Na Slovensku zatiaľ neprebehla efektívna komunálna reforma, ktorá by riešila systém financovania veľkého počtu malých obcí. Rozpočtovou decentralizáciou došlo v Slovenskej republike k obnoveniu samosprávy na úrovni obcí. Zákonom č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p. vzniklo na území Slovenska osem vyšších územných celkov (k 1. januáru 2002). Vo finančnej teórii a praxi sa zaviedlo rozpočtové určenie daní (presmerovanie príjmov z daní do príslušných rozpočtov, a to – štátneho rozpočtu, rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku).
Obec môže ukladať v zmysle zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. tieto miestne dane (§ 2 zákona):
- daň z nehnuteľností,
- daň za psa,
- daň za užívanie verejného priestranstva,
- daň za ubytovanie,
- daň za predajné automaty,
- daň za nevýherné hracie prístroje,
- daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta a
- daň za jadrové zariadenia.
Účtovné jednotky – obce a vyššie územné celky (VÚC) rozlišujú daňové a nedaňové príjmy na osobitých syntetických účtoch. Podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. decembra 2009 č. MF/24240/2009-31, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovnej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky (Finančný spravodajca č. 9/2007, Finančný spravodajca č. 15/2009) v znení opatrenia č. MF/25189/2008-311 (oznámenie č. 627/2008 Z. z.).
V zmysle rozpočtovej klasifikácie rozlišujeme daňové a nedaňové príjmy. Predpis nedaňových príjmov (príjmy z vlastníctva majetku a z podnikania) obcí a samosprávnych krajov sa účtuje na ťarchu účtu 318 – Pohľadávky z nedaňových príjmov obcí a vyšších územných celkov