Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Opravné prostriedky využívané v daňovom konaní pri miestnych daniach (III.)

Dátum:

Opravné prostriedky využívané v daňovom konaní pri miestnych daniach (III.)
(dokončenie z č. 9/2011)
Záverečná časť príspevku k problematike o opravných prostriedkoch v daňovom konaní je venovaná postupu prvostupňového orgánu a odvolacieho orgánu pri riadnych alebo mimoriadnych opravných prostriedkoch, ktoré môže uplatniť účastník konania v daňovom konaní. Zároveň obsahuje aj informáciu o legislatívnych úpravách daňového konania pri podaní opravných prostriedkov podľa daňového poriadku účinného od 1. januára 2012.
Daňové konanie prvostupňového orgánu pri preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Problematiku postupu preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania upravuje § 53 zákona o správe daní.
O čo ide pri preskúmaní právoplatného rozhodnutia mimo odvolacieho konania?
Základným prvkom preskúmania mimo odvolacieho konania
je náprava právneho pochybenia orgánom verejnej správy (správca dane, odvolací orgán) vydaním rozhodnutia
. Rovnako ako pri obnove konania, podnet proti rozhodnutiu mimo odvolacieho konania možno podať len proti právoplatnému rozhodnutiu.
V rámci preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania (ďalej len „preskúmania rozhodnutia") sa preskúmavajú tak vecné, ale aj procesné rozhodnutia. Podanie podnetu na preskúmanie rozhodnutia je, taktiež ako podanie žiadosti o obnovu konania, limitované ustanovenou lehotou, ktorá je trojročná.
Podnet na preskúmanie rozhodnutia môže podať účastník konania alebo z vlastného podnetu aj správca dane najneskôr do troch rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia, ak dôvodom na jeho preskúmanie je nezákonnosť.
Po uplynutí tejto zákonom ustanovenej lehoty nemožno podnet na preskúmanie podať; ak daňovník podá podnet na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania po ustanovenej lehote na jeho podanie a túto skutočnosť orgán, ktorý podnet vybavuje, zistí, konanie o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania zastaví vydaním rozhodnutia z dôvodu uplynutia ustanovenej lehoty na jeho podanie.
Podnet mimo odvolacieho konania nemožno podať proti daňovej exekučnej výzve a proti rozhodnutiu o odvolaní proti daňovej exekučnej výzve. Dôvodom je skutočnosť, že daňovou exekučnou výzvou nedochádza podľa § 73 ods. 11 zákona o správe daní k navráteniu predošlého stavu. Daňovou exekučnou výzvou sa neukladajú žiadne povinnosti ani nepriznáva právo, t.j. daňovou exekučnou výzvou nie je možné vracať sa späť k predošlému stavu a naprávať niečo, čo sa daňovou exekučnou výzvou uviedlo nesprávne.
Daňovú exekučnú výzvu doručuje správca dane daňovému dlžníkovi, ktorá obsahuje okrem iných údajov aj výzvu na zaplatenie uvedeného daňového nedoplatku, zákaz nakladania s majetkom, na ktorý správca dane uplatní výkon daňovej exekúcie vo výške daňového nedoplatku.
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania môže správca dane vykonať z vlastného podnetu alebo iného podnetu, napr. podnet môže podať daňový subjekt. Ide vlastne o obdobu tzv. autoremedúry v odvolacom konaní, tzn. znamená, že orgán príslušný na preskúmanie rozhodnutia mimoodvolacieho konania môže preskúmať rozhodnutie aj z vlastného podnetu, a nielen z podnetu, ktorý zvyčajne podáva daňový subjekt alebo jeho právny zástupca.
Ustanovenie § 53 zákona o správe daní
upravuje postup orgánu príslušného na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania, ktorým môže byť okrem ministerstva financií aj správca dane, teda aj obec alebo daňové riaditeľstvo.
Ak daňový subjekt nevyužije možnosť podania odvolania podľa § 46 zákona o správe daní, rozhodnutie prvostupňového orgánu nadobudne právoplatnosť po uplynutí lehoty na podanie odvolania a následne, ak sa daňový subjekt rozhodne, môže uplatniť mimoriadne opravné prostriedky podľa zákona o správe daní. V týchto prípadoch je orgánom vecne príslušným na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania obec ako správca dane.
Aj pri podaní podnetu na preskúmanie rozhodnutia platí príslušnosť podania podnetu podľa § 53 ods. 2 zákona o správe daní, t.j. podnet na preskúmanie rozhodnutia, voči ktorému smeruje, podáva daňový subjekt orgánu, ktorý toto rozhodnutie vydal v ustanovenej lehote, a to najneskôr do troch rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia, ktoré sa navrhuje preskúmať.
Príklad č. 15:
Dodatočný platobný výmer, ktorým správca dane - obec vyrubil rozdiel dane z nehnuteľností za zdaňovacie obdobie roku 2007 v roku 2009 vo výške 246,20 € nadobudol právoplatnosť 15.10.2009. Daňový subjekt nevyužil v zákonnej 15-dňovej lehote podanie odvolania a dodatočný platobný výmer nadobudol dňom 15.10.2009 právoplatnosť. Ak sa daňový subjekt rozhodne podať podnet na jeho preskúmanie, môže ho podať najneskôr do troch rokov od jeho právoplatnosti, t.j. v danom prípade najneskôr do 15.10.2012.
Správny orgán (aj obec ako správca dane) príslušný na preskúmanie rozhodnutia ho zruší alebo zmení, ak bolo vydané v rozpore so zákonom alebo so všeobecne záväzným nariadením obce. Pri zrušení alebo zmene rozhodnutia tento orgán, ktorý preskúmava rozhodnutie, dbá na to, aby práva nadobudnuté dobromyseľne boli čo najmenej dotknuté.
Pri preskúmavaní rozhodnutia vychádza príslušný orgán na preskúmanie rozhodnutia z právneho stavu a skutkových okolností v čase vydania rozhodnutia, tzn., ak sa v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.