Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Čo obciam prinesie koniec volebného roka 2010?

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V tomto roku sa zdá, akoby koniec roka do obcí prišiel skôr. Toto zdanie sa opiera o reálnu skutočnosť, že 27. novembra 2010 sa konajú voľby do samosprávnych orgánov obcí. A práve voľby sú dôvodom, prečo obecné samosprávy v týchto dňoch majú plné ruky práce s prípravou rozpočtov a so spracovaním všeobecne záväzných nariadení (ďalej len „VZN“), ktoré súvisia s rozpočtovým hospodárením obcí v nasledujúcom rozpočtovom roku a ovplyvňujú buď príjmovú alebo výdavkovú časť ich rozpočtov.

Legislatívny rámec zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce

Podľa § 4 ods. 3 písm. b) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje svoj rozpočet; podľa § 11 ods. 4 písm. b) citovaného zákona rozpočet obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo. Pred schválením rozpočtu sa musí rozpočet zverejniť najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli obyvatelia obce vyjadriť.

Obec zostavuje rozpočet podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“). Obec podľa § 9 ods. 1 tohto zákona zostavuje rozpočet na rok 2011 ako súčasť viacročného programového rozpočtu obce na roky 2011 až 2013. Viacročný programový rozpočet obce je strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce, v ktorom sú v rámci ich pôsobnosti vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov vrátane programov obce najmenej na tri rozpočtové roky. Obec má podľa § 10 ods. 3 až 7 zákona č. 583/2004 Z. z. povinnosť zostaviť rozpočet v členení na bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky, kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky a finančné operácie; súčasťou rozpočtu obce musia byť aj rozpočty a príspevky obcou zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií.

Východiská zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce

Rozpočet obce je základným nástrojom finančného hospodárenia, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií obce v príslušnom rozpočtovom roku. Rozpočet obce je zároveň organickou súčasťou rozpočtu sektora verejnej správy a zahŕňa finančné vzťahy nielen k právnickým a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k jej obyvateľom, ale zahŕňa aj finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu. Finančné vzťahy k obyvateľom obce, k právnickým a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce sú premietnuté v príjmovej časti rozpočtu do daňových príjmov a zahŕňajú výnosy miestnych daní a poplatkov podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. Obec si podľa tohto zákona sama určí vo svojom VZN výšku a podmienky výberu daní a poplatkov. Na základe kvantifikáci

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály