Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Úpravy v kompetenčných vzťahoch starostu obce a obecného zastupiteľstva

Dátum:

Úpravy v kompetenčných vzťahoch starostu obce a obecného zastupiteľstva
Mgr. Bc.
Juraj
Říha
Orgánmi obce sú podľa § 10 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") obecné zastupiteľstvo a starosta obce. Oba orgány sú podľa účinnej právnej úpravy volebného systému volené priamo obyvateľmi obce, pričom postavenie oboch orgánov je rovnocenné. Z tohto dôvodu treba hneď v úvode článku odmietnuť „ukladacie" časti uznesení obecného zastupiteľstva, ktorými obecné zastupiteľstvo ukladá výkon určitých úloh starostovi obce. Stáva sa dokonca aj to, že obecné zastupiteľstvo vyhodnocuje plnenie týchto uznesení ako porušovanie povinností zo strany starostu obce. Obecné zastupiteľstvo, vychádzajúc z princípu vzájomnej rovnosti oboch orgánov obce, je oprávnené starostovi obce výkon určitých úloh len odporučiť.
Otázne je to, do akej miery možno definovať medzi starostom obce a obecným zastupiteľstvom aj vzájomnú nezávislosť. Oba orgány vykonávajú zákonom upravené právomoci osobitne, pričom v mnohých otázkach spolurozhodujú. Spolurozhodovanie sa prejavuje napríklad tzv. ingerenciou obecného zastupiteľstva v oblasti hospodárenia s majetkom obce
(Pozri: Súkromnoprávne úkony obce a vplyv obecného zastupiteľstva. In: Právo pre ROPO a OBCE v praxi. Bratislava: Iura Edition, 2012, roč. 5, č. 4, ISSN 1337-7523.), oblasti normotvorby (Pozri: Niekoľko poznámok k normotvornej činnosti obcí. In: Právo pre ROPO a OBCE v praxi. Bratislava: Iura Edition, 2012, roč. 5, č. 5, str. 12 - 17. ISSN 1337-7523.),
vymenovávania a odmeňovania niektorých odborných zamestnancov obce. Z tohto pohľadu je možné konštatovať, že síce si oba orgány zachovávajú rovnocenné postavenie, vzhľadom na právne vzťahy, do ktorých oba orgány vstupujú, je ich postavenie vzájomne závislé. To predurčuje v praktickej rovine nutnosť dosiahnuť
konsenzus v rozhodovaní.
Práve konsenzus v rozhodovaní nebolo možné dosiahnuť v niektorých obciach, kde v dôsledku povolebného usporiadania obecného zastupiteľstva dochádzalo k vzájomnému blokovaniu rozhodnutí medzi obecným zastupiteľstvom a starostom obce napríklad v otázke zmien v organizačnej štruktúre obecného úradu, voľbe zástupcu starostu obce, prípadne došlo k úplnému znefunkčneniu samotného rokovania obecného zastupiteľstva.
Na uvedenú situáciu reagoval zákonodarca prijatím novely zákona o obecnom zriadení, ktorá vyšla v Zbierke zákonov pod č. 102/2010 Z.z. (ďalej len „novela") s účinnosťou od 1. apríla 2010. Jej cieľom bolo zmeniť usporiadanie vzájomných práv a povinností týchto dvoch orgánov obce tak, aby vytvoril nový systém vzájomných bŕzd, tzv. zákonných poistiek v ich vzájomnom vzťahu.
Od účinnosti tejto novely starosta obce rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené priamo obecnému zastupiteľstvu. Výhradná pôsobnosť obecného zastupiteľstva zostáva aj naďalej vymedzená v § 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení, a jej zvládnutie je dôležité z hľadiska pochopenia množiny právnych vzťahov a postavenia obecného zastupiteľstva voči starostovi obce, ktorý je zo zákona aj naďalej najvyšším výkonným orgánom obce, pričom v majetkoprávnych a pracovnoprávnych vzťahoch zostáva štatutárnym orgánom.
Za významnú zmenu z toho času možno hodnotiť práve odňatie právomoci obecného zastupiteľstva schvaľovať organizačnú štruktúru obecného úradu a zmenu v spôsobe vymenovávania zástupcu starostu obce.
Kompetenčné vzťahy medzi orgánmi obce
K stretu kompetenčných vzťahov medzi starostom obce a obecným zastupiteľstvom dochádza najčastejšie v oblasti rokovania obecného zastupiteľstva, rozhodovania obecného zastupiteľstva s možnosťou starostu využiť sistačné právo, personálnej oblasti, oblasti odmeňovania, oblasti ochrany verejného záujmu, oblasti odvolania starostu obce, oblasti finančného hospodárenia a hospodárenia s majetkom obce. Ak by sme mali tieto vzájomné vzťahy, kde dochádza k stretu právomoci obecného zastupiteľstva a starostu obce, zatriediť s konkrétnymi oprávneniami, vznikol by zhruba nasledujúci systém vzájomných práv:
1.
Oblasť rokovania obecného zastupiteľstva,
ktorá zahŕňa:
a)
zvolávanie zasadnutia a jeho vedenie (starosta obce, zástupca starostu, eventuálne poverený poslanec),
b)
prípravu a zverejňovanie návrhu programu rokovania (starosta obce),
c)
podávanie interpelácií a návrhov, rovnako tak návrhov na doplnenie programu (poslanec obecného zastupiteľstva),
2.
Oblasť rozhodovania obecného zastupiteľstva,
ktorá zahŕňa:
a)
výhradnú právomoc obecného zastupiteľstva v otázkach napríklad schvaľovania rozpočtu obce, územného plánu obce či záverečného účtu obce, určovania náležitostí miestnej dane, uznášania sa na všeobecne záväzných nariadeniach obce, pričom starostovi zostáva zachované sistačné právo starostu - právo pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva,
b)
právomoc obecného zastupiteľstva rozhodovať o otázkach vzájomnou kooperáciou pri tvorbe rozhodnutí so starostom obce, pričom tu môžeme zaradiť napríklad oblasť súkromnoprávnych úkonov obchodnoprávnej, občianskoprávnej povahy v rozsahu uzatvárania napríklad zmlúv o prevode vlastníctva, dlhodobých prenájmoch,
c)
právomoc obecného zastupiteľstva rozhodovať s istými špecifikami, ktoré vyplývajú z postavenia starostu obce ako výkonného orgánu obce, pričom sa ako v predchádzajúcom prípade vychádza z princípu, že rozhodnutia majú byť vecou vzájomnej kooperácie a konsenzu, nie monokratickým rozhodnutím jedného či druhého orgánu, a to napríklad v týchto otázkach:
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.