Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obecná samospráva a týždenný pracovný čas v roku 2011

Dátum:

Obecná samospráva a týždenný pracovný čas v roku 2011
V uplynulom období bola veľmi frekventovanou otázka, ako je určený týždenný pracovný čas v oblasti verejnej služby pre rok 2011. Pochybnosti boli vyvolané znením Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa na rok 2011 pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme (ďalej len „Kolektívna zmluva vyššieho stupňa na rok 2011") a rôznymi názormi na výklad a aplikáciu jej obsahu v podmienkach obecných samospráv.
Zdrojom nedorozumení je vzťah medzi zákonnými pravidlami o určení ustanoveného pracovného času a kolektívnou zmluvou vyššieho stupňa. Preto je pre zodpovedajúce obsiahnutie problematiky nevyhnutné zorientovať sa v nasledovných otázkach:
• Na základe akých zákonných pravidiel sa určuje tzv. ustanovený týždenný pracovný čas?
• Akými formami je možné týždenný pracovný čas ustanoviť?
• Aká je pozícia kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa vo vzťahu k zákonným pravidlám o určení ustanoveného týždenného pracovného času?
Venujme sa ďalej týmto otázkam podrobnejšie.
Zákonné pravidlá pre určenie tzv. ustanoveného týždenného pracovného času
Základnú úpravu obsahuje ustanovenie § 85 zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce"):
                                   Zákonník práce - výňatok 
 
                                          
§ 85
Pracovný čas (1) Pracovný čas je časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi, vykonáva prácu a plní povinnosti v súlade s pracovnou zmluvou. (5) Pracovný čas zamestnanca je
najviac
40 hodín týždenne. (8) Pracovný čas, ktorý
zamestnávateľ určí
podľa odsekov 1,5 až 7, je
ustanovený týždenný pracovný čas.
Zákon
teda upravuje týždenný pracovný čas tak, že
určuje
jeho
prípustný horný limit.
Poznámka: Vzhľadom na všeobecný charakter problému otázky sa nebudeme venovať pracoviskám s dvojzmennou alebo trojzmennou prevádzkou (upravené v § 85 ods. 5, 2. veta), rizikovým pracoviskám (§ 85 ods. 6) a pracovnému času mladistvých zamestnancov (§ 85 ods. 7 Zákonníka práce), kde je situácia v zásade rovnaká, len najvyšší prípustný limit je určený nižším počtom hodín.
Určenie ustanoveného týždenného pracovného času v medziach uvedeného zákonného limitu je zákonným oprávnením zamestnávateľa podľa vyššie citovaného § 85 ods. 8 Zákonníka práce. Oprávnenie robiť právne úkony za zamestnávateľa, ktorým je obec, upravujú:
Zákonník práce v ust. § 9 ods. 1:
                                 Zákonník práce - výňatok 
 
                                        
§ 9
(1) V pracovnoprávnych vzťahoch robí
právne úkony za zamestnávateľa,
ktorý je právnická osoba,
štatutárny orgán;
...
a zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") v § 13 ods. 5:
                           Zákon o obecnom zriaden
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.