Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Voľba hlavného kontrolóra

Dátum:

Voľba hlavného kontrolóra
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Počet otázok, ktoré sa týkajú rôznych stránok voľby hlavného kontrolóra, sa v ostatnom čase významne zvýšil. Tento článok je pokusom o ucelené spracovanie témy a poskytnutie pomoci pri najčastejšie sa vyskytujúcich aplikačných problémoch. Pre presnejšie vymedzenie predmetu tohto článku bude užitočné vysvetliť, že náš záujem sa zameriava nielen na samotný akt voľby hlavného kontrolóra, ale na obdobie od organizovania prípravy voľby až po začiatok funkčného obdobia novozvoleného hlavného kontrolóra.
Pôsobnosť a zákonné procesné pravidlo
Aj v otázkach voľby hlavného kontrolóra je mimoriadne významné uvedomiť si, že funkcia hlavného kontrolóra je plne podriadená obecnému zastupiteľstvu. Tento názor sa opiera o právnu úpravu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") v tom, že obecné zastupiteľstvo rozhoduje o obsadení funkcie hlavného kontrolóra aj o jeho odvolaní (§ 18 a § 18a), ukladá hlavnému kontrolórovi úlohy [§ 18f ods. 1 písm. b)] a hodnotí výsledky jeho práce [§ 18f ods. 1 písm. d), e)] vrátane rozhodovania o jeho odmene (§ 18c ods. 5).
Docenenie tejto pôsobnosti obecného zastupiteľstva voči hlavnému kontrolórovi je kľúčovým prvkom správneho postupu aj v otázkach voľby hlavného kontrolóra. Zákon o obecnom zriadení zvýrazňuje túto pôsobnosť obecného zastupiteľstva v otázkach voľby hlavného kontrolóra aj tým, že výslovne upravuje právomoc zastupiteľstva upraviť detailnejšie otázky spôsobu voľby a náležitosti prihlášky uchádzača:
                          Zákon o obecnom zriadení - výňatok
 
                                      § 18a
 
... (3) ... 
Ďalšie podrobnosti o spôsobe a vykonaní
voľby hlavného kontrolóra a
náležitosti prihlášky
ustanoví obec uznesením. ...
Pozn.: Výraz „ustanoví obec uznesením" považujem za zrejmé štylistické nedopatrenie a odporúčam ho aplikovať tak, že sa tým rozumie „ uznesenie obecného zastupiteľstva
Obecné zastupiteľstvo teda môže uznesením rozhodnúť o podrobnostiach o spôsobe vykonania voľby hlavného kontrolóra a ustanoviť náležitosti prihlášky. (Pritom, prirodzene, nesmie vybočiť z takých ustanovení zákona, ktoré nepripúšťajú odchýlku od zákonnej úpravy.) Využitie tejto pôsobnosti obecného zastupiteľstva je veľmi užitočným preventívnym prostriedkom a podmienkou plynulosti celého priebehu vyhlásenia aj vykonania voľby hlavného kontrolóra. Opakované skúsenosti z praxe potvrdzujú, že ak, naopak, takéto uznesenie nejestvuje, je neskôr veľmi zložité, alebo bez osobitného rozhodnutia obecného zastupiteľstva priam nemožné riešiť mnoho predvídateľných praktických otázok. Konkrétne príklady sú uvedené nižšie.
Ak teda v konkrétnej samospráve existuje uznesenie obecného zastupiteľstva, ktoré napĺňa túto pôsobnosť, treba ho aplikovať v praxi ako pravidlá, ktoré sú prijaté na základe zákona a sú pre spôsob voľby a náležitosti prihlášky záväzné. Súčasne však treba upozorniť, že aplikácia zákonných pravidiel a pravidiel stanovených v uznesení obecného zastupiteľstva je diferencovaná (podrobnosti sú uvedené nižšie pod nadpisom „Príprava voľby hlavného kontrolóra").
Vyhlásenie voľby hlavného kontrolóra
Zákon o obecnom zriadení upravuje pravidlá pre vyhlásenie voľby hlavného kontrolóra v § 18a ods. 2 a 4:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok 
 
§ 18a
 
... (2) Deň konania voľby hlavného kontrolóra vyhlási obecné zastupiteľstvo 
na úradnej tabuli a spôsobom v mieste obvyklým najmenej 40 dní pred dňom 
konania voľby tak, aby sa voľba vykonala počas posledných 60 dní funkčného 
obdobia doterajšieho hlavného kontrolóra. Kandidát na funkciu hlavného 
kontrolóra musí odovzdať svoju písomnú prihlášku najneskôr 14 dní pred dňom 
konania voľby na obecnom úrade. Súčasťou prihlášky je aj výpis z registra 
trestov nie starší ako tri mesiace a doklad o vzdelaní.
...
 
... (4) Ak výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká spôsobom podľa 
odseku 8 písm. a), b) alebo d), vyhlási zastupiteľstvo nové voľby hlavného 
kontrolóra tak, aby sa konali najneskôr do 60 dní odo dňa skončenia výkonu 
funkcie hlavného kontrolóra.
Komentár:
-
Všetky uvedené časové ohraničenia (najmenej 40 dní, posledných 60 dní a najneskôr 14 dní v ods. 2 a najneskôr do 60 dní v ods. 4) treba vnímať ako zákonné podmienky, ktorých nesplnením by mohla byť zákonnosť voľby vážne spochybnená; v tomto prípade neplatí, že by obecné zastupiteľstvo mohlo tieto otázky upraviť inak (podľa ods. 3 citovaného vyššie), pretože by inou úpravou vybočilo z medzí zákonom určených pravidiel.
-
Obdobne je oneskorené podanie prihlášky potrebné vnímať ako nesplnenie zákonom stanovenej podmienky. Preto je oneskorené odovzdanie prihlášky správne vnímať ako dôvod na jej vyradenie pre porušenie zákonom stanovenej povinnosti.
-
Lehota 60 dní v ods. 4 sa týka len prípadov, ak výkon funkcie hlavného kontrolóra zanikol vzdaním sa funkcie, odvolaním z funkcie alebo smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
-
Podľa dikcie zákona vyhlasuje voľbu hlavného kontrolóra obecné zastupiteľstvo; keďže súčasne platí, že obecné zastupiteľstvo nie je orgánom, ktorý vystupuje navonok, je potrebné, aby o vyhlásení voľby existovalo uznesenie obecného zastupiteľstva, ktoré v nadväznosti na to starosta zverejní. Ako praktickú pomôcku uvádzame niekoľko príkladov (obsah uznesenia obecného zastupiteľstva, príklad jeho zverejnenia, podrobnosti o spôsobe a vykonaní voľby.
Príklad č. 1: Uznesenie o vyhlásení voľby hlavného kontrolóra
Obecné zastupiteľstvo v
......
na základe informácie starostu obce a v súlade s § 18a zákona č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení")
1. berie na vedomie
skutočnosť, že funkčné obdobie hlavného kontrolóra končí dňom
.....,
2. vyhlasuje
deň konania voľby hlavného kontrolóra na
.....,
3. ustanovuje podľa § 18a ods. 3, posledná veta zákona o obecnom zriadení
a) nasledovné náležitosti prihlášky kandidáta: ... (osobitný príklad č. 3),
b) nasledovné podrobnosti o spôsobe a vykonaní voľby hlavného kontrolóra: ...(osobitný príklad č. 4).
Príklad č. 2: Zverejnenie oznámenia o vyhlásení voľby hlavného kontrolóra
Obecné zastupiteľstvo v
.....
vyhlasuje na deň
.....
voľbu hlavného kontrolóra (uznesenie č. ... zo dňa
.....
). Voľba hlavného kontrolóra bude bodom programu zasadnutia obecného zastupiteľstva, ktoré sa bude konať od ... hod. v
.....
(uvedieme miesto zasadnutia).
Kandidát na funkciu hlavného kontrolóra je povinný v termíne do ... predložiť:
-
písomnú prihlášku,
-
výpis z registra trestov nie starší ako tri mesiace,
-
doklad o vzdelaní,
-
(... + prípadne ďalšie náležitosti prihlášky podľa uznesenia obecného zastupiteľstva).
Obecné zastupiteľstvo ustanovilo pre spôsob a vykonanie voľby hlavného kontrolóra nasledovné podrobnosti:... (prevziať z obsahu uznesenia).
..................
starosta obce
Príklad č. 3: Náležitosti prihlášky ustanovené obecným zastupiteľstvom
Uchádzač je k prihláške povinný pripojiť:
-
doklad o najvyššom ukončenom vzdelaní,
-
stručný profesionálny životopis,
