Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Najčastejšie chyby, nedostatky a porušenia miest a obcí podľa prokuratúry

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Okrem kompetencií Generálneho prokurátora Slovenskej republiky vo vzťahu k Ústavnému súdu SR, Najvyššiemu súdu SR či voči vláde, patrí medzi jeho menej známe úlohy a povinnosti podávať NR SR správy o činnosti prokuratúry a poznatkoch prokuratúry o stave zákonnosti v SR. Tieto správy podáva generálny prokurátor podľa § 13 ods. 1 zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej len "zákon o prokuratúre") v spojení s § 2 ods. 2 písm. k) zákona č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v z. n. p. Generálny prokurátor ich predkladá raz ročne, pričom jedno vyhotovenie zasiela tiež prezidentovi SR. Obsahom správy sú poznatky o stave zákonnosti tak, ako sú dostupné prostriedkami prokurátorského dozoru podľa zákona o prokuratúre, pričom obsahuje tiež štatistické údaje o činnosti jednotlivých prokuratúr. Generálny prokurátor prikladá k správe zoznam ním vydaných záväzných stanovísk.

 

Správa je vypracovaná na základe podkladov spracovaných okresnými prokuratúrami a krajskými prokuratúrami a tiež na základe zistených poznatkov a analýz vykonaných Generálnou prokuratúrou SR a Registrom trestov Generálnej prokuratúry SR. Správa hodnotí činnosť prokurátorov na všetkých stupňoch organizácie prokuratúry vrátane ich súčinnosti, spolupráce a spoločných postupov pri riešení závažných trestnoprávnych konaní s ďalšími orgánmi činnými v trestnom konaní, najmä orgánmi Policajného zboru SR.
Poslednou takouto predloženou správou bola Správa generálneho prokurátora SR o činnosti prokuratúry v roku 2017 a poznatkoch prokuratúry o stave zákonnosti v SR, ktorá bola Národnej rade SR predložená dňa 19. júna 2018.
Keďže správa obsahuje aj dôležité poznatky o pochybeniach v činnosti miest a obcí, ktoré prokurátori odhalili v rámci dozoru nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi verejnej správy, budeme sa tejto téme, pôsobnosti prokurátora v netrestnej oblasti, ako aj súvisiacim zisteným problematickým otázkam územnej samosprávy podrobnejšie venovať v tomto článku. Cieľom článku je tiež poskytnúť mestám a obciam informácie o chybách, ktorým sa treba vyvarovať pri plnení ich úloh, a to v záujme predchádzania prípadného nezákonného postupu alebo vydania nezákonného rozhodnutia.
Pôsobnosť prokurátora v civilnom procese a v oblasti dozoru prokurátora nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi verejnej správy
Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR") v čl. 149 zakotvuje postavenie a úlohy prokuratúry. Keďže tento článok definuje prokuratúru ako univerzálny orgán chrániaci práva a zákonom chránené záujmy fyzických osôb, právnických osôb a štátu, vzťahuje sa to v plnej miere aj na činnosť prokuratúry v netrestnej oblasti. Pri výkone svojej pôsobnosti je prokuratúra povinná využívať všetky zákonné prostriedky tak, aby sa bez akýchkoľvek vplyvov zabezpečila dôsledná, účinná a rýchla ochrana práv a zákonom chránených záujmov fyzických osôb, právnických osôb a štátu. Pôsobnosť prokuratúry sa člení na dve základné oblasti činnosti, a to na trestnú a netrestnú oblasť. Netrestná oblasť činnosti prokuratúry sa z hľadiska zamerania člení na dozor prokuratúry nad dodržiavaním a zachovávaním zákonnosti orgánmi verejnej správy, ktorého súčasťou je aj oblasť správneho súdnictva, a pôsobnosť prokuratúry v civilnom procese.
Dozor prokuratúry nad dodržiavaním a zachovávaním zákonnosti orgánmi verejnej správy, jeho rozsah, metódy a prostriedky sú upravené v § 20 až 30 zákona o prokuratúre. Pôsobnosť prokuratúry vo vzťahu k orgánom verejnej správy patrí do systému záruk dodržiavania zákonnosti v oblasti verejnej správy a výkon tejto pôsobnosti nie je podmienený podnetom fyzickej alebo právnickej osoby. Prokurátori môžu vlastnou činnosťou zisťovať prípady porušovania práv a zákonom chránených záujmov fyzických osôb alebo právnických osôb nezákonným postupom alebo rozhodnutím orgánu verejnej správy alebo jeho nečinnosťou. Prokurátor pri realizácii svojej pôsobnosti koná vo verejnom záujme, pričom jeho činnosť pri dozore nad zachovávaním zákonnosti v oblasti verejnej správy nevyžaduje podnet od fyzickej či právnickej osoby, no koná podľa zásady oficiality, a teda postupuje pri realizácii svojich úloh iniciatívne.
Porovnaním správneho súdnictva a dozoru prokuratúry možno nájsť spoločné aj rozdielne znaky. Spoločnou črtou je zabezpečovanie zákonnosti v postupe a rozhodovaní orgánov verejnej správy pri výkone verejnej správy so zameraním na ochranu práv fyzických a právnických osôb.
Najzásadnejší rozdiel spočíva v tom, že výlučne správny súd je oprávnený zrušiť nezákonné rozhodnutie orgánu verejnej správy, resp. toto v rámci prípadov plnej jurisdikcie nahradiť svojím rozhodnutím. Právne prostriedky dozoru prokurátora v tejto oblasti (protest, upozornenie) majú vždy voči orgánu verejnej správy "len" návrhový charakter. Pri ich aplikácii sa dáva správnemu orgánu možnosť odstrániť prokurátorom namietanú nezákonnosť v rámci vlastného rozhodovania alebo postupu. Ak sa však orgán s názorom prokurátora nestotožní a neakceptuje ho, prokurátor má možnosť domáhať sa svojho návrhu prostredníctvom správneho súdu.
Ďalším dôležitým rozdielom je, že v správnom súdnictve sa ochrana poskytuje subjektívnym právam žalobcu, pričom dozorová činnosť prokuratúry sa zameriava na poskytnutie ochrany objektívnemu právu. Ochrana subjektívnych práv účastníka správneho konania je v prípade dozorovej činnosti sekundárna a môže prípadne aj úplne absentovať, ak bol zákon porušený v prospech účastníka.
Pôsobnosť prokuratúry na úseku civilného procesu je v zákone o prokuratúre vymedzená iba rámcovo v § 19. Podrobnejšia úprava vyplýva z osobitných právnych predpisov, ktorými sú najmä zákon č. 160/2015 Z.z. Civilný sporový poriadok v z. n. p. a zákon č. 161/2015 Z.z. Civilný mimosporový poriadok.
Plnenie úloh prokuratúry v netrestnej oblasti v roku 2017
Personálne zabezpečenie je základná podmienka na to, aby prokuratúra mohla plniť zákonom zverené úlohy na požadovanej kvalitatívnej úrovni. Cieľom prokuratúry v sledovanom období bolo dôsledné a efektívne využívanie všetkých postupov, ktorými prokurátor môže realizovať pôsobnosť v netrestnej oblasti, ako sú preskúmavanie zákonnosti postupov, rozhodnutí a iných právnych aktov orgánmi verejnej správy, vykonávanie previerok zachovávania zákonnosti, uplatňovanie poradného hlasu na zasadnutiach orgánov verejnej správy, vstupy do už začatého súdneho konania, návrhy na začatie súdneho konania.
Zámery a priority krajských a okresných prokuratúr boli premietnuté v ich vlastných plánoch úloh, ktorý zahŕňal široký rozsah problémov a sledovaných oblastí, pričom však do plánu hlavných úloh v oblasti dozoru orgánov verejnej správy bolo v roku 2017 premietnuté zhodnotenie stavu zákonnosti v postupe a rozhodovaní orgánov ochrany ovzdušia pri výkone štátnej správy.
Sledované štatistické ukazovatele uvedené v tabuľke odrážajú rozsah agendy prokuratúry v netrestnej oblasti, činnosť a aktivitu prokurátorov - špecialistov určených na plnenie úloh prokuratúry v netrestnej oblasti:
I------------------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I
I   Rok/Register   I Pd, Kd  I   Gd    I Pc, Kc  I   Pz    I   Gc    I Celkom  I
I------------------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I
I       2016       I 11 854  I  1 344  I  4 882  I   653   I  1 054  I 19 787  I
I------------------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I
I       2017       I 11 936  I  1 503  I  4 320  I   385   I   930   I 19 074  I
I------------------I---------I---------I---------I---------I---------I---------I
 
