Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Verejné obstarávanie podprahových zákaziek a zákaziek s nízkymi hodnotami (II.)

Dátum:

Verejné obstarávanie podprahových zákaziek a zákaziek s nízkymi hodnotami (II.)
(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
V prvej časti príspevku sme sa venovali verejnému obstarávaniu vo všeobecnosti, zadefinovali sme si, čo je verejné obstarávanie, čo je zákazka, aké sú princípy verejného obstarávania a aké základné povinnosti má verejný obstarávateľ, ktorým je obec a jej rozpočtové a príspevkové organizácie, v procese verejného obstarávania. V pokračovaní tohto príspevku sa budem venovať pravidlám zadávania podprahových zákaziek a zákaziek s nízkymi hodnotami.
Zadávanie podprahových zákaziek
Zadávanie podprahových zákaziek je upravené
v § 99 až § 101 zákona o verejnom obstarávaní.
Okrem týchto ustanovení je verejný obstarávateľ pri zadávaní podprahových zákaziek povinný postupovať aj podľa
úvodných ustanovení obsiahnutých v prvej časti zákona o verejnom obstarávaní a podľa ustanovený na ktoré odkazujú § 99 a § 100.
Ide o ustanovenia § 26 až § 30, § 33 až § 35, § 40 až § 43, § 45, § 58 a § 59 ods. 3 tohto zákona.
• určiť predpokladanú hodnotu zákazky podľa podmienok platných v deň uverejnenia výzvy na predkladanie ponúk,
• uviesť v súťažných podkladoch obchodné podmienky a podrobný opis predmetu zákazky podľa § 34 zákona o verejnom obstarávaní,
• uverejniť na svojej internetovej stránke výzvu na predkladanie ponúk; po takomto uverejnení môže poslať predmetnú výzvu najmenej trom vybratým záujemcom,
• poskytnúť vysvetlenie údajov uvedených vo výzve na predkladanie ponúk alebo v súťažných podkladoch bezodkladne, najneskôr do troch pracovných dní od doručenia žiadosti o vysvetlenie, všetkým zainteresovaným záujemcom; záujemca môže požiadať o vysvetlenie najneskôr šesť pracovných dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk,
• určiť lehotu na predkladanie ponúk tak, že zohľadní čas potrebný na vypracovanie ponúk, na vysvetľovanie súťažných podkladov a ponúk a určený spôsob komunikácie,
• určiť lehotu viazanosti ponúk tak, že zohľadní čas potrebný na vyhodnotenie ponúk a uzavretie zmluvy s úspešným uchádzačom,
• vyžadovať na preukázanie splnenia podmienok účasti podľa § 26 zákona najmä doklad o oprávnení dodávať tovar, uskutočňovať stavebné práce alebo poskytovať službu, prípadne ďalšie doklady, ktorými sa preukazuje finančné a ekonomické postavenie a technická alebo odborná spôsobilosť uchádzača podľa § 27 až § 30 zákona o verejnom obstarávaní,
• posúdiť splnenie podmienok účasti podľa § 33 cit. zákona a v súlade s výzvou na predkladanie ponúk,
• otvárať ponuky na mieste a v čase uvedenom vo výzve na predkladanie ponúk podľa § 41 cit. zákona,
• využiť možnosť zriadiť komisiu na vyhodnotenie ponúk a pri jej zriaďovaní postupovať podľa § 40 cit. zákona,
• postupovať pri vyhodnocovaní ponúk podľa § 42 zákona o verejnom obstarávaní a podľa kritérií uvedených vo výzve na predkladanie ponúk podľa § 35 tohto zákona,
• uzavrieť zmluvu podľa § 45 cit. zákona s úspešným uchádzačom a ostatným uchádzačom oznámiť, že neuspeli s uvedením dôvodu a identifikáciou úspešného uchádzača,
• ak verejný obstarávateľ zruší použitý postup zadávania zákazky, upovedomiť o tom všetkých uchádzačov s uvedením dôvodu a oznámiť postup, ktorý použije pri zadávaní zákazky na pôvodný predmet zákazky.
Zdôrazňujem, že verejný obstarávateľ má povinnosť výzvu na predkladanie ponúk uverejniť na svojej internetovej stránke, po jej uverejnení ju môže poslať najmenej trom vybratým záujemcom. Vo výzve na predkladanie ponúk verejný obstarávateľ môže vyhradiť právo účasti len záujemcom, ktorí majú štatút chránenej dielne alebo chráneného pracoviska.
Pri zadávaní podprahovej zákazky môže verejný obstarávateľ použiť aj elektronickú aukciu podľa § 43 zákona o verejnom obstarávaní.
Osobitný postup pri zadávaní podprahových zákaziek — rokovanie verejného obstarávateľa s vybratými záujemcami (§ 100 ods. 1 až 3)
V praxi sa môžu vyskytnúť špecifické mimoriadne prípady, keď je nutné obstarať zákazky v čo najkratšom čase z dôvodu časovej tiesne spôsobenej napríklad haváriou a pod. V tomto prípade má verejný obstarávateľ možnosť zvoliť osobitný postup pri zadávaní podprahových zákaziek - rokovacie konanie bez zverejnenia. Osobitosť, a tým aj ojedinelosť a výnimočnosť tohto postupu, by mala byť zo strany verejného obstarávateľa zachovaná predovšetkým z dôvodu, že ide z jeho strany o neverejné a nesúťažné určenie najvýhodnejšieho dodávateľa. Legislatívne je táto osobitosť zabezpečená tak, že rokovacie konanie bez zverejnenia môže verejný obstarávateľ použiť len vtedy, ak je splnená aspoň jedna zo zákonných podmienok uvedených v § 58 zákona o verejnom obstarávaní, napr., že:
• V predchádzajúcej verejnej súťaži alebo v užšej súťaži nebola predložená ani jedna ponuka, alebo ani jedna z predložených ponúk nevyhovovala požiadavkám určeným verejným obstarávateľom na predmet zákazky, alebo nebola predložená žiadna žiadosť o účasť v predchádzajúcej verejnej súťaži alebo v užšej súťaži, za predpokladu, že pôvodné podmienky zadávania zákazky sa podstatne nezmenia.
• Tovar, stavebné práce alebo služby z technických dôvodov, umeleckých dôvodov alebo z dôvodov vyplývajúcich z výhradných práv môže poskytnúť len určitý dodávateľ.
• Zákazka na dodanie tovaru na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služby sa zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať, a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno uskutočniť verejnú súťaž, užšiu súťaž, ani rokovacie konanie so zverejnením. Za mimoriadnu udalosť sa považuje najmä živelná pohroma, havária alebo situácia bezprostredne ohrozujúca život alebo zdravie ľudí alebo životné prostredie. Ďalšie súvisiace zákazky sa zadávajú postupmi verejného obstarávania s využitím zrýchlených postupov, ak je to možné.
Len v tých prípadoch, keď verejný obstarávateľ spĺňa aspoň jednu zo zákonných podmienok uvedených v § 58 cit. zákona, je oprávnený vyzvať na rokovanie jedného alebo viacerých vybratých záujemcov, s ktorými rokuje o podmienkach zmluvy, najmä o technických, administratívnych a finančných podmienkach.
Verejný obstarávateľ môže požiadať záujemcov o predloženie dokladov preukazujúcich
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.