Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Novela zákona o verejnom obstarávaní

Dátum:

Novela zákona o verejnom obstarávaní
JUDr.
Peter
Strapáč
PhD.
Zákon o verejnom obstarávaní prešiel ďalšou novelou, ktorá sa dotkne aj samospráv, a preto vám prinášame krátky prehľad tých najdôležitejších zmien. Je potrebné podotknúť, že verejné obstarávanie má v krátkom časovom horizonte prejsť ďalšou výraznou a komplexnou zmenou, ktorá má vyústiť do prijatia nového zákona.
Pravidlá verejného obstarávania sa v SR začali uplatňovať od roku 1994. Forma právnej úpravy bola v tom čase jednoduchá, s dôrazom na uplatňovanie základných princípov verejného obstarávania. Jednou z podmienok vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie bola aj
aproximácia
(priblíženie) pravidiel verejného obstarávania s právom ES, čo bolo dôvodom na vypracovanie návrhu nového zákona.
Na základe prijatia nových smerníc pre oblasť verejného obstarávania bol vypracovaný a schválený zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov účinný od 1. februára 2006 (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní", ktorý zohľadňuje záväzky SR ako člena EÚ. Tento zákon bol doposiaľ 19-krát novelizovaný.
Základné princípy a východiska novely zákona o verejnom obstarávaní
Hlavným cieľom zavádzania noviel je dosiahnuť efektívnosť vynakladania verejných zdrojov, spojenú aj s posilnením súťažného princípu a s dôrazom na záujem štátu, zabezpečiť flexibilitu a aktívnu otvorenosť procesov verejného obstarávania a chrániť kvalitných a poctivých dodávateľov.
Hlavnými oblasťami zmien sú:
1.
podstatné rozšírenie zverejňovacích povinností, a s tým spojené aj zrušenie rokovacieho konania bez zverejnenia
-
zriadi sa jeden profil pre každého verejného obstarávateľa a obstarávateľa na jednom mieste a celý životný cyklus zákazky vrátane zmlúv a ich plnenia bude na profile zverejnený,
-
o všetkých prípadoch dnešného rokovacieho konania bez zverejnenia (RKBZ) bude musieť verejný obstarávateľ a obstarávateľ vopred informovať verejnosť aj úrad,
2.
zavedenie zákazu dodatkov o cene plnenia a zavedenie princípu znižovania ceny pri opakovaných dodaniach
-
dodatok, ktorým sa zvyšuje cena alebo ekonomicky zvýhodňuje dodávateľ, bude možné uzatvoriť len so súhlasom Rady úradu (kvázi určovacia žaloba),
-
rámcové zmluvy alebo zmluvy na opakované plnenie budú musieť obsahovať dohodnutý spôsob znižovania ceny podľa vývoja na trhu,
3.
posilnenie princípu ekonomicky najvýhodnejšej ponuky a úprava mimoriadne nízkej ceny
-
zavedenie kritérií nákladov životného cyklu a faktorov výrobného procesu a možnosti kedykoľvek ich komplexne hodnotiť,
-
upustenie od povinnosti vždy hodnotiť aj cenu,
-
definuje sa mimoriadne nízka cena ako cena vybočujúca o 30% z priemeru ostatných cien, 15% od druhej najnižšej ceny a 15% pod predpokladanou hodnotou zákazky,
4.
zavedenie prísnejších povinností pri zákazkách nad 10 miliónov eur
- prísnejšie podmienky účasti, ktorými sú povinné vyžadovanie uvedenia subdodávateľov nad 10% objemu zákazky, uvádzanie majetkovej štruktúry dodávateľa (akcionári nad 30% a spoločníci), vyššia zábezpeka (5% ceny alebo max. 1 milión eur),
5.
zjednotenie úpravy pre podlimitné, podprahové zákazky a zákazky s nízkou hodnotou
-
pre bežné tovary, služby a práce bude štátne elektronické trhovisko,
-
pre ostatné tovary, služby a práce jednotný postup,
6.
zavede
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.