Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pracovnoprávne vzťahy štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou

Dátum:

Pracovnoprávne vzťahy štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou
Vo vnímaní pracovnoprávnych vzťahov štatutárnych orgánov právnických osôb je veľa nedorozumení. Spravidla sa nedoceňuje, že pre rôzne právnické osoby platia rôzne právne pravidlá, pomerne často vznikajú chyby z dezorientácie v pôsobnostiach orgánov obce voči štatutárnemu orgánu obcou zriadenej alebo založenej právnickej osoby, nedoceňuje sa odlišnosť osobitnej úpravy, ktorá za vzťahuje na riaditeľov škôl a školských zariadení a pod. Tento článok má ambíciu objasniť spomínané otázky.
Druhy obcou zriadených a založených právnických osôb
Podmienkou dobrej orientácie vo všetkých nasledujúcich otázkach témy je poznanie, že na rôzne druhy právnických osôb sa vzťahujú rôzne pravidlá. Načrtnime si preto rozlíšenie právnických osôb z aspektu našej témy.
Na účely rozlíšenia rôznych právnych režimov rôznych právnických osôb je potrebné diferencovať medzi nasledovnými právnymi formami:
- rozpočtové a príspevkové organizácie,
- obchodné spoločnosti,
- iné právnické osoby.
Rozpočtové a príspevkové organizácie obce
sú právnické osoby, ktoré obec
zriaďuje
podľa zák. č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Tieto právnické osoby majú najužšie spojenie s obcou ako zriaďovateľom, pretože sú napojené rozpočtom alebo finančnými vzťahmi na rozpočet obce. Obec ako zriaďovateľ má preto na tieto právnické osoby najväčší vplyv a dosah počas celej existencie právnickej osoby, pričom najmä prostredníctvom spomínaných ekonomických nástrojov môže svoj vplyv aj pomerne jednoducho uplatniť. Tieto právnické osoby v pracovnoprávnych vzťahoch v plnom rozsahu podliehajú zákonu č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z.z.“).
Obchodné spoločnosti
sú právnické osoby
založené
podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník”). Ich vzťah k zákonu č. 552/2003 Z.z. závisí od veľkosti podielu majetkovej účasti obce a verejnoprávnych subjektov. Kritická je pritom hranica 67%. Podľa § 1 ods. 2 písm. c) a ods. 3 zákona č. 552/2003 Z.z.:
- ak je
majetková účasť
obce alebo súčet majetkovej účasti štátu, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného celku (ďalej len „verejnoprávne subjekty“)
vyššia ako 67%,
pôjde z pracovnoprávneho hľadiska o zamestnávateľov, na ktorých sa zákon č. 552/2003 Z.z. vzťahuje;
- ak je majetková účasť obce alebo súčet majetkovej účasti verejnoprávnych subjektov
67
% a menej, na pracovnoprávne vzťahy sa zákon č. 552/2003 Z.z. neuplatní. Pracovnoprávne vzťahy v týchto právnických osobách sa v takom prípade budú riadiť ustanoveniami zákona č. 311/2001 Z.z.Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“);
- trochu zvláštna situácia nastane, ak bola pôvodne majetková účasť verejnoprávnych subjektov vyššia ako 67% a prevodom majetkovej účasti poklesla: na to, aby sa uplatnil režim zákona č. 552/2003 Z.z. vtedy nestačí pokles na 67% (ako by nám vyšlo pri negatívnom výklade práve citovaného ustanovenia), ale pokles
pod úroveň 67
% (§ 1 ods. 3 cit. zákona). Tieto právnické osoby môžu mať teda rozličný (aj meniaci sa) právny režim v pracovnoprávnych vzťahoch podľa veľkosti spomínanej majetkovej účasti alebo podľa jej vývoja a zmien.
Skupina
iné právnické osoby
v tomto prípade zahŕňa pomerne rôznorodé subjekty – obec môže založiť napr. záujmové združenie právnických osôb podľa § 20f a nasl. zákona č. 40/1964 Zb.Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len „Občiansky zákonník“), neziskovú organizáciu poskytujúcu verejnoprospešné služby podľa zákona č. 213/1997 Z.z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n. p., nadáciu podľa zák. č. 34/2002 Z.z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v z. n. p. a pod. V týchto právnických osobách sa uplatní podobný parameter ako pri obchodných spoločnostiach, miera vplyvu obce však nie je vyjadrená veľkosťou majetkovej účasti, ale rozsahom práva navrhovať členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov. Podľa § 1 ods. 2 písm. d) zákona č. 552/2003 Z.z.:
- ak právo navrhnúť väčšinu členov týchto orgánov prináleží štátnemu orgánu, obci alebo vyššiemu územnému celku, pracovnoprávne vzťahy budú podliehať zákonu č. 552/2003 Z.z.;
- ak je spomínané právo spojené s menším podielom členov riadiacich, kontrolných a dozorných orgánov, zákon č. 552/2003 Z.z. sa na pracovnoprávne vzťahy týchto zamestnávateľov vzťahovať nebude a uplatní sa Zákonník práce.
Vyššie uvedené rozlišovanie je kľúčovým prvkom v mnohých čiastkových otázkach, ktorými sa budú zaoberať nasledujúce časti tohto príspevku. Pri riešení pracovnoprávnych vzťahov štatutárneho orgánu je preto nevyhnutné hneď na začiatku si vyjasniť, o akú právnu formu obcou zriadenej alebo založenej právnickej osoby ide, a aj to, či sa na túto právnickú osobu bude vzťahovať zákon č. 552/2003 Z.z.
Zhrnutie č. 1 na príkladoch:
- Obcou zriadená škola ako príspevková (aj rozpočtová) organizácia sa bude v pracovnoprávnych vzťahoch vždy riadiť zákonom č. 552/2003 Z.z.
- Obcou založená spoločnosť s ručením obmedzeným, v ktorej je obec jediným spoločníkom, bude v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnávateľom, na ktorého sa vzťahuje zákon č. 552/2003 Z.z. Ak by sa pribratím dvoch obchodných spoločností za spoločníkov majetková účasť obce znížila pod 67%, tento zamestnávateľ
už nebude patriť pod právny režim zákona č. 552/2003 Z.z.
- Záujmové združenie právnických osôb „Digitálna technická mapa“ združuje verejnoprávne subjekty a podnikateľov (správcov elektrických, vodovodných, plynovodných sietí, káblových rozvodov a pod.). Ak podľa stanov záujmového združenia väčšinu členov jeho riadiacich a kontrolných orgánov navrhujú verejnoprávne subjekty, na združenie ako zamestnávateľa sa bude vzťahovať zákon č. 552/2003 Z.z. Ak by sa stanovy v tomto parametri zmenili, záujmové združenie ako zamestnávateľ nebude zákon č. 552/2003 Z.z. aplikovať.
Vymenúvanie a odvolávanie zamestnancov, ktorí sú štatutárnymi orgánmi
Pomerne veľa nedorozumení vyplýva z toho, že sa pôsobnosť v týchto otázkach posudzuje len podľa ustanovenia § 11 ods. 4 písm. l) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a bez zohľadnenia iných právnych predpisov:
                Zákon o obecnom zriadení – výňatok 
                             § 11 
... (4) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené 
l) zriaďovať, zrušovať a kontrolovať 
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.