Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vybrané otázky z pracovnoprávnych vzťahov v pôsobnosti obcí

Dátum:

Vybrané otázky z pracovnoprávnych vzťahov v pôsobnosti obcí
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Úprava pracovnoprávnych vzťahov v pôsobnosti obcí nie je jednoduchá a pre človeka bez právneho vzdelania vôbec nie je prehľadná. Často je potrebné dobre sa orientovať vo vzťahoch medzi viacerými zákonmi, ktoré pracovnoprávne vzťahy vo výkone práce vo verejnom záujme upravujú.
Príklad č. 1:
Hlavný kontrolór obce tvrdí, že je podriadený len zastupiteľstvu a odvoláva sa na zákon o obecnom zriadení. Má pravdu?
Pracovnoprávne postavenie hlavného kontrolóra je upravené veľmi komplikovane, pričom jednotlivé pravidlá sa nachádzajú vo viacerých právnych normách, a to:
-
v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý upravuje špecifické pracovnoprávne úpravy platné práve len pre túto funkciu,
-
v zákone č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z."), ktorý upravuje vzťahy všetkých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, pričom hlavný kontrolór do tejto skupiny zamestnancov patrí a na účely tohto zákona sa posudzuje ako vedúci zamestnanec (argument je v § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení),
-
v zákone č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce"), ktorý je základnou normou pracovného práva a v prípade hlavného kontrolóra sa uplatnia jeho pravidlá, ak niektorá špeciálna norma neobsahuje odlišnú úpravu.
Pri zisťovaní, pravidlá ktorého zákona použijeme na správne vyhodnotenie pracovnoprávnych otázok hlavného kontrolóra, zodpovedá vzťahu uvedených troch zákonov nasledujúci postup.
Najprv treba preveriť, či sa hľadaná právna úprava nachádza v zákone o obecnom zriadení; ak taká úprava existuje, má prednosť pred pravidlami zákona č. 552/2003 Z.z. i Zákonníka práce, napr. skončenie pracovného pomeru hlavného kontrolóra dňom zániku jeho funkcie (§ 18a ods. 11 zákona o obecnom zriadení).
Ak hľadané pravidlo v zákone o obecnom zriadení nie je, treba zistiť, či ho neobsahuje zákon č. 552/2003 Z.z.; ak také pravidlo v zákone č. 552/2003 Z.z. existuje, aplikujeme ho prednostne pred pravidlami Zákonníka práce. Ako príklad možno použiť pravidlá o náhrade škody, ktoré sú pre zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme upravené osobitne v § 13a zákona č. 552/2003 Z.z.
Ak hľadané pravidlo nie je upravené ani v zákone o obecnom zriadení, ani v zákone č. 552/2003 Z.z., predpis, ktorý máme správne aplikovať, je Zákonník práce. Príkladom takejto situácie je úprava náležitostí pracovnej zmluvy v § 43 Zákonníka práce.
Otázka položená na začiatku príkladu upozorňuje na nedostatok orientácie v tom, ktoré pracovnoprávne vzťahy hlavného kontrolóra podliehajú pôsobnosti obecného zastupiteľstva na základe zákona o obecnom zriadení. Jednotlivé pravidlá sú v zákone na rôznych miestach, preto ponúkame ich prehľad.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Podľa Zákona o obecnom zriadení má obecné zastupiteľstvo pôsobnosť v otázkach práv a povinností hlavného kontrolóra v nasledujúcich veciach:
-
voliť hlavného kontrolóra [§ 11 ods. 4 písm. j) a § 18a ods. 1 až 5 zákona o obecnom zriadení],
-
určiť rozsah výkonu funkcie (tzv. úväzku) hlavného kontrolóra [§ 11 ods. 4 písm. j) zákona o obecnom zriadení],
-
udeliť súhlas na výkon podnikania alebo inej zárobkovej činnosti [§ 18 ods. 1, 2. veta zákona o obecnom zriadení],
-
prerokovať návrh plánu kontrolnej činnosti a správy o kontrolnej činnosti [§ 18f ods. 1 písm. b) a písm. e) zákona o obecnom zriadení],
-
požiadať hlavného kontrolóra o výkon kontroly [§ 18f ods. 1 písm. h) zákona o obecnom zriadení],
-
schvaľovať odmenu hlavného kontrolóra [§ 11 ods. 4 písm. j) a § 18c ods. 5 zákona o obecnom zriadení],
-
odvolať hlavného kontrolóra z funkcie [§ 11 ods. 4 písm. j) a § 18a ods. 9 zákona o obecnom zriadení],
-
upraviť pravidlá kontrolnej činnosti [§ 18e druhá veta zákona o obecnom zriadení].
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Teraz si pripomeňme pravidlo o vzťahu Zákonníka práce k osobitným predpisom, ktorým je v tomto prípade zákon o obecnom zriadení:
----------------
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.