Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Sťažnosti vo verejnej správe

Dátum:

Sťažnosti vo verejnej správe
Ing.
Oxana
Hospodárova
Právny poriadok na Slovensku zakotvuje viaceré právne prostriedky, ktoré slúžia na ochranu súkromných osôb pred nezákonnosťou vo verejnej správe.
K týmto právnym prostriedkom ochrany práv osôb patrí:
-
právo podávať petície,
-
právo podávať sťažnosti,
-
právo podávať podnety (orgánu štátnej správy, kontrolnému orgánu, prokurátorovi, verejnému ochrancovi práv).
V Ústave Slovenskej republiky v druhej hlave Základné práva a slobody v Čl. 27 je okrem iného zakotvené, že:
"Každý má právo sám alebo s inými obracať sa vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu na štátne orgány a orgány územnej samosprávy so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami."
Sťažnosti sú právne upravené zákonom č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov.
Zmeny týkajúce sťažností boli prijaté v troch zákonoch, ktorými sú:
-
účinnosťou od 1.11.2012 zákon č. 289/2012 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 275/2006 Z.z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony; týmto zákonom sa doplnila najmä možnosť podávať sťažnosti elektronickou poštou a podpisovanie zaručeným elektronickým podpisom,
-
s účinnosťou od 1.1.2016 zákon č. 386/2015 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z.z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v znení zákona č. 289/2012 Z.z.,
-
s účinnosťou od 1.7.2016 zákon č. 125/2016 Z.z. o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý upravuje poznámky pod čiarou "Občiansky súdny poriadok" nahrádza citáciou "Správny súdny poriadok".
Sťažnosť je jeden z právnych prostriedkov ochrany fyzických a právnických osôb pred nezákonnosťou vo verejnej správe (ďalej len "VS"). Toto právo právnických a fyzických osôb na podávanie sťažnosti je upravené práve v zákone č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o sťažnostiach") a v osobitných zákonoch.
Je dôležité si ale uvedomiť, že špeciálna úprava obsiahnutá v osobitných zákonoch má prednosť pred úpravou všeobecnou, ktorou je zákon o sťažnostiach. Rozsah a obsah osobitnej regulácie práva osôb podávať sťažnosť vykonávateľovi verejnej správy sú v osobitných zákonoch upravené rôznym spôsobom, napr. § 3 ods. 2 písm. d) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. obsahuje právo obyvateľa obce obracať sa so svojimi podnetmi a sťažnosťami na orgány obce.
Právne prostriedky slúžia na ochranu:
-
subjektívnych
práv osôb, t.j. na ochranu ich práv a právom chránených záujmov, k ohrozeniu alebo k porušeniu ktorých došlo v rámci výkonu VS (napr. sťažnosť), alebo
-
verejného alebo iného spoločného záujmu,
ku ktorému došlo v rámci výkonu (napr. petícia).
Právny prostriedok pritom môže
smerovať proti:
-
nezákonnému (nesprávnemu) rozhodnutiu orgánu VS,
-
nezákonnému (nesprávnemu) postupu orgánu VS (spočívajúcemu v jeho nezákonnom aktívnom alebo pasívnom správaní).
Právo právnických a fyzických osôb na podávanie sťažnosti vykonávateľom VS, ktorým sa môžu domôcť ochrany pred nezákonnými rozhodnutiami a postupmi orgánov VS, je upravené:
-
v zákone o sťažnostiach,
-
v osobitných zákonoch.
Kto postupuje podľa zákona o sťažnostiach
1.
Orgány VS:
a) orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
b) orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
c) osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach iných osôb.
2.
Iné orgány Slovenskej republiky, ak osobitný predpis neustanovuje inak,
napr. zákon č. 39/1993 Z.z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v z. n. p., zákon č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v z. n. p.
Čo je a co nie sťažnosť
Sťažnosť je podanie
fyzickej/právnickej osoby (ďalej len "sťažovateľ"), ktorým:
a)
sa
domáha ochrany
svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len "činnosť") orgánu VS,
b)
poukazuje na konkrétne nedostatky,
najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu VS.
Sťažnosťou nie je podanie,
ktoré:
a)
má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu, a
nie je v ňom jednoznačne vyjadrené, ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba domáha,
b)
poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu VS,
ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené iným právnym predpisom,
c)
je sťažnosťou
podľa osobitného predpisu, alebo
d)
smeruje
proti rozhodnutiu orgánu
VS vydanému v konaní podľa iného právneho predpisu.
Sťažnosťou nie je ani podanie:
a)
orgánu VS, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu VS,
b)
osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.
Postup orgánu VS, v prípade, ak nejde o sťažnosť:
1.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.