Obchodná verejná súťaž — bezpečný spôsob prevodu nehnuteľnosti
Od júla 1999 patrí obchodná verejná súťaž k zákonom preferovaným spôsobom prevodu
vlastníctva obecného majetku. Zo strany orgánov obcí sa však v praxi vyskytuje snaha uprednostniť
priamy predaj (často len zo zotrvačnosti) alebo, v niektorých prípadoch, prevod z dôvodu hodného
osobitného zreteľa. Tento článok má ambíciu predstaviť obchodnú verejnú súťaž ako veľmi praktický
inštitút, ktorého správne použitie veľmi účinne chráni záujmy obce a eliminuje podozrenia z
protiprávneho nakladania s obecným majetkom.
Základná právna úprava sa nachádza v zákone č. 138/1991
Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o
majetku obcí“) a v zákone č. 513/1991 Zb.
Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“).
Otázky pôsobnosti orgánov obce pri nakladaní s obecným majetkom budeme riešiť podľa zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení“).
Pôsobnosť orgánov obcí a zameranie tohto článku
Tento článok zámerne zužuje priestor použitia obchodnej verejnej súťaže na
prevody
vlastníctva nehnuteľností
. Dôvodom je jednak skutočnosť, že prevody nehnuteľného majetku
majú svoj osobitný význam, ale súčasne aj cieľ ilustrovať čo najkonkrétnejšie kroky takého
pracovného postupu, ktoré zahrňujú aj pôsobnosť obecného zastupiteľstva. Zákon o majetku obcí - výňatok
§ 9
... (2) Obecné zastupiteľstvo schvaľuje
a) spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku obce; to neplatí, ak je obec povinná previesť nehnuteľný
majetok podľa osobitného predpisu,
b) podmienky obchodnej verejnej súťaže, ak sa má prevod vlastníctva nehnuteľného majetku obce realizovať na
základe obchodnej verejnej súťaže,
V prípade prevodu vlastníctva
hnuteľného
majetku a v
prípadoch