Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Štátny rozpočet na rok 2012

Dátum:

Štátny rozpočet na rok 2012
Súčasná rozpočtová politika na Slovensku je súčasťou finančnej politiky vlády, ktorej hlavným cieľom je zabezpečiť stabilizáciu ekonomického vývoja spoločnosti. Vláda prostredníctvom hlavného nástroja rozpočtovej politiky – štátneho rozpočtu sa snaží účinne ovplyvňovať rovnovážny rast národného hospodárstva, optimálnu tvorbu a rozdeľovanie národného dôchodku, ako aj zabezpečovať finančnú rovnováhu štátu a stabilitu meny.
Predmetom rozpočtovej politiky je sledovať vývoj príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu, starostlivosť o jeho rovnováhu a spôsoby krytia deficitu alebo použitia jeho prebytkov z hľadiska vplyvu na chod národného hospodárstva.
Opatrenia rozpočtovej sústavy sa zameriavajú na splnenie úloh v oblasti efektívnosti na domácom aj zahraničnom trhu.
Rozpočtová sústava je sústava verejných rozpočtov, ktorá je základným nástrojom verejných financií. Štruktúra verejných rozpočtov je závislá od správneho usporiadania štátu.
Štátny rozpočet ako ekonomická kategória
Vo všeobecnom chápaní sa hovorí o štátnom rozpočte ako o finančnej bilancii na príslušnom stupni verejnej vlády, ktorá má zabezpečiť potreby verejnej ekonomiky a ciele rozpočtovej politiky. Štát pomocou systému nástrojov zasahuje do ekonomiky tým, že prostredníctvom príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu sa snaží dosahovať makroekonomickú stabilitu krajiny.
Štátny rozpočet
je nástrojom rozdeľovania národného dôchodku, štátnych zásahov do reprodukčného procesu a prostriedkom na uskutočňovanie vonkajšej hospodárskej a politickej expanzie.
Štátny rozpočet:
- z hľadiska fondového chápania je
centralizovaným peňažným fondom,
ktorý je vytváraný a používaný na princípe nenávratnosti, neekvivalencie a nedobrovoľnosti, pričom využíva nenávratné príjmy a výdavky a hospodárenie peňažného fondu spravidla končí saldom,
- z hľadiska účtovníctva je
bilanciou príjmov a výdavkov štátu
, kde hlavným zdrojom príjmov sú dane ako povinné platby do štátneho rozpočtu, ktoré odvádzajú ekonomické subjekty (firmy, domácnosti...),výdavky štátneho rozpočtu sú určené na udržiavanie štátnej správy, odvetví národného hospodárstva a pod.,
- z hľadiska plánovania je
finančným plánom
, pretože plánuje na rozpočtové obdobie tvorbu, prerozdeľovanie a využívanie rozpočtových finančných prostriedkov, zostavuje sa na jedno rozpočtové obdobie,
- z hľadiska politiky je
nástrojom verejnej politiky
, nakoľko zabezpečuje redistribúciu príjmov v reprodukčnom procese, štát využíva rozpočtové prostriedky na ovplyvňovanie investícií, urýchľovanie ekonomického rastu, stimulovanie rozvoja vybraných odvetví a podobne.
Rozpočtovníctvo
(budgeting)
je zostavovanie rozpočtov
– t.j. predpokladaných úloh alebo len odhadov budúcich stavov hospodárskych prostriedkov, výdavkov, príjmov, nákladov, výnosov, výsledku hospodárenia a pod.,
a to vždy v peňažnom vyjadrení.
Funkcie štátneho rozpočtu
1. Alokačná funkcia
– spočíva v zabezpečovaní verejných statkov, znamená to proces, ktorým sa celkové použitie zdrojov rozdeľuje medzi produkciu súkromných a verejných statkov. Spoločenské prostredie ovplyvňuje preferencie spotreby jednotlivcov, ktorí si volia medzi verejným a súkromným statkom. Trhový mechanizmus zabezpečuje súkromné statky, je signálnym systémom, kde sa výrobca pri svojom rozhodovaní riadi dopytom spotrebiteľa. Otázku verejných statkov rieši štát, ktorý rozhoduje o type a kvalite verejného statku, o jeho cene, ako aj o úžitku verejného statku pre celú spoločnosť.
2. Redistribučná funkcia
– súvisí s potrebou štátnych zásahov do procesu rozdeľovania dôchodkov, ktoré závisí od toho, aké výrobné faktory spoločnosť vlastní a od cien, za ktoré sa na trhoch predajú. Cieľom distribučnej politiky štátu je znižovať dôchodkové a sociálne nerovnosti spoločnosti uplatňovaním daňovej, dotačnej a subvenčnej politiky.
Konkrétne sa prejavuje redistribučná funkcia v podobe transferových platieb – prídavky na deti, štipendiá, podpora v nezamestnanosti, rôzne formy sociálnej výpomoci a pod.
3. Stabilizačná funkcia
– spočíva v ovplyvňovaní makroekonomického výkonu ekonomiky hrubého domáceho produktu a z neho odvodených ukazovateľov.
Rozpočtový proces a rozpočtové provizórium
Rozpočtový proces zahŕňa dlhšie obdobie, než je rozpočtové, spravidla 1,5 až
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.