Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obecná samospráva - vybrané otázky pre novozvolených poslancov

Dátum:

Obecná samospráva — vybrané otázky pre novozvolených poslancov
Tento článok je odozvou na sporne vnímané otázky, ktoré boli predmetom diskusií pri konzultačných stretnutiach s novozvolenými poslancami mestských a obecných zastupiteľstiev. Nie je preto ambíciou tohto príspevku podať ucelený obraz problematiky, ale poukázať na najčastejšie nedorozumenia v spolupráci novozvolených obecných orgánov a ukázať ich produktívne preklenutie.
Dôležití ľudia v silných právnických osobách
Podľa mojich opakovaných skúseností sa potvrdzuje, že nestačí ľudom sprostredkovať spoznanie právnej normy, napríklad zorganizovať poslancom seminár s rozborom obsahu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"). Ak im súčasne neposkytneme poznatky o tom, ako je potrebné právne pravidlá uplatňovať tak, aby pomáhali dobrému chodu obecnej samosprávy, dosiahneme akurát veľa planých polemík o obsahu jednotlivých právnych pravidiel namiesto jasnej orientácie, pevných oporných bodov a efektívneho postupu.
Novozvolení poslanci spravidla vôbec netušia, že sa stali (zámerne použijem terminológiu obchodných subjektov)
správnou radou silnej spoločnosti.
Obce sú - v porovnaní so súkromným sektorom - veľmi silné právnické osoby; aj relatívne malá obec disponuje finančnými prostriedkami a majetkom v objemoch, ktoré sú naozaj významné. Poslanci obecného zastupiteľstva sú tí, ktorí rozhodnú o rozpočte, o stratégiách a koncepciách rozvoja, o nakladaní s obecným majetkom, atď. Popri tom sa zvolení poslanci súčasne stali členmi
miestneho parlamentu,
ktorý bude prijímať všeobecne záväzné právne normy a rozhodovať - z pozície miestnej verejnej autority - o základných otázkach života obce.
Chcem veriť, že väčšinu kandidátov na poslanca vedie zámer pomôcť svojej obci. Súčasne je faktom, že väčšina z nich nevie, že miesto v obecnom zastupiteľstve znamená nielen naozaj veľkú právomoc,
ale aj rovnako veľkú zodpovednosť.
Na uplatňovanie právomoci sa nájdu záujemcovia pomerne ľahko, no keď ide aj o hlásenie sa k zodpovednosti, rady záujemcov podstatne zrednú. Každá právomoc je však nerozlučne spojená so zodpovednosťou, a to je poznanie, ktoré v našich podmienkach nateraz nie je rozšírené.
Postavenie obecného zastupiteľstva a starostu
Obecné zastupiteľstvo býva často nesprávne vnímané ako orgán, ktorý má v štruktúre organizmu samosprávy najvyššie postavenie. Oba priamo obyvateľmi volené orgány (obecné zastupiteľstvo aj starosta) však majú - práve vďaka tomu, že ich mandát vzniká priamou voľbou - vzájomne rovnocenné postavenie:
                                I------------------------I
                                I  OBČANIA OBCE – VOLIČI I
                                I------------------------I
                                   I                  I
                                   I                  I
                                  \I/                \I/
                     I----------------I            I----------I
                     I     obecné     I            I starosta I
                     I zastupiteľstvo I            I----------I
                     I----------------I
Ak si uvedomíme túto skutočnosť do dôsledkov, obecné zastupiteľstvo a starosta majú vzájomne nenadriadené a nepodriadené (kolegiálne) postavenie, mali by preto spolupracovať na báze vzájomného rešpektu a spolupráce.
Ak však obecné zastupiteľstvo, naopak, vychádza z toho, že je starostovi nadriadené (čo, žiaľ, vôbec nie je zriedkavý jav), vzniká nekončiaci rad nedorozumení, pretože zle zvolené východisko poznačí všetky ďalšie hodnotiace postoje. Pritom takýto chybný názor má základ v ignorovaní významu priamej voľby oboch orgánov a niekedy aj v nedostatku poznania o tom, ktorý orgán je na čo určený. Pokúsime sa preto poslanie a pôsobnosť oboch orgánov načrtnúť čo najprehľadnejšie.
Vzťah pôsobností obecného zastupiteľstva a starostu
Celý rad sporov vzniká v dôsledku toho, že poslanci aj starostovia často nemajú jasno v pohľade na pôsobnosti obecného zastupiteľstva a starostu; majú dojem, že sa pohybujú v spoločnom kompetenčnom priestore a vyvíjajú tlak na druhú stranu, aby tento priestor ovládli. To je veľké nedorozumenie, ktoré je možné pomerne jednoducho odstrániť.
Pôsobnosti obecného zastupiteľstva a starostu sa totiž v ničom neprekrývajú, sú oddelené jasnou čiarou, ktorú upravujú nasledujúce zákonné ustanovenia:
                             Zákon o obecnom zriadení - výňatok 
 
                                         
§ 11
.... (4) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o
základných otázkach života obce,
najmä je mu vyhradené: ...
[a nasleduje výpočet konkrétnych pôsobností v písm. a) až p)]
§ 13
... (4) Starosta ... e) rozhoduje
vo všetkých veciach
správy obce,
ktoré nie sú zákonom alebo štatútom
obce
vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Pôsobnosť obecného zastupiteľstva:
• má podľa zákona predurčenie
na základné otázky života obce
(kvalitatívny parameter),
• je vymedzená pozitívne a výslovne - - buď v príslu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.