Voľba hlavného kontrolóra

Vydáno: 41 minút čítania
Voľba hlavného kontrolóra
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Počet otázok, ktoré sa týkajú rôznych stránok voľby hlavného kontrolóra, sa v ostatnom čase významne zvýšil. Tento článok je pokusom o ucelené spracovanie témy a poskytnutie pomoci pri najčastejšie sa vyskytujúcich aplikačných problémoch. Pre presnejšie vymedzenie predmetu tohto článku bude užitočné vysvetliť, že náš záujem sa zameriava nielen na samotný akt voľby hlavného kontrolóra, ale na obdobie od organizovania prípravy voľby až po začiatok funkčného obdobia novozvoleného hlavného kontrolóra.
Pôsobnosť a zákonné procesné pravidlo
Aj v otázkach voľby hlavného kontrolóra je mimoriadne významné uvedomiť si, že funkcia hlavného kontrolóra je plne podriadená obecnému zastupiteľstvu. Tento názor sa opiera o právnu úpravu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") v tom, že obecné zastupiteľstvo rozhoduje o obsadení funkcie hlavného kontrolóra aj o jeho odvolaní (§ 18 a § 18a), ukladá hlavnému kontrolórovi úlohy [§ 18f ods. 1 písm. b)] a hodnotí výsledky jeho práce [§ 18f ods. 1 písm. d), e)] vrátane rozhodovania o jeho odmene (§ 18c ods. 5).
Docenenie tejto pôsobnosti obecného zastupiteľstva voči hlavnému kontrolórovi je kľúčovým prvkom správneho postupu aj v otázkach voľby hlavného kontrolóra. Zákon o obecnom zriadení zvýrazňuje túto pôsobnosť obecného zastupiteľstva v otázkach voľby hlavného kontrolóra aj tým, že výslovne upravuje právomoc zastupiteľstva upraviť detailnejšie otázky spôsobu voľby a náležitosti prihlášky uchádzača:
                          Zákon o obecnom zriadení - výňatok
 
                                      § 18a
 
... (3) ... 
Ďalšie podrobnosti o spôsobe a vykonaní
voľby hlavného kontrolóra a
náležitosti prihlášky
ustanoví obec uznesením. ...
Pozn.: Výraz „ustanoví obec uznesením" považujem za zrejmé štylistické nedopatrenie a odporúčam ho aplikovať tak, že sa tým rozumie „ uznesenie obecného zastupiteľstva
Obecné zastupiteľstvo teda môže uznesením rozhodnúť o podrobnostiach o spôsobe vykonania voľby hlavného kontrolóra a ustanoviť náležitosti prihlášky. (Pritom, prirodzene, nesmie vybočiť z takých ustanovení zákona, ktoré nepripúšťajú odchýlku od zákonnej úpravy.) Využitie tejto pôsobnosti obecného zastupiteľstva je veľmi užitočným preventívnym prostriedkom a podmienkou plynulosti celého priebehu vyhlásenia aj vykonania voľby hlavného kontrolóra. Opakované skúsenosti z praxe potvrdzujú, že ak, naopak, takéto uznesenie nejestvuje, je neskôr veľmi zložité, alebo bez osobitného rozhodnutia obecného zastupiteľstva priam nemožné riešiť mnoho predvídateľných praktických otázok. Konkrétne príklady sú uvedené nižšie.
Ak teda v konkrétnej samospráve existuje uznesenie obecného zastupiteľstva, ktoré napĺňa túto pôsobnosť, treba ho aplikovať v praxi ako pravidlá, ktoré sú prijaté na základe zákona a sú pre spôsob voľby a náležitosti prihlášky záväzné. Súčasne však treba upozorniť, že aplikácia zákonných pravidiel a pravidiel stanovených v uznesení obecného zastupiteľstva je diferencovaná (podrobnosti sú uvedené nižšie pod nadpisom „Príprava voľby hlavného kontrolóra").
Vyhlásenie voľby hlavného kontrolóra
Zákon o obecnom zriadení upravuje pravidlá pre vyhlásenie voľby hlavného kontrolóra v § 18a ods. 2 a 4:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok 
 
§ 18a
 
... (2) Deň konania voľby hlavného kontrolóra vyhlási obecné zastupiteľstvo 
na úradnej tabuli a spôsobom v mieste obvyklým najmenej 40 dní pred dňom 
konania voľby tak, aby sa voľba vykonala počas posledných 60 dní funkčného 
obdobia doterajšieho hlavného kontrolóra. Kandidát na funkciu hlavného 
kontrolóra musí odovzdať svoju písomnú prihlášku najneskôr 14 dní pred dňom 
konania voľby na obecnom úrade. Súčasťou prihlášky je aj výpis z registra 
trestov nie starší ako tri mesiace a doklad o vzdelaní.
...
 
... (4) Ak výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká spôsobom podľa 
odseku 8 písm. a), b) alebo d), vyhlási zastupiteľstvo nové voľby hlavného 
kontrolóra tak, aby sa konali najneskôr do 60 dní odo dňa skončenia výkonu 
funkcie hlavného kontrolóra.
Komentár:
-
Všetky uvedené časové ohraničenia (najmenej 40 dní, posledných 60 dní a najneskôr 14 dní v ods. 2 a najneskôr do 60 dní v ods. 4) treba vnímať ako zákonné podmienky, ktorých nesplnením by mohla byť zákonnosť voľby vážne spochybnená; v tomto prípade neplatí, že by obecné zastupiteľstvo mohlo tieto otázky upraviť inak (podľa ods. 3 citovaného vyššie), pretože by inou úpravou vybočilo z medzí zákonom určených pravidiel.
-
Obdobne je oneskorené podanie prihlášky potrebné vnímať ako nesplnenie zákonom stanovenej podmienky. Preto je oneskorené odovzdanie prihlášky správne vnímať ako dôvod na jej vyradenie pre porušenie zákonom stanovenej povinnosti.
-
Lehota 60 dní v ods. 4 sa týka len prípadov, ak výkon funkcie hlavného kontrolóra zanikol vzdaním sa funkcie, odvolaním z funkcie alebo smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
-
Podľa dikcie zákona vyhlasuje voľbu hlavného kontrolóra obecné zastupiteľstvo; keďže súčasne platí, že obecné zastupiteľstvo nie je orgánom, ktorý vystupuje navonok, je potrebné, aby o vyhlásení voľby existovalo uznesenie obecného zastupiteľstva,