Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva

Dátum:

Ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva
Téma ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva je aktuálna nielen z toho dôvodu, že sa v roku 2010 konali komunálne voľby. Ďalším nemenej významným dôvodom je totiž fakt, že ostatná novela zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) vniesla do tejto základnej právnej úpravy niekoľko podstatných zmien, ktoré spôsobujú, že pri ustanovujúcom zasadnutí obecného zastupiteľstva po voľbách v roku 2010 nemôžeme zopakovať postup, ktorý samosprávy uplatňovali po voľbách v roku 2006. V tomto článku sa preto budem venovať nielen podrobnejšiemu pohľadu na tému ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva, no súčasne budem upozorňovať na prvky, ktoré sú v dôsledku tejto novelizácie odlišné. Súčasne je cieľom článku upozorniť na časté nedorozumenia a chyby, ktoré sú v praxi, žiaľ, pomerne hlboko zakorenené.
Pramene a východiskové skutočnosti
Úprava v zákone o obecnom zriadení
Zákon o obecnom zriadení sa venuje téme ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva priamo len v § 12 ods. 1 a 3. Táto právna úprava zabezpečuje zvolanie ustanovujúceho zasadnutia, prípadne termín jeho konania, ak starosta ustanovujúce zasadnutie v zákonnom termíne nezvolá (podrobnejšie v ďalších častiach článku).
Nepriamo sa ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva dotýka oveľa viac ustanovení zákona o obecnom zriadení (upravujúcich napr. funkčné obdobie starostu a poslancov obecného zastupiteľstva, znenie sľubu, tvorbu orgánov obecnej samosprávy a pod.).
Metodické usmernenie a rokovací poriadok
O niečo konkrétnejšiu oporu pre prípravu a uskutočnenie ustanovujúceho zasadnutia predstavuje Metodický návod Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. SVS-0KMVS2-2010/025897 zo 16. novembra 2010 pre obce na zabezpečenie ustanovujúcich zasadnutí obecných zastupiteľstiev (ďalej len „metodický návod"). Tento prameň je k dispozícii na internetovej stránke „http://www.minv.sk/?metodicke-usmernenia". Vzhľadom na to, že metodický návod je pomerne rozsiahly a voľne dostupný dokument, odkazujem na jeho znenie a, prirodzene, nepreberám celý jeho obsah do tohto článku.
K tejto informácii treba pripojiť nasledovné upozornenia a odporúčania: Aktuálny metodický návod je prameňom, ktorý bol vytvorený len pred relatívne krátkym časom. Súčasne bol na rovnakej internetovej adrese ako doposiaľ, ešte aj v čase prípravy tohto článku, dostupný rovnomenný návod z roku 2006, ktorý je aktuálne vydaným návodom zrušený. Metodický návod z roku 2006 má však z dnešného pohľadu naozaj viacero nedostatkov, preto treba dať pozor, aby sa ním samosprávy nedopatrením neriadili.
Oproti verzii z roku 2006 obsahuje aktuálny metodický návod niekoľko veľmi podstatných vylepšení (napr. neponúka len jedno uznesenie na záver zasadnutia, čo je prístup, ktorý odporuje priebehu rokovania, jednotlivým uskutočneným hlasovaniam a v konečnom dôsledku teda aj § 12 ods. 7 zákona o obecnom zriadení). Preto je možné sa oň oprieť vo väčšine jeho obsahu. Zároveň metodický návod - z pochopiteľných dôvodov - nezahrňuje všetky drobné detaily postupu (neobsahuje napríklad vzory alebo upozornenie na uznesenia vo všetkých rozhodovacích krokoch, o ktorých bude obecné zastupiteľstvo hlasovať a pod.; podrobnosti uvádzam v ďalšom texte).
Rokovacie poriadky obecných zastupiteľstiev v mnohých samosprávach majú o ustanovujúcom zasadnutí obecného zastupiteľstva vlastnú úpravu, ktorá nadväzuje na § 12 ods. 12 zákona o obecnom zriadení. V záujme komplexnosti prístupu k preberanej téme je vhodné upozorniť aspoň na najčastejšie úskalia rokovacích poriadkov:
• Rokovací poriadok je často nie celkom docenená norma, pritom však (práve v spojení s § 12 ods. 12 zákona o obecnom zriadení) tvorí základný procesný rámec pre prípravu zasadnutí obecného zastupiteľstva a priebeh jeho rokovania; dobrý rokovací poriadok je pomôckou a oporou efektívneho postupu, naopak - nedôsledne pripravený (alebo mechanicky odkopírovaný) rokovací poriadok spôsobuje nejasnosti, nedorozumenia a konflikty.
• Rokovacie poriadky rôznych samospráv, ale aj rôznych obecných zastupiteľstiev, v rovnakej samospráve (práve pri výmene osôb po voľbách) sa môžu dosť podstatne líšiť podľa toho, či poslaneckému zboru viac vyhovuje prístup založený na úprave čo najväčšieho počtu podrobností, alebo či uprednostňuje menší počet pravidiel principiálneho charakteru a naň má naviazané pružné mechanizmy procesného rozhodovania
ad hoc
.
Oba uvedené - hoci úplne protikladné - prístupy budú vhodné alebo nevhodné len podľa jediného kritéria: podľa toho, aký typ prístupu a normy konkrétnemu poslaneckému zboru vyhovuje, prípadne aký typ procesných problémov sa v praxi rokovaní daného zastupiteľstva vyskytuje natoľko frekventovane, aby bolo efektívne venovať mu pozornosť a upraviť ho vlastnými pravidlami.
Metodický návod môže byť cennou inšpiráciou pre rokovací poriadok, resp. jeho pravidlá o ustanovujúcom zasadnutí obecného zastupiteľstva. Ako optimálne sa javí využiť metodický návod prenesením vhodného výberu odporúčaných pravidiel do vlastného rokovacieho poriadku, pričom je potrebné:
• jednak doladiť v súlade s potrebami danej samosprávy postup prípravy a priebehu ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva do podrobností (§ 12 ods. 12 zákona o obecnom zriadení),
• a tiež systematicky usporiadať vzťah pravidiel o ustanovujúcom zasadnutí obecného zastupiteľstva k ostatným pra
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.