Pracovnoprávne vzťahy štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou

Vydáno: 27 minút čítania
Pracovnoprávne vzťahy štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou
Vo vnímaní pracovnoprávnych vzťahov štatutárnych orgánov právnických osôb je veľa nedorozumení. Spravidla sa nedoceňuje, že pre rôzne právnické osoby platia rôzne právne pravidlá, pomerne často vznikajú chyby z dezorientácie v pôsobnostiach orgánov obce voči štatutárnemu orgánu obcou zriadenej alebo založenej právnickej osoby, nedoceňuje sa odlišnosť osobitnej úpravy, ktorá za vzťahuje na riaditeľov škôl a školských zariadení a pod. Tento článok má ambíciu objasniť spomínané otázky.
Druhy obcou zriadených a založených právnických osôb
Podmienkou dobrej orientácie vo všetkých nasledujúcich otázkach témy je poznanie, že na rôzne druhy právnických osôb sa vzťahujú rôzne pravidlá. Načrtnime si preto rozlíšenie právnických osôb z aspektu našej témy.
Na účely rozlíšenia rôznych právnych režimov rôznych právnických osôb je potrebné diferencovať medzi nasledovnými právnymi formami:
- rozpočtové a príspevkové organizácie,
- obchodné spoločnosti,
- iné právnické osoby.
Rozpočtové a príspevkové organizácie obce
sú právnické osoby, ktoré obec
zriaďuje
podľa zák. č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Tieto právnické osoby majú najužšie spojenie s obcou ako zriaďovateľom, pretože sú napojené rozpočtom alebo finančnými vzťahmi na rozpočet obce. Obec ako zriaďovateľ má preto na tieto právnické osoby najväčší vplyv a dosah počas celej existencie právnickej osoby, pričom najmä prostredníctvom spomínaných ekonomických nástrojov môže svoj vplyv aj pomerne jednoducho uplatniť. Tieto právnické osoby v pracovnoprávnych vzťahoch v plnom rozsahu podliehajú zákonu č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z.z.“).
Obchodné spoločnosti
sú právnické osoby
založené
podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník”). Ich vzťah k zákonu č. 552/2003 Z.z. závisí od veľkosti podielu majetkovej účasti obce a verejnoprávnych subjektov. Kritická je pritom hranica 67%. Podľa § 1 ods. 2 písm. c) a ods. 3 zákona č. 552/2003 Z.z.:
- ak je
majetková účasť
obce alebo súčet majetkovej účasti štátu, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného celku (ďalej len „verejnoprávne subjekty“)
vyššia ako 67%,
pôjde z pracovnoprávneho hľadiska o zamestnávateľov, na ktorých sa zákon č. 552/2003 Z.z. vzťahuje;
- ak je majetková účasť obce alebo súčet majetkovej účasti verejnoprávnych subjektov
67
% a menej, na pracovnoprávne vzťahy sa zákon č. 552/2003 Z.z. neuplatní. Pracovnoprávne vzťahy v týchto právnických osobách sa v takom prípade budú riadiť ustanoveniami zákona č. 311/2001 Z.z.Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“);
- trochu zvláštna situácia nastane, ak bola pôvodne majetková účasť verejnoprávnych subjektov vyššia ako 67% a prevodom majetkovej účasti poklesla: na to, aby sa uplatnil režim zákona č. 552/2003 Z.z. vtedy nestačí pokles na 67% (ako by nám vyšlo pri negatívnom výklade práve citovaného ustanovenia), ale pokles
pod úroveň 67
% (§ 1 ods.