Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Poriadok odmeňovania zamestnancov obce

Dátum:

Poriadok odmeňovania zamestnancov obce
Mgr.
Ladislav
Briestenský
V porovnaní s inými vnútornými normami je poriadok odmeňovania zamestnancov obce oveľa zriedkavejší. Obvykle sa vyskytuje len vo vačších miestnych samosprávach, ktorých manažment má jasnú a náročnejšiu predstavu o ekonomickej stimulácii zamestnancov a má záujem vytvoriť na pracovisku motivujúcejšie prostredie, než poskytujú podmienky príslušného zákona. Cieľom tohto článku je načrtnúť problematiku poriadku odmeňovania zamestnancov obce, priblížiť zmysel a užitočnosť tejto vnútornej normy obecnej samosprávy, aby si starostovia obcí mohli kvalifikovanejšie zvážiť jej prípadné využitie.
Východiskové informácie a charakteristika témy
Predmetom tohto článku je aplikácia zákonnej možnosti postupu pri odmeňovaní zamestnancov obce podla vlastného poriadku odmeňovania zamestnancov obce (poriadok odmeňovania).
Právny základ tejto možnosti je položený v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") a v zákone č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len "zákon č. 553/2003 Z.z."):
                                      Zákon o obecnom zriadení - výňatok 
                                                     § 13
 
...(4) Starosta
 
...d) vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce;
      12b)informuje obecné zastupitelstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu, 
 
Pozn.: Odkaz 12b) vedie k § 1 ods. 3 písm. b) zákona č.553/2003 Z.z.
 
                                          Zákon č.553/2003 - výňatok 
                                                     § 1
                                            Predmet a rozsah úpravy
 
(1) ľento zákon upravuje odmeňovanie niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme u 
    zamestnávatelov, ktorými sú
    ...d) vyššie územné celky a obce, ak ďalej nie je ustanovené inak, 
 
(3) ľento zákon sa nevzťahuje na
    ...
 
b)  zamestnancov vyššieho územného celku a obce, ak vyšší územný celok alebo obec pri odmeňovaní
zamestnancov okrem zamestnancov, ktorí sú zaradení v škole a v školskom zariadení bez právnej subjektivity, 
postupuje podla poriadku odmeňovania upraveného podla Zákonníka práce; ...
Právna úprava teda ponúka starostom obecných samospráv pri odmeňovaní zamestnancov obce dve možné cesty:
-
systém odmeňovania upravený zákonom č. 553/2003 Z.z.; táto možnosť platí principiálne ako prvá [argumentom je výslovne upravená posobnosť zákona č. 553/2003 Z.z. na obce podla § 1 ods. 1 písm. d)]; ak starosta nevydá vlastný poriadok odmeňovania podla § 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom zriadení, odmeňovanie zamestnancov obce sa bude riadiť zákonom č. 553/2003 Z.z.;
-
uplatnenie poriadku odmeňovania vydaného vo vlastnej kompetencii starostu podla citovaného § 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom zriadení, čo sposobí naplnenie podmienky pre vylúčenie posobnosti zákona č.553/2003 Z.z. podla jeho výslovnej úpravy v citovanom § 1 ods. 3 písm. b).
Pozn.: V praxi som sa stretol aj s "vlastným poriadkom odmeňovania", ktorý bol doslovným prepisom obsahu zákona č. 553/2003 Z.z. ľakýto jav je zrejmým nedorozumením, nakoľko zákonom ponúknuté možnosti sú celkom zjavne alternatívne buď aplikácia zákona č. 553/2003 Z.z. alebo aplikácia vlastného poriadku odmeňovania zamestnancov obce.
Tematicky sa zameranie tohto článku ocitá na pomedzí práva a manažmentu (konkrétnejšie oblasti riadenia a rozvoja ludských zdrojov), preto sa nemožeme vyhnúť aj niektorým súvisiacim otázkam motivačných účinkov odmeňovania, optimalizácie pracovných výkonov a podpory dodržiavania pracovnej disciplíny.
Oprávnené očakávania od systému odmeňovania
Aby systém odmeňovania plnil svoju motivačnú funkciu, mal by mať prinajmenšom nasledovné vlastnosti:
-
objektívnosť (ten. odmeňovanie založené na vecných a vopred stanovených kritériách),
-
diferenciáciu (ten. eliminovanie rovnostárstva, odlíšenie odmeňovania podla roznej intenzity pracovného nasadenia, v závislosti od kvality výsledkov, podla úrovne pracovnej záťaže a podla miery dodržiavania pracovnej disciplíny a v neposlednom rade podla miery samostatnosti konkrétneho zamestnanca),
-
konkurencieschopnosť (ten. ponúkaný plat vo vzťahu k nárokom na prácu by mal zodpovedať reálne uplatňovaným podmienkam na trhu práce).
V tomto kontexte posobí systém odmeňovania podla zákona č. 553/2003 Z.z. pomerne mechanickým dojmom, pretože pri stanovení tarifného platu uplatňuje ako podstatné dve kritériá (dosiahnuté vzdelanie a prax) čo znamená, že samotný tarifný plat nijako neodráža hodnotu vykonávanej práce a jeho určenie sa opiera o "papierové" predpoklady, ktoré s pracovnou výkonnosťou nemusia mať nijakú súvislosť.
Pozn.: Kritériá vzdelania a praxe sú nepochybne doležité, nemožno ich však preceniť ako rozhodujúce, ak sa chceme vyhnúť situácii, že reálne výkonnejší zamestnanec s vyšším prínosom práce bude mať nižší plat ako jeho oveľa menej výkonný kolega len práve kudli "tabulkovému" určeniu platu s preferenciou vzdelania a praxe.
Ak chceme prácu ohodnotiť s oporou v právnom predpise, možeme sa inšpirovať zákonom č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z.n.p. (ďalej len "Zákonník práce"), ktorý upravuje parametre hodnoty práce (v kontexte pravidiel pre určenie mzdy za prácu rovnakej hodnoty) nasledovne:
                                          Zákonník práce - výňatok
                                                   § 119a
                                      Mzda za rovnakú prácu a za prácu
                                              rovnakej hodnoty
 
(2) ... Za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty sa považuje práca rovnakej alebo porovnatelnej zložitosti,
    zodpovednosti a namáhavosti, ktorá je vykonávaná v rovnakých alebo porovnatelných pracovných podmienkach 
    a pri dosahovaní rovnakej alebo porovnatelnej výkonnosti a výsledkov práce...
Diferenciácia odmien podla toho, aká zložitá práca je vykonávaná, či vyžaduje viac alebo menej námahy, či prebieha v príjemných alebo sťažených pracovných podmienkach a podla výkonnosti a výsledkov práce sa nedá spochybniť a to nielen z pohladu cit. ustanovenia Zákonníka práce, ale aj z pohladu celkom elementárnej logiky spravodivého odmeňovania.
Ak využijeme pri odmeňovaní Zákonníkom práce upravené parametre hodnoty práce, ktoré sú priamo naviazané na pracovný výkon a jeho kvalitu, získame účinný motivačný nástroj k zvýšeniu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.