Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Povolebné revízie vnútorných noriem obecnej samosprávy

Dátum:

Povolebné revízie vnútorných noriem obecnej samosprávy
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Obdobie po komunálnych voľbách má svoje osobité špecifiká: mnohí noví volení funkcionári zisťujú, do akého zvláštneho a komplikovaného organizmu nastúpili a snažia sa presadiť svoje predstavy o fungovaní samosprávy, aj o prípadných zmenách. Nasledujúci článok sa pokúsi načrtnúť, kedy sú podobné reformné zámery prospešné a kedy by išlo o stratu energie, ktorej je dobré sa vyhnúť.
Vnútorné normy samosprávy a ich význam
Prečo vlastne vnútorné normy
Ak používame výraz "vnútorné normy" rozumie sa tým na účely tohto článku tá časť pravidiel činnosti obecnej samosprávy, ktorej schvaľovanie patrí do pôsobnosti jej orgánov, čiže obecného zastupiteľstva a starostu.
Vnútorné normy majú zabezpečiť, aby organizmus obecnej samosprávy fungoval objektívne upraveným, prehľadným a kontrolovateľným spôsobom.
Absencia vnútorných noriem alebo ich kvalitnej a úplnej úpravy vyvoláva v praxi mnohoraké škodlivé účinky alebo riziká, ktoré osobitne v oblasti verejnej správy nie sú žiaduce:
-
nedostatok pravidiel vytvára vo všeobecnosti priestor pre svojvôľu, pre prístup a rozhodovanie bez stanovenia oporných bodov a mantinelov,
-
ak nemáme stanovené pravidlá, vzniká riziko nerovnakého prístupu
(
ad hoc
,
podľa individuálnych okolností alebo subjektívnych čŕt posudzovaného prípadu),
-
v neposlednom rade bez vopred stanovených pravidiel hrozí, že prístup samosprávy bude postrádať koncepčnosť a premietnutie zásadných hodnôt a cieľov, ktoré by normy mali odrážať a pomáhať tak ich uplatneniu.
Súlad so zákonom
Zameranie pozornosti na vnútorné normy obecnej samosprávy je preto nielen správne, ale v období po komunálnych voľbách aj veľmi zmysluplné. Jednak sa vo vnútorných normách môže uplatniť ambícia zvýšiť kvalitu a efektívnosť fungovania, no prinajmenšom je tu dôvod po štyroch rokoch sa presvedčiť, či sú vnútorné normy v súlade so zákonom.
Príklad č. 1
Nedávno som dostal na seminári otázku, ako majú postupovať, ak ich rokovací poriadok obecného zastupiteľstva obsahuje ešte aj dnes pravidlo, že obecné zastupiteľstvo môže zvolať najmenej tretina poslancov na termín, ktorý je uvedený v žiadosti týchto poslancov.
Zistiť rozpor so zákonom po piatich rokoch od významnej novely zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") účinnej od 1.4.2010, ktorá výslovne "prikázala" dať vlastné rokovacie poriadky do súladu s novými zákonnými pravidlami ešte do 30.9.2010, zrejme nie je práve najšťastnejšie; stále je to však lepšie, ako fungovať podľa neplatných pravidiel a nezistiť to (čo zrejme vystihuje doterajšiu prax spomínanej samosprávy).
Veľmi sa preto prihováram za to, aby sa pozornosť po komunálnych voľbách orientovala na vnútorné normy.
V medziach právomoci
Pri revízii vnútorných noriem je súčasne celkom nevyhnutné, aby išlo o prístup, ktorý bude založený na objektívnom poznaní situácie a na jej odbornom vyhodnotení a - v neposlednom rade - aby sa opieral o dobré poznanie právnych pravidiel, ktoré pre vydávanie vnútorných noriem obecnej samosprávy platia.
Príklad č. 2:
V jednej samospráve sa obecné zastupiteľstvo rozhodlo, že urobí zmenu organizačnej štruktúry obecného úradu a prijalo v tejto veci aj uznesenie. Dostal som otázku, čo v tejto situácii urobiť. Odpoveď, že takéto uznesenie obecného zastupiteľstva má zhodný právny význam, ako keby zastupiteľstvo rozhodlo o odvolaní prezidenta Ruskej federácie, vyznieva ironicky, ale po právnej stránke je presná: je to rozhodnutie, ktoré je za hranicou právomocí obecného zastupiteľstva, a preto nemá právny význam. [Pozn.: Pre úplnosť poukazujem na § 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom zriadení, ktorý v tejto veci výslovne upravuje pôsobnosť starostu.]
* * *
Príklad dokumentuje nie zriedkavé reformné ambície, za ktorými veľmi podstatne zaostáva poznanie.
Istý skresľujúci potenciál má v sebe samotný politický základ, v ktorom sa generuje "top-manažment" obecnej samosprávy, kedy sa volebný úspech pomerne často zakladá na kritike predchádzajúcich volených funkcionárov. Podľa mojich skúseností má kritika silný populistický potenciál bez ohľadu na to, či sa zakladá na pravdivom poznaní.
Ak sa však neopodstatnená
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.