Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zásady vykonávania následnej finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy

Dátum:

Zásady vykonávania následnej finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy
V druhom príspevku na tému finančnej kontroly sa budem venovať vykonávaniu následnej finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy.
Spôsob vykonávania následnej finančnej kontroly upravuje zákon č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole").
Cieľom
následnej finančnej kontroly je zabezpečiť:
• hospodárny, efektívny a účinný výkon územnej samosprávy,
• dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov kontrolovaným subjektom pri hospodárení s verejnými prostriedkami,
• dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami,
• včasné a spoľahlivé informovanie orgánov územnej samosprávy o úrovni hospodárenia s verejnými prostriedkami a o vykonávaných finančných operáciách.
Následnou finančnou kontrolou sa
overuje
:
• objektívny stav kontrolovaných skutočností a ich súlad s osobitnými predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú prostriedky zo zahraničia, rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami,
• dodržanie podmienok na poskytnutie verejných prostriedkov a dodržanie podmienok ich použitia,
• vykonanie predbežnej finančnej kontroly,
• dodržanie postupu podľa § 10 zákona o finančnej kontrole pri výkone priebežnej finančnej kontroly,
• splnenie opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených finančnou kontrolou a odstránenie príčin ich vzniku.
Následnú finančnú kontrolu sú
oprávnení vykonávať:
• zamestnanci kontrolného orgánu a
• prizvané osoby.
Ak si to vyžaduje osobitná povaha následnej finančnej kontroly, je možné na jej výkon prizvať aj zamestnancov iných orgánov verejnej správy, iných právnických osôb alebo fyzické osoby; k tomuto úkonu je nutný ich súhlas. Účasť prizvaných osôb na následnej finančnej kontrole sa považuje za iný úkon vo všeobecnom záujme. Následnú finančnú kontrolu oprávnené osoby vykonávajú na základe písomného poverenia na vykonanie následnej finančnej kontroly vydaného vedúcim kontrolného orgánu. Náklady, t.j. náhrada mzdy, prípadne platu vo výške priemerného zárobku a náhrady podľa osobitného predpisu vzniknuté v súvislosti s vykonávaním následnej finančnej kontroly prizvanej osobe uhrádza kontrolný orgán.
Pri vykonávaní následnej finančnej kontroly sa kontrolné orgány a kontrolované subjekty riadia základnými pravidlami následnej finančnej kontroly, ktoré sú ustanovené v § 13 až § 25 zákona o finančnej kontrole.
Základné pravidlá následnej finančnej kontroly
Tieto pravidlá určujú povinnosti a oprávnenia kontrolných orgánov, ako aj kontrolovaných subjektov.
V tejto súvislosti je dôležité presne rozlišovať medzi povinnosťami a oprávneniami, a to tak kontrolných orgánov, ako aj kontrolovaných subjektov.
Oprávnenia kontrolného orgánu
Zamestnanci kontrolného orgánu, a v obmedzenom rozsahu aj prizvané osoby, sú pri vykonávaní následnej finančnej kontroly oprávnení v nevyhnutnom rozsahu za podmienok ustanovených v osobitných predpisoch:
• vstupovať do priestorov kontrolovaného subjektu, ak sa používajú na zabezpečenie úloh vo verejnom záujme, alebo vstupovať
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.