Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Orgány školskej samosprávy ako povinné osoby v zmysle zákona o slobode informácii.

Dátum:

Orgány školskej samosprávy ako povinné osoby v zmysle zákona o slobode informácii.
JUDr.
Artúr
Soldán
V praxi sa často stretávame s protirečiacimi a konfliktnými situáciami, ktoré vznikajú pri voľbe do orgánov školskej samosprávy (medzi zástupcami rodičov a zástupcami školského zariadenia, resp. zriaďovateľa) - najmä pri rade školy, ktorá má rozhodujúce postavenie pri voľbe a odvolaní štatutárneho zástupcu školského zariadenia - riaditeľa základnej, príp. materskej školy.
V tejto súvislosti sa často objavujú otázky v zmysle zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len "zákon o slobode informácií") týkajúce sa napr.:
-
žiadostí o zaslanie členov volebnej komisie do rady školy,
-
kópií oprávnených voličov do rady školy,
-
kópií prezenčných listín,
-
zápisníc zo zasadnutí rady školy,
-
stanov rady školy a ďalších dokumentov, ktoré súvisia s činnosťou rady školy a majú bezprostredný dosah na jej fungovanie.
Prípadne sa týkajú rozhodovacej právomoci a činnosti rady školy a sú tiež subjektmi pôsobiacimi v školskej samospráve - teda najmä ZRPŠ a občianske združenie rodičov, ktoré pôsobí pri základnej škole.
Ak je teda žiadosť o poskytnutie informácie týkajúca sa rady školy adresovaná základnej škole prichádzajú do úvahy dva postupy riešenia.
Poznámka:
Vzhľadom na skutočnosť, že rada školy je orgánom záujmovej - školskej samosprávy, ktorá nemá pridelené IČO, nemá formalizované sídlo (resp. ho má v sídle školského zariadenia) a zvolený predseda rady školy sa môže často meniť, pretože jeho členstvo podľa zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 596/2003 Z.z.") zaniká najmä z dôvodov, keď ide napr. o zástupcu pedagogických alebo nepedagogických zamestnancov školy alebo školského zariadenia, a ten prestane byť zamestnancom školy alebo školského zariadenia, [v zmysle § 25 ods. 12 písm. d) zákona č. 596/2003 Z.z.], resp. ak je predsedom rady školy zástupca rodičov, ktorého dieťa prestane byť žiakom školy alebo školského zariadenia [v zmysle § 25 ods. 12 písm. e) zákona č. 596/2003 Z.z.], je veľmi problematické doručovanie takejto žiadosti o sprístupnenie informácie priamo predsedovi rady školy. Preto odporúčam doručovať žiadosť priamo na právnickú osobu zriadenú obcou, teda na základnú školu ako rozpočtovú organizáciu, ktorá má svoju podateľňu, evidenciu došlej pošty, registratúru a nie je z tohto dôvodu spochybniteľný moment doručenia žiadosti o poskytnutie informácie, pretože zákon o slobode informácií sa spája práve s okamihom doručenia žiadosti o informáciu - t.j. kedy sa žiadosť ocitne v dispozičnej moci povinnej osoby.
A. Možnosť - postúpenie žiadosti
Ak je žiadosť podaná v sídle základnej školy a jej obsah sa dotýka činnosti, zloženia, voľby a iných náležitostí rady školy, ktorá bola ustanovená na základnej škole zriaďovateľom, môže jej takúto žiadosť postúpiť v zmysle ust. 15 ods. 1 zákona o slobode informácií, kde je uvedené:
"Ak povinná osoba, ku ktorej žiadosť smeruje, nemá požadované informácie k dispozícii a ak má vedomosť o tom, kde možno požadovanú informáciu získať, postúpi žiadosť do piatich dní odo dňa doručenia žiadosti
povinnej osobe, ktorá má požadované informácie k dispozícii,
inak žiadosť odmietne rozhodnutím (§ 18)."
Definícia povinnej osoby
Definícia povinných osôb je taxatívne určená v ust. § 2 ods. 1 až 4 zákona o slobode informácií.
(Poznámka: § 2 ods. 4 sa na náš prípad nevzťahuje.)
V ust. § 2 ods. 1 až 3 zákona o slobode informácií je uvedené:
"(1) Osobami povinnými podľa tohto zákona sprístupňovať informácie (ďalej len 
     "povinné osoby") sú štátne orgány, obce, vyššie územné celky, ako aj tie 
     právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať 
     o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti 
     verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti.
 
(2) Povinnými osobami sú ďalej právnické osoby zriadené zákonom a právnické 
    osoby zriadené štátnym orgánom, vyšším územným celkom alebo obcou podľa 
    osobitného zákona.
 
(3) Povinnými osobami sú ďalej aj právnické osoby založené povinnými osobami 
    podľa odseku 1 a 2."
V prípade ust. § 2 ods. 2 cit. zákona
osobitnými predpismi sú § 21 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z.z. a § 1 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
a práve ust. § 21 cit. zákona sa týka zriaďovania rozpočtových a príspevkových organizácií obcou (napr. základné a materské školy, zariadenia sociálnych služieb zriaďované obcami a pod.).
V prípade základnej školy, je táto
rozpočtovou organizáciou
založenou na základe zriaďovacej listiny zakladateľa v zmysle ust. § 16 ods. 6 zákona č. 596/2003 Z.z. Podľa § 19 ods. 2 písm. a)
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.