-
motivačný list so zameraním na zdokumentovanie predpokladov na profesionálny výkon kontrolnej činnosti,
-
vyhlásenie, že uchádzač ovláda všetky štandardné zručnosti pre prácu s PC (najmä
SW
ako textový editor, tabuľkový procesor, internetové prehliadače, programy na správu a spracovanie elektronickej pošty, vyhľadávacie nástroje...),
-
uchádzač doručí prihlášku doporučeným listom alebo osobne do podateľne obecného úradu v obálke s označením „voľba hlavného kontrolóra - neotvárať",
-
(prípadne ďalšie náležitosti podľa uváženia obecného zastupiteľstva).
Príklad č. 4: Podrobnosti o spôsobe a vykonaní voľby hlavného kontrolóra
Postup pri voľbe hlavného kontrolóra:
-
uzávierku prihlášok vykoná komisia poslancov v zložení:
.....,
ktorá súčasne vyhodnotí doručené prihlášky uchádzačov z hľadiska zákona a vyhlásených podmienok,
-
uchádzači, ktorí splnili zákonom stanovené podmienky a doručili včasnú a úplnú prihlášku budú prizvaní na zasadnutie obecného zastupiteľstva,
-
poverená komisia poslancov oboznámi obecné zastupiteľstvo s výsledkom vyhodnotenia prihlášok,
-
každý uchádzač bude mať možnosť na osobnú prezentáciu (v trvaní najviac 5 minút), ktorej cieľom je dokumentovať odbornú a komunikačnú pripravenosť uchádzača na výkon funkcie hlavného kontrolóra,
-
poslanci obecného zastupiteľstva môžu uchádzačovi po jeho prezentácii položiť otázky,
-
voľba hlavného kontrolóra sa uskutoční verejným/tajným hlasovaním,
-
prípadne ďalšie podrobnosti podľa uváženia obecného zastupiteľstva.
Vyššie uvedené príklady sa opierajú o dlhoročné praktické skúsenosti. Ak nebudeme mať podobné uznesenie obecného zastupiteľstva k dispozícii, môže byť napríklad veľmi sporné, ako bude príprava voľby v niektorom z detailov prebiehať (napríklad kto a kedy bude kompetentný otvárať doručené prihlášky; na jednej strane ide o úkony, ku ktorým je štandardne oprávnený štatutárny orgán alebo ním poverené osoby, na druhej strane nemôžeme podceniť fakt, že v prípade voľby hlavného kontrolóra by starosta mal rešpektovať špecifickú pôsobnosť obecného zastupiteľstva a dá sa skôr odporučiť, aby nepodnikal v príprave volieb hlavného kontrolóra kroky, ktoré by obecné zastupiteľstvo mohlo vnímať ako zásah do jeho výhradnej pôsobnosti).
Ponúknuté príklady smerujú k tomu, aby bolo maximum otázok o spôsobe a vykonaní voľby hlavného kontrolóra zodpovedaných vopred. Súčasne treba vyššie uvedené príklady vnímať nie ako vyčerpávajúci vzor, ktorý sa mechanicky opíše, ale skôr ako podnety, ktoré v konkrétnej situácii môžu byť primerane konkrétnym podmienkam adaptované.
Kľúčovým prvkom kvalitného postupu je jeho včasný začiatok. Ak výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká uplynutím funkčného obdobia a termín skončenia výkonu funkcie hlavného kontrolóra je teda predvídateľný, je vhodné začať vyhlásením a prípravou volieb tak, aby boli lehoty z cit. § 18a ods. 2 zákona o obecnom zriadení bezpečne splnené.
Modelová situácia:
Výkon funkcie hlavného kontrolóra má zaniknúť uplynutím jeho funkčného obdobia dňom 30.6.2014. Obecné zastupiteľstvo sa pravidelne schádza v mesačných intervaloch.
<
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.