Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vybrané otázky dlhovej politiky obci v podmienkach SR

Dátum:

Vybrané otázky dlhovej politiky obci v podmienkach SR
Ing.
Dušan
Kozovský
PhD.
Vysoká škola v Sládkovičove
Dlhová politika obcí je imanentnou (neoddeliteľnou), a zároveň dôležitou súčasťou systému finančného riadenia každej obce. Jej dôležitosť v období hospodárskej krízy nabrala ešte viac na význame. Nakoľko pri dlhu obce ide o záväzok do budúcnosti, je preto nutné z hľadiska jej finančného zdravia zvážiť, napr. únosnosť zadlženia, vhodnú formu, výšku a dĺžku trvania záväzkov, ale aj zhodnotiť vývoj príjmov a výdavkov v minulom období, a tiež faktory, ktoré ovplyvňovali ich výšku a pod. Významnou súčasťou v tomto smere sú práve ekonomicko-právne súvislosti, ktoré zároveň determinujú a vytvárajú podmienky pre finančné zdravie obcí.
Z legislatívneho hľadiska ide v našich podmienkach hlavne o zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy").
Z makroekonomického hľadiska je dôležitou otázkou to, či je dlh obcí nebezpečný pre verejné rozpočty.
Je dôležité si však uvedomiť aj tú skutočnosť, z akých relevantných zdrojov a údajov vychádzať pri efektívnom rozhodovaní o dlhu obcí. V tomto smere by malo ísť predovšetkým o údaje obsiahnuté v dlhodobých plánoch a nástrojoch riadenia, a to hlavne v strednodobom rozpočte zostavenom na programovej báze, v pláne predaja majetku, v investičnom, územnom a strategickom pláne (t.j. pláne hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce).
Fiškálna nerovnováha a verejný dlh
Problematika fiškálnej nerovnováhy, ktorá vo všeobecnosti znamená nesúlad medzi rozpočtovými príjmami a výdavkami, predstavuje jeden z hlavných problémov verejných financií a je predmetom mnohých diskusií. Z dlhodobého hľadiska ide teda o vážnu otázku spojenú s problematikou verejného dlhu, ktorého súčasťou je aj dlh územných samospráv (obcí aj VÚC), t.j. dlh tvorený na nižších vládnych úrovniach.
Verejný dlh označuje veľkosť zadlženia verejnej správy voči domácim a zahraničným veriteľom danú sumou záväzkov verejnej vlády, centrálnej úrovne, ako aj úrovne územnej samosprávy voči subjektom iných sektorov hospodárstva.
K definovaniu verejného dlhu existujú rôzne prístupy. Popri rôznych definíciách nachádzame aj rôzne metodiky vykazovania verejného dlhu. Podľa OECD je verejný dlh súrnom záväzkov verejného sektora minulých rokov. Podľa MMF verejný dlh predstavuje saldo finančných aktív a pasív štátu vrátane mimorozpočtových fondov. Metodika Eurostatu (2011), v prepojenosti na ostatné zložky verejných rozpočtov, definuje verejný dlh ako súhrn záväzkov verejného sektora na všetkých úrovniach verejnej vlády, čiže jednotlivých vládnych úrovní a verejných fondov. Zahŕňa teda súčet sáld celej sústavy verejných rozpočtov, mimorozpočtových fondov a spoločností, ako aj rozpočtov všetkých verejných organizácií. Odlišnosť voči metodike MMF a OECD spočíva v rozdielnom zohľadnení záväzkov. Okrem schodku rozpočtovej sústavy táto konštrukcia obsahuje aj záväzky z prijatých štátnych záruk.
V prípade verejného dlhu ide zároveň o konsolidovaný dlh, čo znamená, že vylučuje vzájomné záväzky a pohľadávky jednotlivých zložiek rozpočtu obce.
Správa (riadenie) verejného dlhu musí systematicky a dôkladne analyzovať objem a štruktúru dlhu, vyhodnocovať jeho portfólio z hľadiska efektívnej správy dlhu a možných rizík spojených s jeho vývojom.
Najvýznamnejším rizikom je
refinančné riziko,
ktoré vyjadruje skutočnosť, že obec si nedokáže požičať zdroje na krytie svojho splatného dlhu, alebo to dokáže iba ťažko a za zhoršujúcich sa a nevýhodných podmienok. Ďalším rizikom je
úrokové riziko,
ktoré úzko súvisí s refinančným rizikom a vyplýva z pôsobenia zmien trhových úrokových sadzieb na portfólio verejného dlhu. Tretím je riziko
likvidity,
ktoré vyjadruje pravdepodobnosť, že obec nebude mať dostatok likvidity na krytie splatných záväzkov. V prípade zahraničného dlhu to môže byť kurzové riziko spojené so zmenou výmenných kurzov.
Zadlženosť a finančné zdravie obci
Zadlženosť obcí predstavuje brzdiaci element ich ďalšieho rozvoja. Keďže na ich rastúcu zadlženosť vplýva do značnej miery aj celkový ekonomický vývoj v krajine, tak v čase ekonomickej recesie tento fenomén ešte viac vystupuje do popredia. Pokiaľ by sme hlbšie skúmali a analyzovali dôvody vzniku a nárastu zadlženosti obcí, tak potom vzhľadom na makroekonomický vývoj v krajine, ako aj v závislosti od toho, ako je nastavené financovanie územných samospráv (vrátane mechani
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.