 Vysvetlivky: registre Pc, Kc, Gc, Pz - oblasť civilného procesu,
              registre Pd, Kd, Gd - oblasti dozoru nad zachovávaním zákonnosti 
              orgánmi verejnej správy.
Oproti predchádzajúcemu roku došlo v netrestnej oblasti k poklesu počtu vybavených vecí. Tento pokles bol zapríčinený najmä výrazne zníženým prírastkom podnetov na podanie dovolania generálneho prokurátora (pred účinnosťou nových procesných kódexov mimoriadneho dovolania).
Prokurátori pôsobiaci na netrestnom úseku v rámci vybavovania agendy identifikovali viac aplikačných problémov, ktoré spočívali v nejasnej právnej úprave umožňujúcej jej niekoľko výkladov, ako aj v nedostatočnej alebo chýbajúcej právnej úprave, čo viedlo k potrebe použitia analógie inej primeranej právnej úpravy na riešenie daného problému.
1. Výkon dozoru nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi verejnej správy v roku 2017
Dozor nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi verejnej správy rea­lizujú prokurátori vybavovaním podnetov fyzických a právnických osôb, vykonávaním previerok zachovávania zákonnosti v orgánoch verejnej správy a využívaním vlastných poznatkov, ktoré svedčia o porušovaní zákonnosti bez ohľadu na zdroj. Oblasti zamerania výkonu doz
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.