Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom tretej osoby

Dátum:

Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom tretej osoby
JUDr. Ing.
Juraj
Říha
V predchádzajúcom čísle sme v článku „Majetok obce a osobitosti pri hospodárení s ním“ definovali právne postavenie obce z hľadiska jej špecifickostí, ktoré odlišujú obec ako právnickú osobu od obchodných spoločností, vymedzili pojem vlastníctvo a majetok obce. Obec je oprávnená so svojím majetkom disponovať vrátane práva obecný majetok previesť na inú fyzickú či právnickú osobu. Môže ho spravovať sama alebo prostredníctvom tretej osoby.
Právo obce držať a disponovať so svojím majetkom vyplýva predovšetkým z Čl. 65 ods. 1 Ústavy SR, podľa ktorého obec je právnická osoba, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom. Okrem toho je dispozičné právo obce k svojmu majetku upravené tiež zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) v § 4 ods. 1, ktorý oprávňuje obec na samostatné rozhodovanie a uskutočňovanie všetkých úkonov súvisiacich so správou obce a jej majetku. Obec je v nadväznosti na to oprávnená vykonávať úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným obci do užívania.
Základnou podmienkou podľa § 6 ods. 6 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“) je, že
všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom obce musia mať písomnú formu
, inak sú neplatné.
Zákon o obecnom zriadení uvádza, že majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať. Za tým účelom zákonodarca ustanovil obciam základné povinnosti pri nakladaní s ich obecným majetkom. Orgány obce a organizácie sú povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech rozvoja obce a jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia. Za tým účelom sú povinné najmä:
-
udržiavať a užívať majetok,
-
chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
-
používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi,
-
viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu.
Podľa autoriek Evy Balážovej a Viery Papcunovej, ak zastupiteľstvo rozhoduje o konkrétnom majetku, malo by hľadať odpoveď na zásadnú otázku: „na aký účel bude majetok využívaný“. Teda rozhoduje o účele využitia. Do úvahy môžu prísť tieto alternatívy využitia:
-
zlepšiť kvality života obyvateľov obce,
-
získať príjmy do obecného rozpočtu,
-
poskytnúť obyvateľom chýbajúce služby,
-
plniť úlohu vyplývajúcu z originálnych aj prenesených kompetencií,
-
budúci rozvojový potenciál obce.
Ak majetok môže rovnako plniť všetky z uvedených účelov, v tom prípade by mal nastúpiť proces ekonomického rozhodovania, t.j. za akých ekonomických podmienok z pohľadu obce
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.