Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra

Dátum:

Špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Ing.
Ingrid
Veverková
V príspevku sa vrátime k pravidlám kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra. Podľa ust. § 18e zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") hlavný kontrolór pri výkone kontrolnej činnosti postupuje podľa pravidiel ustanovených osobitným zákonom, ktorým je zákon č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole"). Vzhľadom na špecifiká v kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra zákon o obecnom zriadení zakotvuje oprávnenie obce, aby si ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti upravila uznesením (kompetentným orgánom na jeho schválenie bude obecné zastupiteľstvo).
Zákon o obecnom zriadení teda priamo neupravuje pravidlá kontrolnej činnosti, ale odkazuje na použitie základných pravidiel následnej finančnej kontroly podľa zákona o finančnej kontrole. Tieto pravidlá sú upravené podrobne v § 13 až § 25 cit. zákona, podľa ktorých bude postupovať hlavný kontrolór pri výkone kontrolnej činnosti. Cit. zákonné ustanovenia podrobne upravujú práva a povinnosti hlavného kontrolóra, resp. zamestnancov útvaru hlavného kontrolóra pri výkone kontrolnej činnosti, práva a povinnosti kontrolovaného subjektu (orgánu, zamestnanca), povinnosti tretej osoby, postup pri výkone kontroly, spôsob ukončenia kontroly, vyvodenie opatrení a zodpovednosti za prípadne zistené nedostatky. Pritom vždy pôjde len o primerané použitie pravidiel, nebude možné použiť striktne túto právnu úpravu, vzhľadom na rozdielne právne postavenie hlavného kontrolóra (ktorý je orgánom obecného zastupiteľstva a starostu obce) od iných kontrolných orgánov vo verejnej správe.
Práve z uvedeného dôvodu je v zákone o obecnom zriadení daná možnosť ustanoviť uznesením ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti. Ide o podrobnosti, ktoré vyplývajú jednak z rozdielneho právneho postavenia hlavného kontrolóra, jednak zo špecifík kontrolnej činnosti hlavných kontrolórov miest a obcí.
V minulom príspevku sme riešili tie špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra, ktoré nie sú obsiahnuté v zákone o finančnej kontrole, ale ktoré sú vymedzené v zákone o obecnom zriadení, konkrétne vo vymedzení obsahu a rozsahu kontrolnej činnosti, vymedzení pôsobnosti kontrolného orgánu a kontrolovaného subjektu, ich práv a povinností. Odporúčali sme, aby si obce tieto špecifiká kontrolnej činnosti upravili na svoje podmienky práve v pravidlách kontrolnej činnosti.
Rovnako odborníci, ktorí sa venujú problematike postavenia hlavného kontrolóra (Hofman, M. a Tekeli, J.) zastávajú názor, že je nevyhnutné znenie príslušných ustanovení zákona o finančnej kontrole (§ 13 až § 26) prispôsobiť na podmienky územnej samosprávy z dôvodu, že samotný zákonný text pri výkone kontrolnej činnosti hlavným kontrolórom vyvoláva značné interpretačné a názorové rozdiely.
V tomto príspevku sa zameriame na nové skutočnosti, ktoré sú tak často diskutované v odbornej verejnosti.
Hlavný kontrolór ako kontrolný orgán
V poslednom období sa stretávam s názormi, že hlavný kontrolór nie je na obci kontrolným orgánom, a už vôbec nie je vedúcim kontrolného orgánu, ale že kontrolným orgánom je obec a vedúcim kontrolného orgánu je starosta obce. Tieto názory sa opierajú o definíciu kontrolného orgánu v zákone o finančnej kontrole a o fakt, že hlavný kontrolór obce nie je orgánom obce.
S týmito názormi sa nemôžem stotožniť a pri mojej argumentácii okrem citácií iných autorov, ktorí sa venujú problematike postavenia hlavného kontrolóra v podmienkach územnej samosprávy, použijem práve vymedzenie pojmov v zákone o finančnej kontrole, t.j. definíciu kontrolného orgánu, kontrolovaného subjektu, ako aj definíciu orgánu verejnej správy.
Podľa § 2 ods. 2 písm. e) zákona o finančnej kontrole, na účely cit. zákona sa
kontrolným orgánom
rozumie orgán verejnej správy, ktorý vykonáva následnú finančnú kontrolu. Podľa § 2 ods. 2 písm. c) zákona o finančnej kontrole, na účely cit. zákona sa orgánom verejnej správy rozumie subjekt sektora verejnej správy podľa osobitného predpisu a právnická osoba, prostredníctvom ktorej sa posyktujú prostriedky Európskej únie; osobitným predpisom na ktorý sa odkazuje je § 3 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z.z."). Podľa cit. ustanovenia subjektami verejnej správy sú právnické osoby zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR podľa osobitného predpisu a zaradené vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európ
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.