Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Náhrada škody spôsobenej zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme
Dátum:
Náhrada škody spôsobenej zamestnancom pri výkone práce vo verejnom
záujme
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Pracovnoprávne vzťahy pri výkone práce vo verejnom záujme majú nerovnorodú kvalitu v
dôsledku právnej úpravy, ktorá diferencuje zamestnancov na dve rôzne skupiny podliehajúce dvom
odlišným právnym režimom. Cieľom tohto článku je zorientovať čitateľa v téme náhrady škody a
poskytnúť mu navigáciu, ako správne právne kvalifikovať konkrétny prípad náhrady škody a ktoré
právne pravidlá pritom aplikovať.
Vstupné informačné minimum
Pracovnoprávne vzťahy sú zásadne upravené kódexom pracovného práva, ktorým je
zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení
neskorších predpisov (ďalej len "Zákonník práce").
Pracovnoprávne vzťahy pri výkone práce vo verejnom záujme upravuje súčasne
zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v
z. n. p. (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z."),
ktorý je voči Zákonníku práce špeciálnym predpisom
pre tento okruh pracovnoprávnych vzťahov.
Správne posúdenie náhrady škody spôsobenej zamestnancom komplikuje fakt, že na časť
zamestnancov sa použije osobitný režim podľa zákona č.
552/2003 Z.z. a na zvyšok zamestnancov režim podľa
Zákonníka práce, pričom tieto režimy majú dosť
podstatné odlišnosti.
Budeme sa preto postupne venovať okruhu osobnej pôsobnosti
zákona č. 552/2003 Z.z., diferenciácii zamestnancov,
podľa toho, či sa na nich tento zákon vzťahuje, a popisu nadväzujúcich odlišných právnych režimov
pre náhradu škody spôsobenej zamestnancom.
Poznámka: Ambíciou článku nie je komplexne spracovať tému zodpovednosti za škodu. V
záujme presnejšieho zacielenia sa článok venuje vybraným otázkam, ktoré majú priamu súvislosť s
problematikou rozhodovania zamestnávateľa o rozsahu náhrady škody.
Osobná pôsobnosť zákona č.
552/2003 Z.z.
Okruh zamestnávateľov, na ktorých sa zákon č.
552/2003 Z.z. vzťahuje, je vymedzený pozitívne:
Zákon č. 552/2003 Z.z. - výňatok § 1 ...(2) Tento zákon sa vzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme k zamestnávateľom, ktorými sú a) ... obce ..., b) právnické osoby ... zriadené ... obcou ... podľa osobitného zákona, c) právnické osoby založené ... obcou ...., ak majetková účasť alebo súčet majetkovej účasti ... obce ... je viac ako 67%, d) iné právnické osoby založené ... obcou ..., u ktorých väčšinu členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov navrhuje ... obec ... .
Z pozitívneho vymedzenia je zrejmé, že tento zákon sa bude aplikovať najmä na
pracovnoprávne vzťahy zamestnancov obce a obcou zriadených právnických osôb, ten. rozpočtových a
príspevkových organizácií. Na ďalšie právnické osoby založené obcou sa bude
zákon č. 552/2003 Z.z. vzťahovať podľa miery ich
majetkovej účasti alebo vplyvu na riadenie (môže ísť napr. o obchodné spoločnosti, nadácie,
neziskové organizácie poskytujúce verejnoprospešné služby, občianske združenia a pod.).
Pôsobnosť zákona č. 552/2003 Z.z. na obce a
obcou zriadené právnické osoby je štandardne známa; menej je už známe, že rovnaký pracovnoprávny
režim sa uplatňuje aj na obcou založené právnické osoby [cit.
§ 1 ods. 2 písm. c) a
d) zákona č. 552/2003 Z.z.]. Nakoľko
nedocenenie tejto skutočnosti môže viesť k vážnym nedorozumeniam a k porušeniu práva so závažnými
dôsledkami, odporúčam obecným samosprávam, aby v tomto smere informovali, prípadne inštruovali obcou
založenú právnickú osobu.
Okruh zamestnancov
je v rámci pracovnoprávnych vzťahov k týmto zamestnávateľom
vymedzený negatívne:Zákon č. 552/003 Z.z. - výňatok § 1 ...(5) Tento zákon sa nevzťahuje na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce. (6) Činnosť člena okrskovej volebnej komisie, zapisovateľa okrskovej volebnej komisie, člena okrskovej komisie pre
referendum
, zapisovateľa okrskovej
komisie pre referendum
, sčítacieho komisára a člena komisie obecného
zastupiteľstva sa nevykonáva v pracovnoprávnom vzťahu.
Úprava v ods. 6 bola reakciou zákonodarcu na aplikačné problémy, ktoré spôsobovalo
posudzovanie pracovného zapojenia vymenovaných osôb v rámci pracovnoprávnych vzťahov. Výkon
uvedených činností treba preto vnímať ako prácu, ktorá sa síce vykonáva vo verejnom záujme, nie však
v pracovnoprávnom vzťahu, ale ako výkon špecifickej verejnej funkcie.
Z hľadiska našej témy je kľúčový odsek 5. Táto právna úprava totiž vyníma činnosti
remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce (ďalej len skrátene "činnosti s
prevahou fyzickej práce") spod pôsobnosti zákona č. 552/2003
Z.z., čo v konečnom dôsledku znamená, že sa tieto osoby ocitajú v právnych režimoch
upravených najmä Zákonníkom práce a bez osobitných
práv a povinností, ktoré zákon č. 552/2003 Z.z.
zamestnancom
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.