Pracovnoprávne vzťahy štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej
obcou
Vo vnímaní pracovnoprávnych vzťahov štatutárnych orgánov právnických osôb je veľa
nedorozumení. Spravidla sa nedoceňuje, že pre rôzne právnické osoby platia rôzne právne pravidlá,
pomerne často vznikajú chyby z dezorientácie v pôsobnostiach orgánov obce voči štatutárnemu orgánu
obcou zriadenej alebo založenej právnickej osoby, nedoceňuje sa odlišnosť osobitnej úpravy, ktorá za
vzťahuje na riaditeľov škôl a školských zariadení a pod. Tento článok má ambíciu objasniť spomínané
otázky.
Druhy obcou zriadených a založených právnických osôb
Podmienkou dobrej orientácie vo všetkých nasledujúcich otázkach témy je poznanie, že na rôzne
druhy právnických osôb sa vzťahujú rôzne pravidlá. Načrtnime si preto rozlíšenie právnických osôb z
aspektu našej témy.
Na účely rozlíšenia rôznych právnych režimov rôznych právnických osôb je potrebné diferencovať
medzi nasledovnými právnymi formami:
- rozpočtové a príspevkové organizácie,
- obchodné spoločnosti,
- iné právnické osoby.
Rozpočtové a príspevkové organizácie obce
sú právnické osoby, ktoré obec
zriaďuje
podľa zák. č. 523/2004 Z.z.
o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Tieto
právnické osoby majú najužšie spojenie s obcou ako zriaďovateľom, pretože sú napojené rozpočtom
alebo finančnými vzťahmi na rozpočet obce. Obec ako zriaďovateľ má preto na tieto právnické osoby
najväčší vplyv a dosah počas celej existencie právnickej osoby, pričom najmä prostredníctvom
spomínaných ekonomických nástrojov môže svoj vplyv aj pomerne jednoducho uplatniť. Tieto právnické
osoby v pracovnoprávnych vzťahoch v plnom rozsahu podliehajú zákonu č.
552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z.
n. p. (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z.z.“).Obchodné spoločnosti
sú právnické osoby založené
podľa zákona č.
513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len
„Obchodný zákonník”). Ich vzťah k zákonu č. 552/2003
Z.z. závisí od veľkosti podielu majetkovej účasti obce a verejnoprávnych subjektov. Kritická
je pritom hranica 67%. Podľa § 1 ods. 2 písm.
c) a ods. 3 zákona č. 552/2003 Z.z.:- ak je
majetková účasť
obce alebo súčet majetkovej účasti štátu, Fondu národného
majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného celku (ďalej len „verejnoprávne
subjekty“) vyššia ako 67%,
pôjde z pracovnoprávneho hľadiska o zamestnávateľov, na
ktorých sa zákon č. 552/2003 Z.z. vzťahuje;- ak je majetková účasť obce alebo súčet majetkovej účasti verejnoprávnych subjektov
67
% a menej, na pracovnoprávne vzťahy sa zákon č.
552/2003 Z.z. neuplatní. Pracovnoprávne vzťahy v
týchto právnických osobách sa v takom prípade budú riadiť ustanoveniami zákona č.
311/2001
Z.z.Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len
„Zákonník práce“);- trochu zvláštna situácia nastane, ak bola pôvodne majetková účasť verejnoprávnych subjektov
vyššia ako 67% a prevodom majetkovej účasti poklesla: na to, aby sa uplatnil režim zákona č.
552/2003 Z.z. vtedy nestačí pokles na 67% (ako by
nám vyšlo pri negatívnom výklade práve citovaného ustanovenia), ale pokles
pod úroveň
67
% (§ 1 ods.