Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zjednotenie praxe katastrov nehnuteľností pri nakladaní s nehnuteľným majetkom obce
Dátum:
Zjednotenie praxe katastrov nehnuteľností pri nakladaní s nehnuteľným majetkom obce
Vybavovanie majetkovoprávnych záležitostí na úradoch katastra nehnuteľností bolo
doposiaľ neraz poznamenané skutočnosťou, že rôzne správy katastra nehnuteľností vyžadovali od obcí
pri návrhu na vklad rôzne náležitosti. Niektoré z týchto požiadaviek nereflektovali aktuálny právny
stav, čím ešte viac komplikovali aj tak už dosť komplikované procesy obecnej samosprávy pri
nakladaní s majetkom. Tento článok prináša informácie odôvodňujúce reálny optimizmus a vyhliadky na
zjednotenú prax v postupe všetkých katastrov nehnuteľností na Slovensku.
PROBLÉMY A USMERŇUJÚCI DOKUMENT
Doterajšia aplikačná prax trpela napríklad tým, že úprava v zákone č.
138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len
„zákon o majetku obcí“) v znení účinnom do 31.12.2010
kolidovala s niektorými ustanoveniami Obchodného
zákonníka (zákon č. 513/1991 Zb. v z. n. p. –
ďalej len „Obchodný zákonník“). Išlo najmä o sporné schvaľovanie výsledku obchodnej verejnej súťaže
v obecnom zastupiteľstve, ktoré bolo v kolízii s kontraktačnou povinnosťou vyhlasovateľa súťaže voči
predkladateľovi, ktorého návrh zmluvy bol vyhodnotený ako najvýhodnejší.
Neskôr sa síce – novelou zákona o majetku obcí
zákonom č. 507/2010 Z.z. s účinnosťou od 1.1.2011 –
tento nedostatok zákona o majetku obcí odstránil, no
naďalej pretrvávala prax niektorých katastrov nehnuteľností, ktoré vyžadovali súhlas obecného
zastupiteľstva aj po riadnom vyhodnotení obchodnej verejnej súťaže. Tieto skutočnosti spôsobovali
jednak neodôvodnené zdržanie vo vybavovaní veci (o ďalšie zasadnutie obecného zastupiteľstva) a na
druhej strane súčasne tiež riziko patového stavu, ktorý by hrozil, ak by vyhodnotenie obchodnej
verejnej súťaže obecné zastupiteľstvo neschválilo. Obecné samosprávy sa tomuto riziku mohli vyhnúť
len postupom, podľa ktorého sa vyhodnotenie obchodnej verejnej súťaže uskutočnilo až na zasadnutí
obecného zastupiteľstva. (Takýto postup bol však prinajmenšom veľmi neefektívny, nehovoriac už o
iných jeho sporných prvkoch, ako je prítomnosť verejnosti a pod.).
Iným problémom aplikačnej praxe bola tá skutočnosť, že jednotlivé orgány správy katastra si
rôznym spôsobom vysvetľovali mieru svojej povinnosti skúmať pri návrhu na vklad splnenie podmienok
zákona o majetku obcí. Prameňom načrtnutého
zjednotenia praxe je Usmernenie Úradu geodézie, kartografie a katastra nehnuteľností Slovenskej
republiky zo dňa 3.2.2012 (ďalej len „Usmernenie ÚGKaKN“). Tento dokument ústredného orgánu štátnej
správy
- nielenže výslovne pomenúva povinnosť správy katastra skúmať aj podmienky uvedené v
§ 9 a v
§ 9a zákona o majetku obcí,
- ale navyše prináša aj pre jednotlivé spôsoby prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku obce
konkrétny výpočet náležitostí, ktoré bude správa katastra pred povolením vkladu vyžadovať.
Pozn.: V snahe predísť nedorozumeniam bude možno užitočné pripomenúť, že zameranie
článku na podmienky vkladu do katastra nehnuteľností znamená prirodzenú orientáciu len na prípady
prevodu vlastníctva
nehnuteľného majetku obce.
SPOLOČNÁ NÁLEŽITOSŤ
Vo všetkých prípadoch prevodov vlastníctva nehnuteľného majetku (okrem jednej výnimky) bude
správa katastra
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.