Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obchodná verejná súťaž - bezpečný spôsob prevodu nehnuteľnosti (II.)

Dátum:

Obchodná verejná súťaž - bezpečný spôsob prevodu nehnuteľnosti (II.)
(dokončenie z minulého čísla)
Interné rozhodnutie o vyhlásení obchodnej verejnej súťaže
Vzhľadom na zameranie tohto článku na prevod vlastníctva nehnuteľností je interné rozhodnutie o spôsobe prevodu vlastníctva obchodnou verejnou súťažou v pôsobnosti obecného zastupiteľstva [§ 9 ods. 2 písm. a) zákona o majetku obcí - citát vyššie]. Ide teda o rozhodovanie o tom, ktorý spôsob (z tých, ktoré zákon pripúšťa v § 9a zákona o majetku obcí) bude použitý, resp. či sa použije spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľnosti obchodnou verejnou súťažou.
So schválením spôsobu prevodu obchodnou verejnou súťažou úzko súvisí aj ďalšia pôsobnosť obecného zastupiteľstva [podľa § 9 ods. 2 písm. b) zákona o majetku obcí - citát vyššie], a to je schválenie podmienok obchodnej verejnej súťaže. Tieto dve rozhodnutia nemusia byť nevyhnutne spojené do jedného uznesenia alebo rozhodnuté na jednom zasadnutí obecného zastupiteľstva, je však možné odporučiť spojenie týchto dvoch pôsobností do jedného rozhodnutia ako veľmi praktické. Ak teda obecná samospráva pripravuje rozhodovanie obecného zastupiteľstva o spôsobe prevodu vlastníctva nehnuteľnosti obchodnou verejnou súťažou, je nanajvýš užitočné do tejto prípravy zahrnúť aj návrh podmienok obchodnej verejnej súťaže.
Už v tomto štádiu je potrebné dbať o to, aby bol precízne identifikovaný predmet uvažovaného prevodu vlastníctva - úplným spôsobom, ktorý sa neskôr premietne do nadväzujúcich dokumentov (do vyhlásenia podmienok súťaže, do zmluvy, do návrhu na vklad v katastri nehnuteľností a pod.).
Príklad rozhodnutia o spôsobe prevodu vlastníctva a schválenia podmienok obchodnej verejnej súťaže:
                                            
Uznesenie
Obecného zastupiteľstva v ............................ č. .............. zo dňa ................... ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Obecné zastupiteľstvo v ............. 1. na základe § 9 ods. 2 písm. a) zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí"): schvaľuje
spôsob prevodu vlastníctva ....................... (presne identifikovať predmet prevodu, t.j. predmetnú nehnuteľnosť) obchodnou verejnou súťažou podľa ust. § 281 až § 288 Obchodného zákonníka (zákon č. 513/1991 Zb. v znení neskorších predpisov)
2. na základe § 9 ods. 2 písm. b) zákona o majetku obcí: schvaľuje podmienky obchodnej verejnej súťaže nasledovne:
............................................ (uvedie sa znenie súťažných podmienok - príklad je uvedený nižšie)
Vyhlásenie obchodnej verejnej súťaže
Vyhlásenie obchodnej verejnej súťaže je naplnením zákonných povinností
• z Obchodného zákonníka:
                                        Obchodný zákonník - výňatok
 
                                                   § 282
 
...
 
(2) Obsah podmienok súťaže sa musí vhodným spôsobom uverejniť.
• aj zo zákona o majetku obcí:
                                      Zákon o majetku obcí - výňatok
 
                                                   § 9a
 
...
 
(2) Obec zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, na internetovej
stránke obce, ak ju má obec zriadenú a v regionálnej tlači. Ak ide o prevod podľa odseku 1 písm. a)
a b), musí oznámenie v regionálnej tlači obsahovať aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky
obchodnej verejnej súťaže alebo dražby.
 
(3) Podmienky obchodnej verejnej súťaže obec uverejní minimálne na 15 dní pred uzávierkou na
podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.
 
... 
Pri vyhlásení súťaže je veľmi dôležité venovať pozornosť praktickým detailom, akými sú napríklad možnosť súťažiacich získať podrobnejšie technické informácie alebo prístup za účelom obhliadky objektov, presná forma a miesto podávania súťažných návrhov a pod.
Koniec lehoty na predkladanie návrhov treba určiť s presnosťou na hodinu a minútu, inak hrozia zbytočné konfliktné situácie.
V praxi sa veľmi osvedčil prístup, že vyhlasovateľ pripraví vzor súťažného návrhu zmluvy, ktorý zahrňuje všetky súťažné podmienky a umožňuje súťažiacemu, aby ho doplnil o potrebné náležitosti (napr. kúpnu cenu), prípadne ďalšie ponúkané prvky návrhu zmluvy. Tento prístup eliminuje - inak veľmi veľké - riziko, že súťažiaci niektorú súťažnú podmienku opomenie zahrnúť do návrhu zmluvy, prípadne podá návrh v nevhodnej forme alebo bez náležitostí, ktoré sú pre platnosť návrhu zmluvy nevyhnutné. Takýto návrh - aj keby bol z ekonomického aspektu veľmi výhodný - by totiž nebolo možné zahrnúť do súťaže (!):
                                        Obchodný zákonník - výňatok
 
                                                  § 284
 
(1) Návr
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.