Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Náhrada škody spôsobenej zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme

Dátum:

Náhrada škody spôsobenej zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Pracovnoprávne vzťahy pri výkone práce vo verejnom záujme majú nerovnorodú kvalitu v dôsledku právnej úpravy, ktorá diferencuje zamestnancov na dve rôzne skupiny podliehajúce dvom odlišným právnym režimom. Cieľom tohto článku je zorientovať čitateľa v téme náhrady škody a poskytnúť mu navigáciu, ako správne právne kvalifikovať konkrétny prípad náhrady škody a ktoré právne pravidlá pritom aplikovať.
Vstupné informačné minimum
Pracovnoprávne vzťahy sú zásadne upravené kódexom pracovného práva, ktorým je zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len "Zákonník práce"). Pracovnoprávne vzťahy pri výkone práce vo verejnom záujme upravuje súčasne zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z."), ktorý je voči Zákonníku práce špeciálnym predpisom pre tento okruh pracovnoprávnych vzťahov.
Správne posúdenie náhrady škody spôsobenej zamestnancom komplikuje fakt, že na časť zamestnancov sa použije osobitný režim podľa zákona č. 552/2003 Z.z. a na zvyšok zamestnancov režim podľa Zákonníka práce, pričom tieto režimy majú dosť podstatné odlišnosti.
Budeme sa preto postupne venovať okruhu osobnej pôsobnosti zákona č. 552/2003 Z.z., diferenciácii zamestnancov, podľa toho, či sa na nich tento zákon vzťahuje, a popisu nadväzujúcich odlišných právnych režimov pre náhradu škody spôsobenej zamestnancom.
Poznámka: Ambíciou článku nie je komplexne spracovať tému zodpovednosti za škodu. V záujme presnejšieho zacielenia sa článok venuje vybraným otázkam, ktoré majú priamu súvislosť s problematikou rozhodovania zamestnávateľa o rozsahu náhrady škody.
Osobná pôsobnosť zákona č. 552/2003 Z.z.
Okruh zamestnávateľov, na ktorých sa zákon č. 552/2003 Z.z. vzťahuje, je vymedzený pozitívne:
                      Zákon č. 552/2003 Z.z. - výňatok 
                                     § 1
 
...(2) Tento zákon sa vzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom 
       záujme k zamestnávateľom, ktorými sú
       a) ... obce ...,
       b) právnické osoby ... zriadené ... obcou ... podľa osobitného zákona,
       c) právnické osoby založené ... obcou ...., ak majetková účasť alebo 
          súčet majetkovej účasti ... obce ... je viac ako 67%,
       d) iné právnické osoby založené ... obcou ..., u ktorých väčšinu 
          členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov 
          navrhuje ... obec ... .
Z pozitívneho vymedzenia je zrejmé, že tento zákon sa bude aplikovať najmä na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov obce a obcou zriadených právnických osôb, ten. rozpočtových a príspevkových organizácií. Na ďalšie právnické osoby založené obcou sa bude zákon č. 552/2003 Z.z. vzťahovať podľa miery ich majetkovej účasti alebo vplyvu na riadenie (môže ísť napr. o obchodné spoločnosti, nadácie, neziskové organizácie poskytujúce verejnoprospešné služby, občianske združenia a pod.).
Pôsobnosť zákona č. 552/2003 Z.z. na obce a obcou zriadené právnické osoby je štandardne známa; menej je už známe, že rovnaký pracovnoprávny režim sa uplatňuje aj na obcou založené právnické osoby [cit. § 1 ods. 2 písm. c) a d) zákona č. 552/2003 Z.z.]. Nakoľko nedocenenie tejto skutočnosti môže viesť k vážnym nedorozumeniam a k porušeniu práva so závažnými dôsledkami, odporúčam obecným samosprávam, aby v tomto smere informovali, prípadne inštruovali obcou založenú právnickú osobu.
Okruh zamestnancov
je v rámci pracovnoprávnych vzťahov k týmto zamestnávateľom vymedzený negatívne:
                       Zákon č. 552/003 Z.z. - výňatok 
                                     § 1
 
...(5) Tento zákon sa nevzťahuje na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné 
       činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce.
 
   (6) Činnosť člena okrskovej volebnej komisie, zapisovateľa okrskovej volebnej
       komisie, člena okrskovej komisie pre 
referendum
, zapisovateľa okrskovej komisie pre
referendum
, sčítacieho komisára a člena komisie obecného zastupiteľstva sa nevykonáva v pracovnoprávnom vzťahu.
Úprava v ods. 6 bola reakciou zákonodarcu na aplikačné problémy, ktoré spôsobovalo posudzovanie pracovného zapojenia vymenovaných osôb v rámci pracovnoprávnych vzťahov. Výkon uvedených činností treba preto vnímať ako prácu, ktorá sa síce vykonáva vo verejnom záujme, nie však v pracovnoprávnom vzťahu, ale ako výkon špecifickej verejnej funkcie.
Z hľadiska našej témy je kľúčový odsek 5. Táto právna úprava totiž vyníma činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce (ďalej len skrátene "činnosti s prevahou fyzickej práce") spod pôsobnosti zákona č. 552/2003 Z.z., čo v konečnom dôsledku znamená, že sa tieto osoby ocitajú v právnych režimoch upravených najmä Zákonníkom práce a bez osobitných práv a povinností, ktoré zákon č. 552/2003 Z.z. zamestnancom
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.