Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zákon o e-Governmente po novele (II.)

Dátum:

Zákon o e-Governmente po novele (II.)
Ing.
Vladimír
Bolek
PhD.
Ekonomická univerzita v Bratislave
doc. Ing.
Anita
Romanová
PhD.
Ekonomická univerzita v Bratislave
(Dokončenie z minulého čísla)
Od 1. novembra roku 2013 je účinný zákon č.305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov kv. zákon o e-Governmente v znení neskorších predpisov (ďalej len " zákon o e-Governmente") . Odo dňa účinnosti tohto zákona vznikla mestám a obciam povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky.
Národná rada SR schválila 23.9.2015
novelu zákona o e-Governmente
, ktorá bola publikovaná zbierke zákonov pod č. 273/2015 Z.z. V predchádzajúcom čísle sme prezentovali najpodstatnejšie zmeny tohto zákona v zmysle schválenej novely v oblasti úpravy, zefektívnenia a zjednodušenia platného právneho stavu. Zmeny sa dotýkali predovšetkým autentifikácie a identifikácie, zavedenia autentifikačného certifikátu, zjednodušenia procesov platenia za elektronické služby, teda racionalizácie procesov platobného modulu a zavedenia zdrojového registra, podrobne sme prezentovali podstatu elektronickej schránky.
V pokračovaní článku vysvetľujeme elektronické podanie, inštitút elektronickej podateľne, informačný systém dátového centra obcí, elektronickú tabuľu, úhrady orgánom verejnej moci elektronicky, možnosti konverzie dokumentov a podstatné zmeny v registroch.
Elektronické podanie
Vytvorenie a odoslanie elektronického podania je jednou zo základných funkcionalít prístupových bodov, t.j. Ústredného portálu verejnej správy, špecializovaných portálov, integrovaných obslužných miest a ústredného kontaktného centra.
Prostredníctvom prístupového bodu je možné (samostatne alebo asistovane):
-
vytvoriť vecnú podstatu elektronického podania vyplnením elektronického formulára určeného na tento účel,
-
pripojiť k elektronickému podaniu ďalšie elektronické dokumenty, ktoré sú potrebné ako prílohy elektronického podania,
-
autorizovať (najmä elektronicky podpísať) pripravené elektronické podanie a pripojené dokumenty,
-
vložiť elektronický formulár do správy (t.j. "elektronickej obálky"), ktorej súčasťou je identifikácia adresáta (komu je podanie adresované) a odosielateľa (ak je jeho uvedenie potrebné),
-
odoslať elektronické podanie ako správu na miesto doručenia.
Novela zákona o e-Governmente ustanovuje inštitút potvrdenia o odoslanom podaní, aby komunikujúca strana vedela preukázať, že podanie odoslala a aj to, aké podanie bolo odoslané.
Autorizáciou
v zmysle zákona o e-Governmente rozumieme vyjadrenie súhlasu s obsahom právneho úkonu a s vykonaním tohto právneho úkonu v elektronickej podobe. Orgán verejnej moci alebo pracovník integrovaného obslužného miesta vykonávajú autorizáciu spravidla zaručeným elektronickým podpisom alebo zaručenou elektronickou pečaťou, ku ktorým zároveň pripoja časovú pečiatku.
Ak osobitný právny predpis pri určitom právnom úkone vyžaduje vlastnoručný podpis, iná osoba ako orgán verejnej moci tento právny úkon vo všeobecnosti autorizuje svojim zaručeným elektronickým podpisom alebo zaručenou elektronickou pečaťou. Ak sa požaduje osvedčený podpis, k zaručenému elektronickému podpisu sa pripája aj časová pečiatka. Iné prípady nie sú zákonom upravené a je možná ľubovoľná autorizácia, akceptovaná oboma stranami daného úkonu.
Elektronický podpis je digitálny podpis na princípe asymetrického šifrovania. Súčasťou je kľúčový pár, a to súkromný (podpisovací) kľúč a verejný (overovací) kľúč.
Dôležité je uvedomiť si, že to nie je klasický podpis, ktorý by bol zoskenovaný, resp. upravený iným spôsobom. Elektronický podpis používa kľúčový pár pozostávajúci z verejného a súkromného kľúča, ten., že je založený na infraštruktúre verejného kľúča.
Elektronický a zaručený elektronický podpis sa v zásade nelíšia technikou vytvárania, ale bezpečnosťou.
Z právneho hľadiska sa pre zaručený elektronický podpis kladú vyššie nároky na bezpečnosť. Zaručený elektronický podpis je informácia pripojená alebo inak logicky spojená s elektronickým dokumentom, ktorá, za splnenia podmienok daných zákonom č. 215/2002 Z.z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len "zákon o elektronickom podpise"), umožňuje spoľahlivo a jednoznačne určiť fyzickú osobu, ktorá ho vyhotovila.
Prostredníctvom elektronického zaručeného podpisu je možné právne úkony uskutočniť elektronicky. Zaručený elektronický podpis nahrádza písomnú podobu vlastnoručného podpisu. Je plnohodnotnou náhradou vlastnoručného podpisu, ak je doplnený časovou pečiatkou, tak je aj zároveň ekvivalentom notársky overeného podpisu.
Časová pečiatka sa používa na preukázanie presného času, kedy bol elektronický dokument vyhotovený. Zdrojom tejto informácie je server akreditovanej certifikačnej autority.
Kvalifikovaný certifikát sú oprávnené vydávať na území Slovenskej republiky akreditované certifikačné autority autorizované na túto činnosť Národným bezpečnostným úradom, ktorý je zároveň aj ústredným orgánom štátnej správy pre elektronický podpis.
V rámci vzájomnej komunikácie medzi občanmi, organizáciami, orgánmi verejnej správy je často potrebné používať zaručený elektronický podpis pri uskutočnení niektorých právnych úkonov.
Zaručený elektronický podpis
elektronického dokumentu zabezpečuje:
-
autenticitu
- jednoznačné overenie identity subjektu, ktorý podpis vytvoril,
-
integritu
- možno preukázať, že po podpísaní dokumentu nedošlo k žiadnej úmyselnej alebo neúmyselnej zmene obsahu dokumentu, aký bol v čase jeho podpisovania,
-
nepopierateľnosť
- autor nemôže tvrdiť, že nevyhotovil daný podpis elektronického dokumentu.
Pri vytváraní zaručeného elektronického podpisu používateľ použije najskôr jeden z dvojice kľúčov, ktorým je súkromný kľúč. Súkromný kľúč predstavuje jedinečný kód, ktorý je uložený na tokene (špeciálnom technickom zariadení) a je zabezpečený ZEP PIN kódom. Z dokumentu, ktorý je predmetom podpísania, sa prostredníctvom mate
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.