Obecná samospráva — vybrané otázky pre novozvolených poslancov (II.)
V predchádzajúcom príspevku venovanom novozvoleným poslancom mestských a
obecných zastupiteľstiev som poukázal na niektoré kľúčové otázky fungovania obecných samospráv s
prihliadnutím na ich sporné vnímanie zo strany novozvolených obecných funkcionárov. Tento článok je
pokračovaním môjho zámeru.
Protiprávna náhrada platu za nevyčerpanú dovolenku starostu
V konzultačnej praxi som sa stretol s prípadom, na ktorom je možné ilustrovať
hranice legálneho postupu pri náhrade platu za nevyčerpanú dovolenku starostu. Príslušná právna
úprava, ktorá sa v praxi javí ako celkom známa, je obsiahnutá v
§ 2 ods. 2 zákona č. 253/1994 Z.z. o právnom
postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. nasledovne:
§ 2
... (2) Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka na zotavenie; na jej účely sa primerane použije
osobitný predpis. Náhradu platu
za nevyčerpanú dovolenku možno starostovi poskytnúť, len ak
nemohol vyčerpať dovolenku ani do konca budúceho kalendárneho roku a ak
o tom rozhodlo obecné
zastupiteľstvo.
...
Zákon teda viaže možnosť poskytnúť náhradu platu za nevyčerpanú
dovolenku na dve podmienky, ktoré - ako vyplýva z dikcie tohto ustanovenia - sú kumulatívne, t.j.
musia byť splnené súčasne:
• starosta si nemohol vyčerpať dovolenku ani do konca budúceho kalendárneho
roku,
• rozhodlo o tom obecné zastupiteľstvo.
V posudzovanom prípade obecné zastupiteľstvo v auguste 2010 schválilo náhradu platu
za nevyčerpanú dovolenku za rok 2009. Bola teda splnená druhá zo zákonných podmienok (procesná
podmienka), t.j. existuje o veci rozhodnutie obecného zastupiteľstva. Súčasne je zrejmé, že prvá z
podmienok v auguste 2010 splnená nemohla byť, pretože koniec nasledujúceho roka j