteľnosti, ktorými sú pozemky a na nich vybudované pohybové plochy s príslušenstvom, najmä so svetelnými navigačnými prostriedkami.

Prioritný infraštruktúrny majetok je časť letiskovej infraštruktúry, ktorá je nutná na zabezpečenie dostupnosti Slovenskej republiky leteckou dopravou, na zabezpečenie strategických hospodárskych záujmov Slovenskej republiky, na obranu a na bezpečnosť štátu, a to:

  • vzletová a pristávacia dráha 13/31, vzletová a pristávacia dráha 04/22 a napojené
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály