Zadávanie zákaziek s nízkou hodnotou
JUDr.
Juraj
Tkáč
V sérii príspevkov o verejnom obstarávaní pokračujeme článkom o zadávaní zákaziek s
nízkou hodnotou, ktoré v samospráve predstavujú najčastejšie zákazky. V príspevku poukazujeme na
novinky, ktoré sa v tejto súvislosti zaviedli novým zákonom
o verejnom obstarávaní.
Základná právna úprava zadávania zákaziek s nízkou hodnotou je zakotvená v
§ 117 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom
obstarávaní (ďalej len "zákon o verejnom
obstarávaní") nasledovne:
"(1) Verejný obstarávateľ pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou postupuje
tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli primerané jeho
kvalite a cene.
(2) Verejný obstarávateľ je povinný uverejniť v profile súhrnnú správu o
zákazkách s nízkymi hodnotami s cenami vyššími ako 5 000 eur za obdobie
kalendárneho štvrťroka do 30 dní po skončení kalendárneho štvrťroka,
v ktorej pre každú takúto zákazku uvedie najmä hodnotu zákazky, predmet
zákazky a identifikáciu dodávateľa.
(3) Pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou sa nevyžaduje písomná forma
zmluvy okrem prípadov, v ktorých to vyžadujú osobitné predpisy.
(4) Verejný obstarávateľ eviduje všetky doklady a dokumenty a uchováva ich
päť rokov od uzavretia zmluvy; § 24 sa nepoužije."
Nie je 5 000 € ako 5 000 €
V režime zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom
obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. bolo zakotvené pravidlo, že
zákazka do 5 000 € nebola podlimitnou zákazkou, a teda sa riadila
§ 9 ods. 9 tohto zákona.
Nový zákon o verejnom obstarávaní toto
všeobecné pravidlo zachováva, avšak zakotvuje z neho nasledovné výnimky:
-
Stavebné práce
- v zmysle § 5
ods. 3 písm. f) je zákazka na stavebné práce podlimitnou až v prípade, ak dosahuje limit 70
000 € bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Ak teda hodnota stavebných prác nedosahuje túto hodnotu,
vzťahuje sa na túto zákazku po novom režim zákazky s nízkou hodnotou.