Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Prípady hodné osobitného zreteľa pri nakladaní s majetkom obcí

Dátum:

Prípady hodné osobitného zreteľa pri nakladaní s majetkom obcí
S účinnosťou od 1.7.2009 bol zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“) novelizovaný zákonom č. 258/2009 Z.z. (ďalej len „novela“), čím sa podstatne zmenila situácia v možnostiach legitímneho nakladania s majetkom obcí. Komplexnejšiemu rozboru tejto problematiky som sa už venoval v predchádzajúcich číslach časopisu, no v praxi je naďalej pomerne veľa nejasností o postupe v tzv. prípadoch hodných osobitného zreteľa. Zameriam sa preto na podrobnejšie preskúmanie tejto časti uvedenej novely a na vznikajúce aplikačné problémy. Tento článok nadväzuje na predchádzajúci komplexný rozbor novely, ale neopakuje už jeho obsah, len spresňuje alebo prehlbuje popis čiastkových otázok, ktoré súvisia s nakladaním s majetkom obcí v prípadoch hodných osobitného zreteľa.
Podľa opakujúcich sa dopytov a pripomienok zo strany obecných samospráv je potrebné bližšie objasniť:
• charakter oprávnenia obecného zastupiteľstva pri tomto špecifickom rozhodovaní,
• výkladový rámec, v ktorom sa má nakladanie s majetkom pohybovať,
• podmienky, za ktorých sa má táto osobitná výnimka z pravidiel zavedených novelou uplatňovať,
• otázky pôsobnosti a procesu uplatnenia,
• vybrané súvisiace otázky.
Charakter oprávnenia obecného zastupiteľstva rozhodnúť o prípade hodnom osobitného zreteľa
Predmetom nášho záujmu sú zvýraznené časti § 9a ods. 8 a ods. 9:
                    Zákon o majetku obcí - výňatok 
 
                            
§ 9a
... (8) Ustanovenia odsekov 1 až 7 sa nepoužijú pri prevode majetku obce, a to
a) bytu alebo pozemku podľa osobitného predpisu, b) pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou, c) podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo, d) hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
e) v prípadoch hodných osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov.
(9) Ustanovenia odsekov 1 až 3 a 5 až 7 je obec povinná primerane uplatniť aj pri prenechávaní majetku obce do nájmu,
a to
najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel rovnaké alebo porovnateľné nehnuteľnosti,
okrem a) hnuteľnej veci vo vlastníctve obce, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur, b) nájmu majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom mesiaci, c) prípadov hodných osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov.
Ako vyplýva z kontextu § 9a zákona o majetku obcí, prípad hodný osobitného zreteľa je postavený na rovnakú úroveň ako výnimky, ktoré upravuje samotný zákon. Situácie upravené zákonnými výnimkami sú charakteristické tým, že postup podľa ods. 1 až 7 tohto zákona by v týchto prípadoch:
• buď odporoval zákonu [ods. 8 písm. a)],
• alebo by odporoval oprávnenému záujmu chráneného zákonom [ods. 8, písm. b), c)],
• alebo by bol zreteľne nehospodárny [ods. 8 písm. d), ods. 9 písm. a) a b)].
Tento kontext je nevyhnutné plne doceniť. Novela priniesla sprísnené pravidlá, ktoré preferujú uplatnenie trhových alebo ekonomických aspektov. Iné správanie je postavené na bázu výnimky, má sa teda aplikovať výnimočne a vtedy, ak uplatnenie trhových alebo ekonomických aspektov koliduje s iným, významnejším záujmom obce. V tomto spočíva vecné a kvalitatívne jadro prípadu hodného osobitného zreteľa.
Ako príklad možno uviesť prevod vlastníctva pozemku na výstavbu trafostanice, vďaka ktorej sa zabezpečí zásobovanie časti obce elektrickou energiou alebo prevody vlastníctva malých pozemkov v rámci majetkoprávneho usporiadania nehnuteľností, v prípade ktorých, napríklad z dôvodu nevyhnutného prístupu k nehnuteľnosti, neprichádza do úvahy prevod na iného vlastníka a pod.
Je preto zásadne nesprávne vnímať toto oprávnenie, ako rovnocennú „štvrtú alternatívu“ v nakladaní s majetkom popri možnostiach upravených v § 9a ods. 1 zákona o majetku obcí (obchodná verejná súťaž, dražba alebo priamy predaj za cenu podľa znaleckého posudku). Prípad hodný osobitného zreteľa má nepochybne charakter výnimky z pravidla a má sa teda uplatňovať len vtedy, ak by použitie uvedených novozavedených pravidelných postupov malo viesť k narušeniu alebo k poškodeniu iného významného záujmu obce alebo práv a právom chránených záujmov jej obyvateľov. Popis takýchto okolností v konkrétnych súvislostiach bude súčasne nevyhnutným odôvodnením legitímnosti zvoleného výnimočného postupu.
Výkladový rámec pre nakladanie s majetkom
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.