Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zmluvy v miestnej samospráve (III.).

Dátum:

Zmluvy v miestnej samospráve (III.).
(Dokončenie z predchádzajúceho čísla)
Mgr.
Ladislav
Briestenský
V predchádzajúcej časti sme sa venovali zmluvám uzavretým podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník"), najmä jeho kogentným ustanoveniam, ako aj typovým a netypovým zmluvám.
Vybrané zmluvy a dohody podľa Zákonníka práce
Pri aplikácii zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce") je k dispozícii celý rad zmlúv a dohôd. My sa sústredíme na tie z nich, ktorými sa zakladajú pracovnoprávne vzťahy - na pracovnú zmluvu a na dohody o prácach mimo pracovného pomeru.
(Poznámka autora: Okrem nich existujú aj ďalšie dohody, ktoré konkrétny pracovnoprávny vzťah doplňujú špecifickejšími záväzkami - ako sú napríklad dohoda o skúšobnej dobe, o hmotnej zodpovednosti, o zrážkach zo mzdy a podobne.).
Rôzna osobná pôsobnosť osobitných predpisov
Nadpis upozorňuje na fakt, že v miestnej samospráve pracujeme s niektorými pravidlami, ktoré platia len pre určitý okruh zamestnancov. Detailnejšie vysvetlenie si vyžaduje dobre sa zorientovať v aplikácii dvoch osobitných predpisov:
-
zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z.");
-
zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 553/2003 Z.z.").
Pri menej dôkladnom prístupe k aplikácii týchto zákonov môže vzniknúť dojem, že ide o zákony s rovnakým okruhom osobnej pôsobnosti, tzn., že sa aplikujú na všetkých zamestnancov obce. Treba si však všimnúť, že existujú z tohto vnímania dôležité výnimky:
Zákon č. 552/2003 Z.z.
sa naozaj uplatňuje spravidla vo vzťahu k väčšine zamestnancov, on sám však v § 1 ods. 5 obsahuje pravidlo, že sa nevzťahuje (cit.)
"...na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce..."
Takýchto zamestnancov nie je v miestnych samosprávach málo a musíme mať na zreteli, že pri nich sa zákon č. 552/2003 Z.z. neuplatní, čo znamená, že budeme v pracovnoprávnych vzťahoch voči tejto skupine zamestnancov aplikovať pravidlá Zákonníka práce bez osobitostí upravených v zákone č. 552/2003 Z.z.
(Poznámka autora: Napríklad v otázke úpravy pracovných povinností alebo náhrady škody sú pravidlá Zákonníka práce zákonom č. 552/2003 Z.z. veľmi podstatne sprísnené.)
Zákon č. 553/2003 Z.z.
tiež nemá osobnú pôsobnosť na všetkých zamestnancov obecnej samosprávy. Z hľadiska obcí ako zamestnávateľov je dôležité, že podľa jeho výslovnej úpravy v § 1 ods. 3 písm. a) cit. zákona sa nevzťahuje na:
-
hlavného kontrolóra (ktorého odmeňovanie upravuje § 18c zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. - ďalej len "zákon o obecnom zriadení") a
-
zamestnancov obce, ak obec pri odmeňovaní zamestnancov postupuje podľa vlastného poriadku odmeňovania.
(Poznámka: V záujme predísť nedorozumeniam treba na tomto mieste uviesť dve poznámky: (1) Z tohto pravidla sú priamo zákonom vyňatí zamestnanci školy a školského zariadenia bez právnej subjektivity, na ktorých sa zákon č. 553/2003 Z.z. uplatní aj vtedy, ak obec má vlastný poriadok odmeňovania. (2) Pod poriadkom odmeňovania zamestnancov obce treba rozumieť normu vydanú starostom obce na základe § 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom zriadení.)
Uvedené skutočnosti majú priamy a veľmi konkrétny dopad na obsah pracovnej zmluvy.
Pracovná zmluva v Zákonníku práce a v miestnej samospráve
V miestnej samospráve nebude pri uzatvorení pracovnej zmluvy aplikovaný vždy len Zákonník práce; ten pre povinný obsah pracovnej zmluvy ustanovuje:
                           Zákonník práce - výňatok 
                                    § 43
 
(1) V pracovnej zmluve je zamestnávateľ povinný so zamestnancom dohodnúť 
    podstatné náležitosti, ktorými sú:
   a) druh práce, na ktorý sa zamestnanec prijíma, a jeho stručná 
      charakteristika,
   b) miesto výkonu práce (obec a organizačnú časť alebo inak určené miesto),
   c) deň nástupu do práce,
   d) mzdové podmienky, ak nie sú dohodnuté v kolektívnej zmluve.
Ak si to spojíme s poznatkami z predchádzajúcej časti, pracovnú zmluvu s takýmito náležitosťami uzavrieme
so zamestnancami obce uplatňujúcej vlastný poriadok odmeňovania.
! Odporúčanie:
Pri hlavnom kontrolórovi - keďže jeho mzdové podmienky určuje zákon a nie dohoda účastníkov - odporúčam v časti "mzdové podmienky" uviesť odkaz na § 18c zákona o obecnom zriadení.
V prípade, ak
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.