Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zákon o nadobudnutí vlastníctva k poľnohospodárskemu pozemku

Dátum:

Zákon o nadobudnutí vlastníctva k poľnohospodárskemu pozemku
JUDr.
Peter
Strapáč
PhD.
Národná rada SR prijala zákon č. 140/2014 Z.z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplní niektorých zákonov (ďalej len "zákon o nadobudnutí vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku"). Zákon nadobudol účinnosť 1.6.2014 a bol vypracovaný na podklade legislatívneho zámeru zákona o nadobúdaní poľnohospodárskej pôdy uznesením č. 519/2013 zo dňa 4.9.2013.
Účelom zákona je vytvoriť také právne prostredie, ktoré umožní, aby poľnohospodárske pozemky, ktoré majú naďalej slúžiť svojmu účelu, nadobúdali osoby, ktoré vykonávajú poľnohospodársku výrobu ako podnikanie podľa ust. § 2 zákona č. 513/1990 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len "Obchodný zákonník") najmenej 3 roky v obci, v ktorej sa poľnohospodársky pozemok nachádza, v obci susediacej s obcou, alebo ak takáto osoba neprejaví záujem o prevod poľnohospodárskeho pozemku alebo ho nenadobudne, oprávnenou je aj osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu ako podnikanie najmenej 3 roky bez ohľadu na miesto podnikania.
Ak však žiaden podnikateľ na pôde v uvedenom poradí neprejaví záujem o prevod poľnohospodárskeho pozemku za cenu požadovanú prevádzajúcim, bude môcť tento pozemok nadobudnúť ktokoľvek okrem subjektov uvedených v § 7 zákona o nadobudnutí vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku
(pozri ďalej)
.
S uvedeným právnym predpisom vznikajú nové povinnosti aj pre obce, ktoré v článku bližšie rozpracujeme.
Zákon vzbudil širokú verejnú diskusiu a je aj predmetom podaní na Ústavný súd Slovenskej republiky z dôvodu, že je pochybnosť, či je tento právny predpis v súlade s Ústavou SR.
Zákonodarca dôvodil potrebu prijatia zákona aj právnou úpravou okolitých štátov. Poukazoval najmä na skutočnosť, že trh s poľnohospodárskou pôdou je vo vzťahu k schopnostiam nadobúdateľa obhospodarovať túto pôdu úplne liberálny, čo podľa predkladateľa zákona neprispieva k jej ochrane a riadnemu obhospodarovaniu. Potvrdzuje to aj fakt, že sa nezachovala výmera poľnohospodárskej pôdy deklarovaná pred vstupom do Európskej únie (EÚ), t.j. k 30. júnu 2003 na účely podpory formou priamych platieb. Slovenská republika v tomto období deklarovala rozsah poľnohospodárskej pôdy vo výmere 1 955 000 ha, v roku 2012 však bola jej skutočná výmera iba 1 888 103 ha a pri súčasných trendoch nie je predpoklad jej relevantného rastu.
Zmluva o fungovaní EÚ výslovne neupravuje pravidlá nadobúdania vlastníckeho práva k pôde (nehnuteľnostiam). Každý členský štát si môže túto problematiku upraviť samostatne zákonom, čo vyplýva aj z Čl. 345 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a Čl. 17 Charty základných práv Európskej únie.
V niektorých členských štátoch EÚ sú prijaté alebo pripravované zákony obmedzujúce nadobúdanie vlastníckeho práva k poľnohospodárskej (a lesnej) pôde.
Skúsenosti z okolitých štátov
V
Nemecku
právne pomery k pôde okrem Občianskeho zákonníka
(Bürgerliches Gesetzbuch)
upravuje zákon o poľnohospodárstve
(Landwirtschaftgesetz,
zákon o predaji poľnohospodárskej pôdy
(Grundstückverkehrgesetz.)
a sídelný zákon
(Reichssiedlungsgesetz).
Predaj poľnohospodárskej a lesnej pôdy je možné v zmysle sídelného zákona obmedziť alebo odmietnuť záujemcom, ktorí nespĺňajú základné predpoklady, ako napríklad pobyt v obci a nedávajú záruku jej riadneho obhospodarovania.
V
Rakúsku
majú poľ
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.